חוק מיחזור הצמיגים קיים. הקנסות? מגוחכים
לפני שמונה חדשים חוקקה מדינת ישראל חוק שנושאו מיחזור ואיחסון צמיגים משומשים - באופן שלא יזהם את הסביבה ומי התהום, רק שעד כה לא אושר להטיל ברירות קנס על העבריינים. היום אושרו הקנסות - אך ספק אם הם ירתיעו את העבריינים
צמיגים משומשים שמושלכים ברשות הרבים ולא מופנים למיחזור הם מפגע סביבתי חמור. אבל עם הקנסות המגוחכים שמטילה מדינת ישראל על מי שעוברים על החוק בנושא קשה לראות איך ניתן להילחם באמת בתופעה.
החוק המסדיר את סילוק ומיחזור הצמיגים המשומשים נכנס לתוקפו כבר לפני שמונה חדשים אך טרם נאכף עד כה. ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת אישרה רק היום (ב') צווים שהוציא שר המשפטים לבקשת השר להגנת הסביבה, שקובעים מה גובה ברירת הקנס המנהלי לעבירות על החוק.
הוועדה אישרה את הקנסות בתוך דקות ספורות, מבלי לרדת לעומק משמעותם. לוועדה נמסר כי עד כה ניתן היה רק להגיש כתבי אישום נגד העבריינים - אך בפועל נעשה מעט. לאחרונה הוציא מחוז תל-אביב של המשרד התראות לשלוש בעלי פנצ'ריות ומחסני חלקי חילוף, וזימונים לשימוע לשתי פנצ'ריות באזור גוש דן.
וכדי להוסיף חטא על פשע, ספק אם גובה הקנסות שנקבע ירתיע את העבריינים. על עבירה ראשונה על החוק יתבקש עבריין (פרטי) לשלם קנס של 660 שקלים ועל עבירה שנייה או יותר - 1,300 שקלים - אם ייתפס כמובן.
המטרה: הפסקת הטמנת הצמיגים במטמנות
החוק בנושא מטיל אחריות על הגורמים השונים העוסקים בצמיגים - החל מהיצרנים והיבואנים דרך יבואני כלי רכב וכלה בבעלים של מוסכים ופנצ'ריות. על פי החוק, ישנה חובה לאסוף, לסלק ולמחזר צמיגים משומשים באופן הדרגתי, עד להטלת איסור מוחלט על הטמנת הצמיגים באתרי הפסולת.
מנתוני המשרד להגנת הסביבה, מדי שנה נאגרים כשלושה מיליון צמיגים היוצאים מכלל שימוש והופכים לאשפה. צמיגים אלה פוגעים בסביבה, מזהמים מאגרי מים וכאשר נקווים בהם מי גשמים - הם מהווים מקור להתפתחות מזיקים שונים. במשרד מקווים כי עם כניסת החוק לתוקף תתפתח בישראל תעשיית מיחזור שתטפל בסילוקים של הצמיגים, והפיכתם לחומר גלם לייצור מוצרי גומי חדשים, מרצפות, תחליף דלק ואפילו לסלילת כבישים.
הצווים שאושרו היום יאפשרו להטיל קנסות על העוברים על החוק. הקנסות יוטלו על בעלי הפנצ'ריות והמוסכים שלא אחסנו את הצמיגים המשומשים בשטח בית העסק באופן שימנע הצטברות מים בתוכם עד למועד הפינוי. בעלי העסק מחוייבים לחתוך כל צמיג לארבעה חלקים לפחות, וכן לוודא שהמקום בו מאוחסנים חלקי הצמיגים מקורה.
בנוסף, מחוייבים בתי העסק להעביר את הצמיגים למיחזור או למפעל למחזור, או לחידוש, או לגורם אחר שעיסוקו יצוא לצורך שימוש חוזר במדינה אחרת. כל דרך אחרת של אחסון או פינוי הצמיגים, שלא אושרה בידי המשרד להגנת הסביבה באופן חריג, תחשב לעבירה של ברירת קנס - אך כאמור ספק אם העבריינים יירתעו ממנו.
באשר לתאגידים - מפעלים לייצור צמיגים למשל - ישנן הוראות המחייבות אותם לאפשר למפקחי המשרד להגנת הסביבה לעיין ברישומים שהם חייבים לנהל אודות כמויות הצמיגים שעברו תחת ידיהם, והמקומות המורשים לפינויים.