שתף קטע נבחר

 

דו"ח התלונות נגד שופטים: רק 9 אחוז מוצדקות

115 מתוך 1,263 התלונות, שהוגשו נגד שופטים ב-2007, נמצאו מוצדקות. 40 אחוזים נדחו על הסף ו-60 אחוזים העוברו לבירור. על בית המשפט העליון לא נמצאה ולו תלונה מוצדקת אחת. מחצית מהתלונות המוצדקות היו בגין התמשכות הליכים ועיכובים במתן החלטות

הצדק עמם: מתוך 1,263 תלונות שהוגשו בשנת 2007 נגד שופטים, רק 115 נמצאו נמצאו מוצדקות - כך עלה מהדו"ח השנתי שהגישה היום (ג') נציבת התלונות על השופטים. בעוד שבשנת 2006 עמד שיעור התלונות המוצדקות על כ-14%, השנה עומד נתון זה על 9% בלבד. על בית המשפט העליון לא נמצאה ולו תלונה מוצדקת אחת. 55 מהתלונות שנמצאו מוצדקות היו בגין התמשכות הליכים ועיכובים במתן החלטות. 

 

נציבת תלונות הציבור על השופטים, השופטת (בדימוס) טובה שטרסברג-כהן, הגישה את הדו"ח לשר המשפטים דניאל פרידמן, ולנשיאת בית משפט העליון השופטת דורית ביניש. זהו הדו"ח האחרון שיוגש על ידה, שכן באוקטובר הקרוב תסיים את כהונתה. 


הגשת הדו"ח לנשיאה בייניש והשר פרידמן (צילום: דניאל בר און, ג'יני)

 

הדו"ח מתייחס לתלונות שבהן ניתנה החלטה סופית במהלך השנה ומגלה כי 40% מהתלונות (501) נדחו על הסף ו-60% הועברו לבירור. רוב התלונות שנידחו עסקו בשאלה משפטית או ראייתית מהותית, או בהחלטה הניתנת לערעור, ולכן נדחו.

 

התלונות המוצדקות מתייחסות ל-101 שופטים ודיינים מבין 675 שופטים ודיינים המכהנים במערכת המשפטית. כ-50% מהתלונות המוצדקות היו בגין התמשכות הליכים ועיכובים במתן החלטות.

 

17 תלונות על התנהגות בלתי-ראויה של שופט באולם הדיונים נמצאו מוצדקות. בין השאר נטען נגד השופטים נשואי התלונה כי השתמשו במילים או בביטויים פוגעניים, הרימו קול שלא לצורך, הפגינו זלזול או קוצר רוח. בתגובה לאחת התלונות בעניין זה אמר השופט כי "חופש הביטוי הינו זכות יסוד, שהינה גם נחלתו של שופט", אלא שבנציבות קבעו כי "אין בחופש הביטוי כדי לעקר מתוכן את נורמות ההתנהגות המחייבות שופט לנהוג בדרך מכובדת ומאופקת".

 

גם תלונות על התנהגות בלתי-ראויה מחוץ לכס השיפוט נמצאו כמוצדקות. באחד המקרים נטען ששופטת התערבה בעבודתו של שוטר לטובת עובדת זרה שהיתה מוכרת לה. השופטת שוחחה עמו בטלפון וטענה שהוא

מפר צו שהוציא שופט אחר. בירור הנציבות העלה שהשיחה היתה קצרה, בלתי-שגרתית ורווית מתח. עוד נקבע כי ראוי היה שהשוטרים יקבלו את דבריה של השופטת, אך "רצוי ששופט לא יהיה מעורב בשיחות טלפוניות מסוג זה, על מנת שלא להיגרר לתגובה כעוסה ולהתבטאויות קשות כלפי רשויות החוק".

 

פרט לתלונות על השופטים פירסמה הנציבה גם פרק המלצות בו היא מעלה הצעות להוספת כוח אדם שיפוטי, שיפור תנאי עבודתם של השופטים במבנים, הנהגת מדיניות להפחתת עומסים, סיוע לנשיאי בתי המשפט במלאכה הניהולית, ושיפור מערכי חניכה והשתלמות לשופטים חדשים. כן הציעה לפתח סדנאות והשתלמויות נוספות לשופטי בתי המשפט לענייני משפחה, וטיפול מעמיק ויסודי בליקויים ייחודיים וקשים שנמצאו בבתי הדין הרבניים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שטרסברג-כהן. 115 תלונות מוצדקות
צילום: עמית שאבי
מומלצים