הממשלה תתכנס להכריע: בעד קמפינג ואופניים
הממשלה תתכנס לדיון מיוחד בבית שערים, לציון שבוע האהבה לטבע, למים ולסביבה. על שולחנה - תוכנית לאומית בעלות 30 מיליון שקל לעידוד תרבות הפנאי והנופש בחיק הטבע, במסגרתה ישודרגו החניונים. משרד האוצר מתנגד. כמו כן תידון תוכנית לקידום רכיבת האופניים
למען הטבע והטיולים: ממשלת ישראל מתכוונת לאשר הבוקר (א') תוכנית לאומית לעידוד תרבות הפנאי והנופש בחיק הטבע. התוכנית תוצג בישיבת ממשלה מיוחדת לציון שבוע האהבה לטבע, למים ולסביבה תתכנס בבית שערים, ליד קריית טבעון. במוקד התוכנית שעלותה 30 מיליון שקל שדרוג משמעותי של חניוני הטבע, כדי לפתח תרבות מחנאות (קמפינג), בדומה למדינות המתקדמות בעולם.
משרד הממשלה הרלוונטיים תומכים בתוכנית, מלבד משרד האוצר המתנגד. ממשרד האוצר נמסר ל-ynet: "השר יאמר את דברו בישיבת הממשלה". השרים צפויים לקבל גם החלטה לקידום ענף רכיבת האופניים, שתכלול בין השאר הקמת שבילי אופניים בכל המדינה.
מטיילים באזור שדרות (צילום: זאב טרכטמן)
הצעת ההחלטה כוללת פיתוח והרחבת תרבות הטיולים בכל רחבי הארץ, באמצעות פיתוח נוסף של חניוני היום והלילה והפעילות סביבם. תוך שישה חודשים תוכן תוכנית עבודה מפורטת שתכלול את המרכיבים הבאים:
- התבססות על מערכי חניוני היום והלילה שהוקמו בכל חלקי ישראל, בדגש של טיפוחם וניקיונם.
- יצירת אמצעי הכוונה אחידים של כל החניונים, בגיבוי אוגדני מפות משותפים לחניוני קק"ל, הגנים הלאומיים, שמורות הטבע, אתרי הנופש, מצפי נוף, אטרקציות ואתרים היסטוריים בכל חלקי הארץ.
- שדרוגם של 20 חניוני הלילה הקיימים ופיתוחם של 12 חניונים נוספים של הרשות והקרן הקיימת לישראל (בהתאם להשתתפות קק"ל במימון הפרויקט).
- בניית מערך שיווק, מידע ונתונים למטייל ברמת המשפחה, בתי הספר, תנועת הנוער לקשיש ולצעיר כאחד וכן למטיילים בעלי צרכים מיוחדים ובעלי מוגבלויות.
בדברי ההסבר להחלטה נאמר כי "בעולם המערבי קיימת מסורת רבת שנים של תרבות טיולי שטח ומחנאות בחיק הטבע (קמפינג). בישראל, בשל סיבות שונות, תרבות זו אינה נחלתם של רוב מגזרי האוכלוסייה. טיולי השטח והמחנאות הם בעלי מספר יתרונות מובהקים ביחס לשאר סוגי הטיול והנופש הקיימים וזאת, בין היתר, בשל עלותם הכספית הנמוכה, המאפשרת חווית טיול גם לשכבות אוכלוסיה שאינן אמידות". לשם כך מוצע להקים מערך חניוני לילה נוספים, הכוללים שירותים לפעילות בסביבתם.
תוכנית לקידום רכיבת האופניים
כמו כן, הממשלה תדון בישיבה הזו בקידום ענף רכיבת אופניים. ההחלטה תכלול "גיבוש תוכנית כוללת לקידום ענף רכיבת אופניים בישראל, במטרה לקדם את התחום כמרכיב מהותי בתרבות בילוי שעות הפנאי בטבע, כאמצעי תחבורה נפוץ וכמסגרת שתאפשר למצב את ישראל כיעד תיירותי בתחום רכיבת האופניים בעולם ולעצב פלח שוק תיירותי נוסף".
התוכנית, שתגובש במשך חצי שנה, תכלול הקמת תשתית לשבילי אופניים, תחנות הדרכה ורענון, תצפיות, תחנות לתיקון תקלות, תכניות לילדים ולנוער בנושא, תכנון אירועים מקומיים ובינלאומיים, פעולות הסברה, העברת מידע לציבור ועוד. עלות יישום השלב הראשון של סלילת מסלולי אופניים בשנים 2008-2009 נאמדת ב-11 מיליון שקל. הממשלה תציע לקרן הקיימת לתרום עוד 5 מיליון וגם המועצה להסדר ההימורים בספורט אולי תקצה לפרויקט 4 מיליון שקל.
בדברי ההסבר להחלטה, נאמר כי "אופניים הם כלי הרכב היעיל ביותר. הם אינם מזהמים את האוויר, אינם מרעישים, משפרים את הכושר הגופני ותורמים לשיפור מצב הרוח והפחתת המתח הנפשי". עוד נאמר כי "ישראל היא מקום מצוין לרוכבי אופניים. הנוף מגוון, הטופוגרפיה נוחה ברוב חלקי הארץ, ניתן לסלול מסלולים המתאימים לרכיבה עממית (לרבות משפחות) כמו גם לרכיבה ספורטיבית ולרכיבה אתגרית".
שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן אליעזר, יציג בפני חברי הממשלה את המטרות והפעולות בהן נוקט המשרד להבטחת מקורות האנרגיה של ישראל, הכנסת שימוש באנרגיות מתחדשות, הטמעת ההתייעלות האנרגטית, ושמירה על מקורות המים. אזור הנגב והערבה יוכרזו כאזור עדיפות לאומית לאנרגיות מתחדשות. ההחלטה תובא להכרעת הממשלה תוך מספר שבועות. הוא יפרט על המכרזים להקמת תחנת כוח להפקת חשמל מאנרגיית השמש.