"'הישרדות היא קומבינה ישראלית"
כך טען ד"ר יובל קרניאל בדיון-התנצחות, שנערך היום בנושא "הישרדות: ריאליטי מול מציאות", בו השתתפו נציגי ההפקה ומולם מומחי תקשורת. היה חם. גם מושיק הגיע וטען ש"מה שחורה לי לגבי המסר שהתוכנית מעבירה הוא שלשקר ולרמות זה בסדר"
מדוע ויקה פינקלשטיין הוצגה ב"הישרדות" כדוגמנית ולא כסטודנטית למשפטים? מה היה קורה לולא הבנות היו זוכות במשימת המקלחת, מי היה מפרסם בביקיני את חברת השמפו? ועד כמה המשתתפים בתוכנית הופכים לדמויות ביד היוצר, קרי עורכי התוכנית?
על שאלות אלה ועוד ניסו היום (ב') להשיב רוית מנדל ליאור, העורכת ראשית של "הישרדות" ואייל אלקבץ, העורך והבמאי של הסדרה, בפאנל בנושא "הישרדות: ריאליטי מול מציאות", שנערך במרכז הבינתחומי בהרצליה, במסגרת סדרת כנסים של ההתמחות בלימודי טלוויזיה בבית ספר סמי עופר לתקשורת.
"'הישרדות' אינה באמת ייצוג של החברה שלנו"
הדיון הפך להתנצחות פסאבדו-אקדמית, בין נציגי ההפקה לאנשי בית הספר - ד"ר עמית לביא-דינור, ראש התמחות טלוויזיה בחוג וד"ר יובל קרניאל - מול קהל של סטודנטים, שרק חיכו לבואו של מושיק ליפץ, ראש המושבעים, כדי שיענה להם על השאלה הבוערת מכל: האם מה שאנחנו רואים בטלוויזיה הוא מציאות או מציאות מדומה.
ד"ר נעם למלשטריך-לטר, דיקן בית הספר לתקשורת, שנכח אף הוא בדיון, הביע צער על שפסיכולוג לא השתתף בפאנל, כדי לבחון מדוע הסטודנטים שלו נמשכים לתוכנית "כמו פרפר אל האש". הוא לא הניד עפעף כשד"ר קרניאל הוכיח ידע מקיף בתחום, והשמיע ביקורת אמוציונלית במיוחד נגד התוכנית. "'הישרדות היא קומבינה ישראלית", הוא קבע. "למה להסתפק ב-14 פרקים, כשאפשר לעשות 40 או 50? למה להיצמד לכללי משחק ברורים, כשאפשר לשנות אותם? הכללים הם רק לפראיירים. אנחנו יכולים לעשות קומבינה שתעלה לנו את הרייטינג. ובאותה מידה, לא צריך להיות ראויים כשיש פרוטקציה. הגדולים מקבלים יותר זמן אוויר. על חלקנו הם נמאסו, בשביל חלקנו הם כוכבים. הקטנים מופיעים רק בסוף, לרגע.
"ערוץ 10 הפסיק להיות ערוץ 10 והפך לערוץ 'הישרדות'. הערוץ כולו התגייס לחלוטין כדי לקדם את 'הישרדות' והמציאות מראה שהערוץ מאמץ את הכללים של הישרדות. הנה, ברשות השנייה קנסו את הערוץ על פרסום סמוי ב'הישרדות', האם זה הפסיק את הפרסום הסמוי? ודאי שלא. ואיך נפרסם את השמפו אם הבנות לא יזכו במשימה?
הישרדות. "השפלת האדם על ידי הפורמט"
ד"ר קרניאל הצר על המציאות המוצגת בתוכנית ובמיוחד על כך שהתוכנית בונה מציאות, משום שהפופולריות הרבה שלה מביאה לכך שערכיה מטפטפים לכל עבר, זולגים לשפה ולייצוגים בתקשורת."הישרדות הפכה לשפה, למצפן ולאמת מידה שלפיה אנחנו בוחנים דברים", אמר. "וזה מצער, מפני ש'הישרדות' אינה באמת ייצוג של החברה שלנו. זה ייצוג מוגבל מאוד ומטעה מאוד של החברה הישראלית.
"אהבת אדם זה הערך המוביל ב'הישרדות', אבל רק אהבת אדם אחד – את עצמי. הקוד האתי של צה"ל, בו חייל נדרש להציל את חברו, עד כדי חירוף הנפש - אלה הם הערכים עליהם רצינו לגדול. זה מה שדן עשה כשפיקד בגולני. ב'הישרדות' לא לא מפקירים פצועים בשטח, פשוט זורקים אותם לעזאזל. כבוד האדם? השפלת האדם! יש פה השפלת האדם על ידי הפורמט, על ידי ההפקה. חלק מההנאה שלנו נשאבת מההשפלות האלה. כשהם רעבים במכירה פומבית על אוכל, עידן קונה בכל כספו את קערת החול. זו השפלה שיש בה עד כדי סכנה לבריאות הנפש. וכשאומרים למשה 'בוא נראה עכשיו את המשפחה שלך' ולא מראים לו אותה - זה משחק אכזרי ברגשות. מה, באמת אי אפשר לתת למשה לקבל ד"ש מהמשפחה שלו?".
אחרי שהוכיח את בקיאותו בהילכות "הישרדות" עבר ד"ר קרניאל לביקורת מלומדת על זמני השידור שלה. "ומתי לעזאזל משודרת 'הישרדות'?", קבל רטורית, ומיהר להסביר. "מהיום הראשון, 'הישרדות' שימשה נשק יום הדין של ערוץ 10 נגד ערוץ 2. לא הרגלי צפייה, לא נוחות, לא הסתמכות, לא. יש קרב ונשבץ איך שהכי נוח לנו לפי כללי הקרב והצופים יחפשו אותנו כבר. וערוץ 2 ספג מכה קשה בקרב הזה. גם רשת וגם קשת ידווחו על הפסדים ברבעון הקרוב".
אייל אלקבץ, במאי ועורך "הישרדות", הגיע לפאנל עם בובת ההישרדות וחשף ששרשרת החסינות הוחלפה בפסל הקוף, לא בשל סאבטקסט חתרני, אלא בגין העובדה שאנשי השבטים כירסמו את השרשרת, שהיתה עשויה מקלות קינמון, ופגמו במראיה.
חילופי האלילים הזכירו ליושבים באולם את בעיות העריכה הרבות בתוכנית, שהעלו חשדות להפקה אקטיבית מדי, כזאת שידה קלה מדי על הדק העריכה. אלקבץ ביטל את הטענות בדבר עריכה גסה שמוצגת כמציאות, בכך שהצהיר כי "כל קאט בעריכה הוא מניפולטיבי, ואם הבחנת רק בקאט אחד, אז לא הבחנת באלפי האחרים".
"זוהי דרמת מצבים לא מתוסרטת שמטרתה לייצר דרמה", אמר. "זה קורה כשגבר גדול ושרירי נשבר ובוכה, כשכוסית נוחרת, כשזקנה, סליחה, אישה מבוגרת חוטבת עצים וכשבעלת פני פורצלן רוצחת סרטן. זה יוצר טלוויזיה טובה. הוספנו נגיעות של הומור וטראש, כי זה מה שהקהל הישראלי אוהב".
מושיק ליפץ. "לא צריך לשקר ולרמות ולעשות מניפולציות כדי להתקדם"
כשמושיק ליפץ נשא סוף סוף את דברו, הוא דיבר על ערכים אחרים. "מה שחורה לי לגבי המסר שהתוכנית מעבירה הוא שלשקר ולרמות זה בסדר".
"כשאני הלכתי לצבא, הייתי בטוח שכל המדינה על הכתפיים שלי. היום זה אחרת. רבין דיבר על הראש הקטן ועל ה'יהיה בסדר' ואני רוצה להעביר מסר שונה: שאפשר להצליח בחיים ולהיות אתה עצמך. לא צריך לשקר ולרמות ולעשות מניפולציות כדי להתקדם. זה היה נר לרגלי גם בתוכנית.
"חורה לי שמסתכלים על דן היום, ואין לי שום דבר נגדו, ואומרים 'הוא נהיה כוכב' ותסתכלו על המסר שהוא מעביר. אני פעיל בכל מיני מסגרות, בצופים למשל, ורבאק, החבר'ה מתחילים להתנהג כמוהו ולתחמן. וזה מסתדר להם. אנחנו מדינה ששונאת תחמנים ולא מוקיעה אותם. תראו את הנשיא לשעבר, תראו את דו"ח וינוגרד".
לפי ליאת מנדל ליאור,"'הישרדות' היא פנטזיה עם קוץ בה, היא גן עדן וגיהנום".
"ריאליטי, כז'אנר, יכול להיות גם חתרני, במובן זה שהוא מהווה טריגר להעלות נושאים" היא הצהירה. "מדיומים אחרים, כמו חדשות בידור או מהדורות חדשות, הם סכרינים ולא מקבלים מהם את מה שבאמת מסתתר מאחורי הוילון. דרך צפייה ביקורתית בריאליטי אפשר ללמוד הרבה דברים על עצמנו".
לעניין הביקורת שהובעה על ידי מושיק ובאופן גלוי מאוד על ידי ד"ר קרניאל, השיבה מנדל ליאור: "כשאני עושה טלוויזיה, אני עושה בידור. אני לא באה לתקן את העולם. ריאליטי הוא לא ז'אנר מחנך. חלק הדברים שמדברים עליהם בגנות הישרדות הם תחלואים נפוצים בחברה הישראלית. לא סתם המשתתפים מתנהגים ככה".
לשאלת סטודנטית מדוע ויקה הוצגה כדוגמנית ואילו משתתף אחר כסטודנט, למרות ששניהם סטודנטים, או שנעמה הוצגה כקוסמטיקאית, השיבה שויקה התאימה לייצוג מסוים שחיפשו בתוכנית ומלמלה ש"לא היה מספיק מקום כדי להכניס כיתוב 'בעלת עסק'", כעיסוק של נעמה.
ואגב קוסמטיקה, ליאור מנדל סינגרה על שינוי הפורמט, דילוגי הימים ותחיבת התוכנית לכל פינה בערוץ. לדבריה, ההפקה הוסיפה "עוגנים מקוריים, כדי להתאים את התוכנית למסגרת של שני ימי שידור, והכל נעשה בפיקוח בעלי הפורמט, שהיו נוכחים גם על הסט. זה מותג מנצח של ערוץ וטבעי שיהפוך בערוץ לפלטפורמת רייטינג, אז הנה, אפרופו קומבינה, גם קומבינה צריך לדעת איך לעשות, כדי למשוך את הצופים".