צו מניעה לבית המשפט נגד קורבן הפסח
"תנו לחיות לחיות" פנתה לבית המשפט השלום בירושלים וביקשה צו שימנע את ביצוע השחיטה הפומבית ביום ראשון בבירה - "עבירה על חוק צער בעלי חיים שהעונש המקסימלי עליה הוא שלוש שנות מאסר". מנכ"ל העמותה: "בעבר הצלחנו למנוע אירועים דומים". מכון המקדש: "עלילת דם בערב פסח". ההכרעה - מחר
הפנייה לתנועות המקדש ולראש העיר לא נענתה, וב"תנו לחיות לחיות" לא מוותרים: ראשי העמותה הגישו הבוקר לבית משפט השלום בירושלים בקשה לצו מניעה נגד השחיטה הפומבית, שכפי שפורסם ב-ynet אמורה להתקיים בשבוע הבא בבירה כהכנה ולימוד לקראת הקרבת קרבן הפסח. לטענת העותרים מדובר בעבירה על חוק "צער בעלי חיים", ב"מכון המקדש" שארגן את האירוע אומרים כי זוהי "עלילת דם" שמטרתה להלחם בשחיטה היהודית המסורתית, והדיון בעניין נקבע למחר, במעמד נציגי "תנו לחיות לחיות", "מכון המקדש", ישיבת הכותל ועיריית ירושלים.
העותרים טוענים כי "מפגן השחיטה" מהווה עבירה על הסעיף בחוק האוסר "התעללות, התאכזרות ועינוי של בעלי חיים, לרבות הריגתם בדרך אכזרית" – עבירה שהעונש המקסימלי עליה הוא שלוש שנות מאסר. בנוסף מזכירים בעמותה כי שימוש בבעל חיים למטרת חינוך והוראה מחייב את אישור המועצה לניסויים בבעלי חיים, ועל כן מוטלת על המארגנים חובה לפנות למועצה לצורך קבלת ההיתר.
מגיש הבקשה, עו"ד ראובן לדיאנסקי, המנכ"ל והיועץ המשפטי של "תנו לחיות לחיות", מספר בשיחה עם ynet כי העמותה עתרה בעבר נגד שני מקרים דומים בהם ביקש ארגון חרדי לבצע הדרכה פומבית לשחיטת בהמה, והצליחה למנוע את קיום האירועים. בנוסף מזכיר לדיאנסקי כי כשכיהן אהוד אולמרט כראש עיריית ירושלים הוא אסר על ארגון עובדים לשחוט כבש במדרחוב בן יהודה כאות מחאה על כך שמעסיקיהם "שוחטים אותם".
"חשוב לי להדגיש שלמרות שאנחנו מקדשים את חייהם של בעלי החיים - אנחנו לא נכנסים לצלחת של הציבור", מבהיר עו"ד לדיאנסקי, "אבל כאן לא מדובר בשחיטה לצורך מאכל". מנכ"ל העמותה לא מתרשם מהבטחת המארגנים לתרום את בשר הכבש למשפחות נזקקות בליל הסדר, ואומר: "זה שבסוף הבשר ייאכל ולא ייזרק לפח לא מצדיק את השחיטה ההמונית. גם אדם שנידון למוות מוצא להורג בצורה מכובדת וברגישות, תוך שמירה על כבודו, ואף אחד לא מעלה בדעתו שמותר לסקול אותו בכיכר העיר לקול צהלות העוברים והשבים".
ומה עם השחיטות ההמוניות הרבות שמתבצעות בחגים המוסלמים? "המלחמה שלנו למען בעלי החיים נעשית ללא הבדל דת, גזע ומין", הוא מבהיר, "אין דבר כזה בהמה יהודית או בהמה מוסלמית. במקרה הזה היה לנו מידע מדוייק על אירוע מסויים ולכן אנחנו פועלים כך. כל אזרח שיודע על התארגנות דומה בכל מקום ובכל מגזר - מוזמן לדווח לנו".
קוליציית אלישיב-לדיאנסקי
מנכ"ל מכון המקדש, יהודה גליק, הגיב לטענות בשיחה עם ynet ואמר: "ליבו של הטיעון המשפטי בעתירה עוסק בשחיטה היהודית, בניסיון להוכיח שהיא אכזרית, ורק חלקו הקטן באירוע הפומבי שאנחנו מקיימים". לדבריו, ב"תנו לחיות לחיות" צירפו לתביעה מחקרים שנעשו בבריטניה, לפיהם החיתוך בשחיטה המסורתית הכשרה גורם צער גדול ומיותר לבהמה. "לאורך כל ההיסטוריה רגיל העם היהודי בערב פסח לעלילות דם", אמר גליק, "מקריאת הנימוקים עולה בבירור שהתנועה מגדירה את כל השחיטה היהודית כהתעללות בבעלי חיים. כשאגש מחר לבית המשפט ארגיש שאני נתבע עליה ושכל ההיסטוריה של העם היהודי עומדת על כתפי". עוד הוא הוסיף כי לדעתו ניתן למצוא גם מחקרים בגרמניה המוכיחים שברית המילה היהודית אכזרית לתינוק.
מנכ"ל המכון גיחך על המחקרים הבריטיים שלטענתו קובעים כי הבהמה נחשבת בחיים גם לאחר המוות המוחי, בעוד בישראל עבר השבוע חוק הקובע שזהו רגע המוות. "בני אדם מתים עם המוח, אבל בהמות ממשיכות לחיות כל עוד הלב פועם? אני חושב שהרב אלישיב והרב לדיאנסקי בהחלט יכולים להקים קואליציה".
כזכור, החליטו תנועות המקדש לקיים ביום ראשון הקרוב בעיר העתיקה בירושלים יום עיון מיוחד בנושא קרבן הפסח, לזכרם של שמונת הנרצחים בפיגוע בישיבת "מרכז הרב", ולראשונה לבצע גם "חזרה גנרלית" - שחיטה פומבית המדגימה את הקרבת הקרבן. בעקבות כך טענה עמותת "תנו לחיות לחיות" כי מדובר בעבירה על החוק ועל "איסור דאורייתא", ודרשה מהמארגנים לחזור בהם מכוונתם זו ומהעירייה שלא לאפשר בשטחה את "מפגן השחיטה". בתגובה טען מנכ"ל מכון המקדש כי התורה מחייבת הקרבת קרבן פסח, גם בימינו, ומי שמבטל מצווה זו עונשו 'כרת'. גליק הבטיח כי "מדובר בגדי המיועד ממילא לשחיטה, בשוחט המיועד ממילא לשחוט אותו ובבשר שיחולק למשפחות נצרכות לליל הסדר".