שתף קטע נבחר

עשרת הדיברות למפליג

בכל שנה עולים מאות ישראלים על יאכטות בארץ ובחו"ל ויוצאים להפלגות נופש. מתכננים לשכור יאכטה ולהצטרף אליהם? לקראת פתיחת עונת ההפלגות ריכזנו עבורכם 10 המלצות בנושא - וכמה טיפים חשובים במיוחד

בעוד כחודש, לאחר ליל הסדר, עם פתיחת עונת ההפלגות, יארזו מאות ישראלים את הפקלאות וימריאו לשבוע שיט באחד מהיעדים ברחבי העולם. רוב השייטים לא ימריאו רחוק אלא יגיעו לטורקיה, חלקם ימשיכו עד יוון וקרואטיה ומעטים עוד יותר ימשיכו מערבה עד לחופי האיים הקריביים.

 

עבור כל אלה ריכזנו 10 המלצות עיקריות לקראת פתיחת העונה. כל השאר מוזמנים לגזור ולשמור להמשך הקיץ...

 

1. רשימת הציוד

אמנם המטוס והיאכטה סוחבים עבורכם את הציוד, ובכל זאת, מומלץ לא להגזים. פשוט אין צורך בהרבה ציוד ביאכטה. רצוי לארוז בתיק לא קשיח, כך שביאכטה תוכלו לאחסן אותו מתחת למיטה. אל תגזימו בכמות הבגדים שאתם לוקחים (חשוב שהיאכטה תצוף). בהפלגה עצמה תגלו שלא כל יום תחליפו את בגד הים... כדי להנעים את הזמן קחו עמכם דיסקים (ברוב היאכטות יש רדיו דיסק) ומשחקי חברה. כך תוכלו מדי פעם גם לדבר עם החברים ולא תהיו שקועים בספרים שהבאתם. גם ציוד שינה כמו סדינים או שקי שינה אין צורך להביא. חברות הצ'רטרים שמכבדות את עצמן מספקות מספיק סדינים ומגבות לכל יאכטה. בדרך כלל אפשר לבקש גם סדינים נוספים להחלפה.

 

חשוב: אל תשכחו את מטען ה-V12 שמתחבר למטען היאכטה. בעזרת מטען זה תוכלו להטעין את הטלפון הלוויני.

 

2. מזג אוויר

לכל שייט יש את אתר האינטרנט בו הוא מתעדכן במזג האוויר. לכל שייט יש גם חבר "חזאי" שבודק עבורו את מזג האוויר כאשר הוא מפליג. אבל בעל המסעדה המקומי במפרץ ווטי ביוון יודע יותר טוב מכולם מה תחזית מזג האוויר הצפויה מחר, וכל מנהל מרינה שמכבד את עצמו ואת אורחיו מפרסם תחזית שכזו על לוח המודעות במרינה. אם אתם כבר שם, לא כדאי לשאול? זה זול יותר משיחת טלפון לארץ הקודש ולעיתים אף אמין יותר.

 

טיפ חשוב: אם אתם עוגנים במפרץ טורקי וכל הגולטים פתאום מרימים עוגן ויוצאים מהמפרץ, כנראה שהם יודעים מדוע הם עושים את זה. אולי ההודעה בטורקית ששמעתם בקשר לפני חצי שעה ולא הבנתם ממנה מילה היא התראת מזג אוויר...


בידקו את היאכטה מראש כדי לוודא חופשה רגועה (צילום: ויז'ואל/פוטוס) 

 

3. בדיקת היאכטה לפני ההפלגה

הגעתם ליאכטה ואתם כבר רוצים לצאת לים ליום השיט הראשון. חכו, לאט לאט. בדקו את היאכטה מא' ועד ת'. ודאו שאתם מבינים כל מונח אנגלי ברשימת הציוד של חברת ההשכרה ושאתם יודעים היכן הוא נמצא. וודאו שמנוע החיצון והמקרר עובדים, ושאתם יודעים להכניס נקודת ציון ל-GPS. בדרך כלל בדיקה מקיפה של יאכטה נמשכת כמה שעות וכוללת גם סריקה של כל מכלולי היאכטה יחד עם נציג חברת ההשכרה. לנציג חברת ההשכרה ידע רב גם על איזור השיט המתוכנן ומומלץ להיעזר בו להשלמת פערים על הניווט באזור, מזג האוויר הצפוי בימים הקרובים וכו'. לכל דבר טוב יש סוף. מאוד לא נעים להגיע לסוף הצ'רטר ולעמוד מול פרצופו הזועם של נציג החברה המחפש את הפנדר השישי שכלל לא היה.

 

שני טיפים חשובים: הראשון, כפי שאמרנו, הקדישו זמן לתהליך קבלת היאכטה. השני, אל תהססו להתקשר לנציג החברה בישראל אם הגעתם למסקנה שמישהו מנסה לתפוס עליכם טרמפ.

 

4. ניווט מהבית

ודאו מראש מהם אמצעי הניווט שאתם מקבלים עם היאכטה. כיום, בעידן הדיגיטלי, ישנן חברות רבות להשכרת יאכטות המספקות מפה אלקטרונית משולבת עם GPS ותו לא. שימוש בספר חופאות או במפת נייר הינו חובה בכל הפלגה. עמדו על כך לפני היציאה לים. אם לדוגמה אתם נוהגים לבלות את החופשות המשפחתיות באיטליה בלבד, כדאי לכם להצטייד בספר חופאות משלכם. כך תוכלו לסמן עליו מה השתנה, מרינות חדשות ועוד, ולא תהיו תלויים בחסדי חברת ההשכרה.

לפני הטיסה אספו מידע מהאינטרנט על אזור ההפלגה ואתרים מומלצים. קבלו טיפים מחברים על מסעדות מומלצות ואטרקציות מעניינות לאורך הנתיב. ודאו גם כי לכל המפרצים שאליהם אתם מתכוננים להיכנס אכן יש אפשרות טכנית לכניסה ומה שכתוב בספר החופאות - נכון. זה עלול להיות די מאכזב לתכנן הפלגה למעגן שעל פי ספר החופאות יש בו חשמל, מים, ומסעדות, להפליג אליו יום שלם, ולהגיע למקום נטוש שאפילו מזח אין בו! בדיקה קצרה עם שייט שהפליג לאחרונה לאזור יכולה לחסוך לכם את אי הנעימות...

 

חשוב: לא כל חברות הצ'רטרים מאפשרות הפלגה בלילה! לפעמים אין להן כיסוי ביטוחי לכך. בדקו זאת מראש ותכננו את הנתיב בהתאם. לרוב החברות הבינלאומיות הגדולות יש נציגות בישראל. כדאי מאד להתעדכן אצלן וליהנות מניסיונן. רוב החברות מעניקות תדריכים מפורטים לכל דורש.

 

5. ציוד היאכטה וכלי עבודה

רוב חברות הצ'רטרים מספקות עם היאכטה ערכת כלי עבודה בסיסית. מנגד, הן גם דורשות שלא תנסו לטפל בשום תקלה. החברות הגדולות מספקות תמיכה כמעט מיידית בטיפול בתקלות מנוע או מפרשנות באזורי השיט הצפופים כמו טורקיה. חשוב מאוד להודיע להן מייד עם גילוי התקלה היכן תחכו למכונאי. בדרך כלל הוא כבר ימתין לכם על המזח. החברות הקטנות מספקות ארגז כלים ותו לא. ולעיתים - הארגז ריק מכלים... מומלץ להביא מהבית פנס ראש ולדרמן - שני כלי עבודה שיעשו את החיים לפשוטים מאוד במקרה של תקלה, וגם ייסייעו לשגרת ההפלגה.


והכי חשוב: לנסוע רק עם מי שאוהבים (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

6. דרגת קושי בהפלגה

תכננתם נתיב שעובר דרך 10 מפרצים ו-5 מרינות, אבל אחרי שלושה ימים נמאס לצוות להיות כל היום בים והם רוצים קצת חוף? תכננתם הפלגת לילה אבל ממש עם רדת החשיכה הצוות דורש לעגון? תכננתם להפליג ביום הראשון מאתונה מזרחה עד למיקונוס (כ-100 מייל) ואחרי יומיים להתחיל לחזור לאתונה באיטיות, אבל בדרך תפס אתכם המלטמי? זכרו - כל תכנית היא בסיס לשינויים, במיוחד בים ובמיוחד בחופשה. לא יקרה כלום אם תחרגו מהנתיב שתכננתם ותנוחו לילה, למשל באי סירוס. זכרו, כל תכנית היא בסיס לשינויים, הכינו מראש מסלולים חלופיים ואל תפחדו מספונטניות.

 

7. טיולים בחוף

המלצתי: אל תוותרו על טיולים יבשתיים. זכרו כי אתם אמנם בחופשת שיט, אבל ניתן לעגון את היאכטה ליום שלם במקום בטוח ולנסוע לטייל בהרים. היאכטה לא תברח ואתם תיהנו יותר. לאורך חופי הים התיכון ישנן אטרקציות רבות, החל מאתרים היסטוריים, אתרי תיירות ונופש, מסלולי טיול רגליים רבים ועוד. טיול לנחל הדלייאן בטורקיה, קפיצה לעתיקות דלפי ביוון, להר הגעש אתנה בסיציליה ועוד, הן חוויות שניתן לחוות גם בחופשה קרקעית, אך הן מקבלות מימד אחר בהפלגה. בעת טיול כזה חשוב להשאיר את היאכטה במעגן מוכר, מוגן ושמור.

 

8. אוכל

יש שייטים שאוהבים לאכול ביאכטה ויש שייטים של מסעדות. המשותף לכולם הוא השימוש במקרר היאכטה. אלה מאכסנים בו אוכל ואלה מאכסנים בו שתייה. מספר דגשים חשובים:

  1. לפני תחילת ההפלגה מלאו את המקרר בקרח על מנת לקבל הקפאה ראשונית טובה.
  2. אל תקנו לחם וירקות לשבוע. בכל מפרץ תוכלו למצוא לחם וירקות טריים.
  3. גם אם אתם אוכלים מחוץ ליאכטה, דאגו שיהיו לכם לפחות שתי ארוחות מלאות מוכנות לבישול ביאכטה, למקרי חירום. אני אישית נתקעתי פעמיים במפרצים שבהם המסעדות היו סגורות, והפסטה שבישלנו הייתה מצוינת...
  4. מומלץ להצטייד בקופסאות שימורים (אבל במידה).
  5. נהוג לאכול במסעדה של בעל הרציף אליו נקשרתם.
  6. כאשר אין לכם מחויבות למסעדת הרציף, דעו כי המסעדה הטובה היא בדרך כלל זו שנמצאת בתוך העיר ולא על הרציף. אבל אם המקומיים יושבים על הרציף, הם לא טועים...

 

9. סוג היאכטה

אם כבר הזמנתם את היאכטה, דלגו על שני הסעיפים הבאים. אם לא, יכול להיות ששני סעיפים אלה יהיו החשובים ביותר בחופשתכם. כיום ניתן לשכור כמעט כל סוג של כלי שיט, החל ממפרשית באורך 10 מטר וכלה ביאכטת-על. שייטים רבים חושבים שגדול יותר הוא יותר טוב, אבל זה לא נכון! ככל שהיאכטה גדולה יותר, קשה יותר לתמרן איתה, לעגון, וכמובן השוקע משפיע על כניסה ויציאה ממפרצים קסומים. מנגד, שייטים רבים מפחדים משכירת קטמרן, פשוט כי הם מעולם לא הפליגו על כלי שיט זה והם אינם יודעים את יתרונותיו ויכולותיו. באופן גס ניתן לומר כי אם אתם 8-6 שייטים, תוכלו להסתדר ביאכטה של 45 פיט או בקטמרן 38 פיט. אם מספרכם גדול יותר, חשבו גם על האופציה של שתי יאכטות באורך 40 פיט. כמובן שלכל יאכטה מחיר שונה וככל שהיאכטה חדשה וגדולה יותר, גם מחירה יעלה בהתאם - דברים טובים עולים כסף.

 

10. אזור ההפלגה

כמו שבחופשת הסקי הראשונה שלכם לא עליתם ישר למסלול השחור, כך גם בחופשת השיט הראשונה שלכם אל תפליגו לאזורים קשים בניווט או שמזג האוויר בהם קשה לחיזוי והפכפך. בים התיכון ישנם מסלולי שיט קשים וישנם קלים, כמובן שהדבר תלוי גם בצוות המפליג ובניסיונו. הפלגה ביוון בחודשים יולי-אוגוסט עלולה להיות סיוט בשל החום והמלטמי. אבל לקראת סוף הקיץ ובשוך המלטמי המקום מדהים. בקרואטיה תמצאו מפרצים מדהימים ומוסתרים מפני רוח הבורה, אבל כל עוד אתם עוגנים. אם תתקלו בבורה בים אתם עלולים לא לחזור ולהפליג באותו מקום יותר ובוודאי שלא עם אותו הצוות - הוא פשוט יברח! לעומת זאת, בחוף הטורקי מזג האוויר בדרך כלל נוח לחיזוי, ישנם הרבה מפרצים והרבה אטרקציות להפלגה ראשונה. אם אתם רוצים אקסטרים חכו לסוף העונה והזמינו הפלגה מנקודה לנקודה (לא מסלול מעגלי). תוכלו למצוא הפלגות מעניינות בין כרתים לאתונה, בין פיניקה לבודרום ועוד.

 

גל קדר הוא עורך מגזין השיט והספורט הימי "כחול"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלץ להביא פנס ראש ולדרמן
צילום: דלית שחם
מומלצים