בלעדי: קיצוצים נרחבים בתעשייה האווירית
במסמך פנימי שהגיע ל"כלכליסט", מורה המנכ"ל לעובדים על שורת פעולות לריסון הוצאות, בהן קיצוץ בתשלומי שעות נוספות והקפאת תקציבי מחקר ופיתוח. המנכ"ל מתריע: בקרוב נודיע על פעולות נוספות
קיצוצים בתעשייה האווירית: ל"כלכליסט" נודע כי על רקע הפסדים של 40 מיליון דולר שנגרמו מירידת הדולר במהלך 2007, פתחה החברה בקיצוצים רוחביים בעלויות החברה במגוון רחב של תחומי פעילות.
במכתב פנימי שהוציא לפני מספר ימים מנכ"ל התעשייה האווירית יצחק ניסן לעובדים ושהגיע לידי "כלכליסט", הוא כותב: "לנוכח גלישה אפשרית למיתון בשוק העולמי, והידרדרות בשער הדולר שהוא המטבע העיקרי שבו עובדת התעשייה האווירית, יש לנקוט פעולות ריסון להקטנת הסיכון לחברה". במסמך בן שני עמודים ניסן מפרט שורה של הנחיות לפעולה מיידית. המסמך נחתם בכך שבקרוב יודיע על פעולות נוספות לצמצום עלויות.
בין הגזירות החדשות שהנחיתה התעשייה האווירית על עובדיה: הקפאת תקציב המחקר והפיתוח, הגבלת מכסת השעות הנוספות, הקפאת הקליטה של עובדים עקיפים לחברה והאטת קצב קליטת העובדים הכללי, וכן קיצוץ בתקציבי הנסיעות לחו"ל, בהוצאות החשמל ובטלפונים הסלולריים.
התעשייה האווירית קיבלה בשנה החולפת הזמנות ב־7.7 מיליארד דולר. אולם, מכיוון ש־86% מהמכירות הן למדינות זרות ומרבית העסקאות האלה מתבצעות בדולרים, החברה חשופה מאוד לתנודות בשערי החליפין. המערכת החשבונאית של החברה מבוססת על דולרים, שכן חלק הארי של הכנסות החברה הן במטבע האמריקאי - אף שעיקר ההוצאות של החברה הן בשקלים.
בשנה שעברה גייסה החברה לראשונה בתולדותיה אג"ח בבורסת תל אביב. מהלך זה חייב אותה לפרסם בפעם הראשונה את תוצאותיה הכספיות המלאות, שמהן עולה כי 2007 הסתכמה בעלייה של 18% בהיקף המכירות, שהגיעו ל־3.3 מיליארד דולר. למרות העלייה בהכנסות, הרווח הנקי של החברה נשחק אשתקד ב־3% והסתכם ב־126 מיליון דולר בלבד.
על שורת הרווח הנקי השפיעו כמה אירועים. ב־2007 חויבה החברה לראשונה במסים על הכנסה של 30 מיליון דולר. בדצמבר האחרון פורסם כי חברת Aviation Technology Group האמריקאית תפסיק פרויקט משותף עם התעשייה האווירית לפיתוח מטוס אימון, בשל קשיים בגיוס כספי פיתוח. נטישת הפרויקט הצטרפה לשחיקה ברווחי החברה מירידת הדולר, שהגיעה במהלך 2007 ל־40 מיליון דולר.
ירידת שער הדולר פגעה גם בחברות אחרות מתחום התעשיות הביטחוניות בישראל, אולם ההפסדים שלהן היו נמוכים יחסית: אלביט מערכות הפסידה 11 מיליון דולר ורפא"ל איבדה 10 מיליון כתוצאה משחיקת הדולר במהלך השנה האחרונה.
מקור בכיר בהנהלת התעשייה האווירית אמר בתגובה: "מזה כמה חודשים נוקט המנכ"ל בפעילויות שונות לצמצום ההשפעה של ירידת ערך הדולר. צריך לקחת בחשבון שב־2007 רכשנו מוצרים ושירותים במשק הישראלי בהיקף של מיליארד דולר, תוך התמודדות עם חברות שפועלות בשוק תחרותי ודולרי לחלוטין".