שתף קטע נבחר
 

האוצר יוסיף 150 מיליון שקלים לתקציב הרכבת הקלה בירושלים

על הגדלת ההשתפות הוחלט למרות המחדלים שגרמו עיכובים משמעותיים בלוח הזמנים. הזכיינית, חברת סיטי פאס, טענה שהליקויים נגרמו באשמת הרשויות

האוצר מעוניין להגדיל את השתתפות המדינה במיזם הרכבת הקלה בירושלים, שלעת עתה עומדת על סך של 1.4 מיליארד שקלים, בכ-10% - 150 מיליון שקלים .זאת, למרות שורת הליקויים והמחדלים בביצוע שגרמו עיכובים עיקריים בלוח הזמנים ובסיום העבודה. על הגדלת מענק המדינה לזכיינית, חברת סיטי פאס, הוחלט במשרדי האוצר והתחבורה על אף  שהזכיינית דרשה פיצויים בסך 800 מיליון שקלים בטענה שהליקויים נגרמו באשמת המדינה והעירייה. היום דחתה ועדת הכספים את ההחלטה על אישור התוספת לישיבתה הבאה הצפויה להיערך בשבוע הבא.

 

הממונה על התקציבים באוצר, רם בלניקוב, אמר כי על הגדלת המענק הוחלט לאחר ניתוח החלופות השונות שעמדו בפני המדינה בגלל העיכובים, ובעיקר, הסכנה של ביטול הפרויקט ויציאה למכרז חדש. זאת, כשהגדלת ההשתתפות נמצאה בתור החלופה הזולה ביותר. כמו כן, הוחלט כי מענק ההקמה הכולל והמוגדל ישולם במהלך של שלוש שנים החל מהשנה הנוכחית.

 

נזכיר, כי חברת סיטי פאס ובנק לאומי ובנק הפועלים סיכמו בינואר 2006 להשלים את תכנון ובניית הרכבת הקלה עד ינואר 2009, אולם לאורך השנה שעברה התגלו סימנים רבים שעל דעת האוצר העידו על חריגה צפויה בלוחות הזמנים. זאת, בעיקר עקב התארגנות לקויה של הזכיין אבל אף בשל קשיים בהשגת היתרי הבנייה והעבודה מהעירייה, עיכוב במסירת שטחי קרקע לזכיין וקשיים טכנולוגיים בהנחת המסילות. בצל הדברים הללו , פנתה הזכיינית בבקשה לקיים משא ומתן על פיצויים ובהתאם לבקשתה, ולפי חוזה הזיכיון, מינתה הוועדה צוות משא ומתן שהחל ביוני שעבר.

 

בהתאם לסיכום שהושג בין הצוות לזכיין יידחה סיום שלב ההקמה ב-20 חודשים ויעמוד על ספטמבר 2010. תקופת הזיכיון תוארך בשמונה חודשים ותקופת הפעלת המערכת על ידי הזכיין תתקצר בשנה, בגין אחריותו לעיכובים. 

 

בלניקוב אמר כי דרישת הזכיינית להכרה בהוצאות ישירות בגין העיכובים ובגין תוספות שנדרש לבצע לעומת החוזה המקורי עמדה על כ-800 מיליון שקלים. אולם, לאחר בחינה מדוקדקת של דרישות החברה הוצגה עמדת המדינה שהתקבלה על ידי הזכיינית כמעט במלואן.

 

בהתאם לכך הושגה הפשרה שתיכנס כתוספת לחוזה הזיכיון. לפיכך, האחריות לעיכובים תתחלק בין הזכיין למדינה, 12 חודשים באחריות הזכיין ו-8 חודשים באחריות המדינה. לפיכך נקבע כי סך העלויות הישירות של העיכובים יעמוד על כ-287 מיליון שקלים, כשמתוכם יינתן לזכיינית פיצוי בגין הוצאות ישירות בגובה של 120 מיליון שקלים ואת יתרת ההוצאות היא תספוג מכיסה.  בנוסף תקבל הזכיינית תשלום של 30 מיליון שקלים בגין שורת עבודות נוספות שנדרשו על ידי העירייה ומשרד התחבורה לביצוע הפרויקט והן מוכרות על ידי המדינה.

 

בפשרה נקבע כי הזכיינית תשא בתשלום פיצויים בגין עיכובים שבאשמתה הצטברו עד כה ובהתאם לחודשי הדחייה למועד סיום ההקמה של הרכבת הקלה (כ-15 מיליון שקלים). כמו כן, הוסכם למנות מומחה בלתי תלוי ובורר שילוו את המשך הפרויקט במטרה ליצור מנגנון מהיר ליישוב סכסוכים עתידיים. הזכיינית ויתרה על תביעות עתידיות בגין עמידת המגזר הציבורי במחויבותו.

 

בלניקוב גילה כי משרדי התחבורה והאוצר נמצאים כעת בעיצומו של הליך הפקת לקחים שמתבצע בשני מישורים עיקריים: לקחים לגביי המשך התנהלות המדינה בפרויקט הרכבת בירושלים והפקת לקחים רחבה יותר שתאפשר היערכות נכונה יותר של המגזר הציבורי לקראת פרויקטים דומים עתידיים.  החלטת ועדת הכספים אם לאשר את הגדלת השתתפות המדינה אמורה להתקבל במשך היום.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עיכובים במיזם
צילום: שמואל רחמני
מומלצים