כביש הערבה ישודרג? רק בקטן
מעקב ynet - למרות הצהרות שר התחבורה, שאול מופז, כי כביש הערבה ישודרג במהלך השנה הנוכחית לכל אורכו, עומדים במע"צ לשדרג - חלקית בלבד - במהלך 2009 קטע באורך 20 ק"מ בלבד. משרד התחבורה: "התכנית השתנתה בינתיים". מע"צ: "ההצהרות הראשוניות היו נמהרות"
הבטחות צריך לקיים? תלוי מי מבטיח, וכנראה שמאד תלוי באיזה נושא. באוקטובר 2007, בעקבות מספר תאונות דרכים קטלניות שזעזעו את המדינה, הודיע שר התחבורה הבטיח לשדרג את כביש הערבה לכל אורכו, בעלות של 125 מיליון שקל. בעקבות בדיקת ynet, אומרים היום בחברה הישראלית לדרכים כי יהיה שדרוג, אך חלקי ולאורך 20 ק"מ, קטע קצרצר בכביש הארוך. משרד התחבורה בתגובה: "מדובר בתכנית שונה וחדשה, שתהפוך את הכביש לבטוח עוד יותר".
- למה כביש הערבה אינו בטוח?
תזכורת כואבת, הבטחות סרק?
כולנו זוכרים את שרשרת התאונות הקטלניות שאירעו בכביש הערבה בקיץ 2007. בראשונה שבהן נהרגו אח ואחות לאחר שאביהם נרדם כנראה. שבועיים מאוחר יותר נהרגו ארבעה בני אדם, שלושה מהם בני משפחה אחת. זמן קצר לאחר מכן, עוד תאונה קטלנית ובסך הכל 13 הרוגים במהלך השנה. גל התאונות הקטלניות שזכה לכותרות ראשיות בתקשורת, הביא את שר התחבורה, שאול מופז, להכריז בפני הציבור: "כביש העברה ישודרג לכל אורכו".
כביש הערבה. החלק המסומן בירוק יהיה חלק השדרוג הראשוני
בהודעה לעיתונות אמר מופז כי הורה להעביר 125 מיליון שקל לטובת שדרוג הכביש על-ידי החברה הישראלית לדרכים (מע"צ), לאחר שבחן מספר הצעות שונות להגברת הבטיחות בו. "התוכנית שאושרה תגביר את הבטיחות ותסייע בהצלת חיי נהגים רבים", אמר. עוד הורה להוסיף לאורך הכביש שילוט המזהיר את הנהגים מפני סכנות, ולצאת במסע פרסום מיוחד בנושא הבטיחות בכביש העברה, שתוכנן לחודש נובמבר 2007.
במע"צ שמעו את ההצהרה, וחייכו. הרי שבוע ימים קודם להצהרתו של השר, אמרו לתקשורת כי ידרשו להם כשבעה מיליארד שקל כדי להפוך את הכביש לבטוח יותר לכל אורכו - 7,000,000,000 שקל. במילים פשוטות, מע"צ הבהירו כי התקציב המובטח יאפשר שדרוג של מספר קילומטרים בלבד, מתוך רצועת אספלט של 200 ק"מ בקירוב. זאת ועוד. הבטחת מופז כי התכנית תכנס לשלב ביצוע תוך חודשיים מיום ההבטחה (אוקטובר 2007), וכי העבודות יסתיימו עוד בשנת 2008, התקבלו שם כאמירות סרק.
בדיקה שערך היום ynet, מעלה כי במע"צ נותרו נאמנים פחות או יותר להערכת התקציב, וכך גם לגבי לוחות הזמנים. מסתבר כי בניגוד לתכנית המקורית שהבטיחה סיום פעולות שדרוג כל אורך הכביש במהלך 2008, התכנית תצא לפועל רק בחודש ספטמבר הקרוב, ותארך כשנה לפחות. בנוסף, לא כל אורך הכביש (180 ק"מ) ישודרג, אלא רק 20 ק"מ ממנו, ובאופן חלקי בלבד.
"התקציב (125 מיליון, ה.פ) שהוקצה לפרויקט יאפשר טיפול באורך של כ-20 ק"מ", אומר היום המשנה למנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, יהודה בר-און. "הכביש יטופל מתוך ראייה של תכנית רב-שנתית, שביצועה בשלבים הבאים תלוי בהמשך תקצובה". בר-און אומר כי השדרוג יחל בקטע הדרומי של הכביש (ראו מפה מצורפת), בין צומת יוטבתה למחסום הכניסה לאילת, ויתבצע מדרום לצפון.
הבטחות מחד, ביצוע מאידך
בהבטחתו המקורית של מופז נאמר כי השדרוג יכלול ריבוד מחודש של הכביש לכל אורכו, הרחבת השוליים, חירוץ פסי הפרדה בין המסלולים, התקנת "עיני חתול", ומעקות בטיחות בקטעים שונים, ואזורי מנוחה מוסדרים כל 45 ק"מ. ומה עומדים במע"צ לבצע? לאורך 20 ק"מ בלבד תוצב הפרדה קשיחה בין המסלולים, יותקנו "עיני חתול" ויוסדרו שולי הכביש. בשני קטעים שאורכם שני ק"מ, והמרחק ביניהם יעמוד על שמונה ק"מ, תסלל דרך עם ארבעה נתיבים, שניים לכל כיוון. הפער בין ההבטחה הראשונית לביצוע אם כך, לא פחות מעצום.
פניית ynet בנושא למשרד התחבורה, העלתה כי לאחר שהצהיר על תכנית השדרוג שבחר, החליט השר מופז להעדיף תכנית רב-שנתית רחבה ובטיחותית יותר. "תקציב בסך 125 מיליון שקל מובטח לתכנית בכל אחת מהשנתיים הבאות, ואם יהיה צורך תקבל מע"צ יותר", כך אמר היום דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה.
לסיום, וכדי לחדד את ההבדלים. מייד לאחר התאונה הקטלנית האחרונה הבטיח מופז כי הורה לשדרג את הכביש לכל אורכו, כולל ריבודו, הסדרת שוליים, התקנת "עיני חתול" ושינויים בטיחותיים נוספים. העלות - 125 מיליון. בזמנו העמיד סכום זה את הצהרות מע"צ על צורך בכמה מיליארדים ובמספר שנות עבודה, באור מגוחך. כעת מסתבר כי משרד התחבורה מתיישר למעשה עם הצהרות מע"צ.
ובכל מקרה, הרגע בו נוכל לנהוג בכביש ערבה בטוח, קרוב פחות מכפי שניתן היה להאמין לאחר הצהרות השר.