הודו מקפיאה עסקת נשק ב־2.5 מיליארד דולר
בעקבות חשדות למתן שוחד, הקפיאה ממשלת הודו עסקת נשק בהיקף של 2.5 מיליארד דולר עם ישראל; פיתוח הנשק אמור היה להתבצע על ידי התעשייה האווירית ורפא"ל
התעשייה האווירית ורפא"ל היו אמורות לכונן מיזם משותף עם חברות הודיות לייצור טילי קרקע־אוויר מסוג "ברק" לטווח בינוני (70 ק"מ) לשימוש חיל האוויר ההודי. עלות הפיתוח הכוללת של המערכת, לפי הערכות, אמורה הייתה לעמוד על 350 מיליון דולר (כ-1.5 מיליארד שקלים), מחצית מהסכום אמור היה להגיע מהתעשייה האווירית, והמחצית השניה - מהחברות ההודיות.
מקורב לנושא אמר כי העניין נבדק עם הנציגים הישראלים וכי הם אינם יודעים על המהלך.
לפי העיתון, שר ההגנה ההודי ויג'יי סינג כינס שלשום את נציגי התעשייה האווירית ורפא"ל ואת הנספח הצבאי של ישראל בהודו, אל"מ יוסי תורג'מן, והודיע להם על הקפאת הפרויקט.
מרפא"ל נמסר כי החברה אינה מתייחסת לעסקאות עם מדינות זרות.
רצו לפתח גירסה משופרת של הברק
התעשייה האווירית הישראלית והמעבדה הלאומית למחקר ביטחוני של הודו הגיעו לפני כשנה הסכמה עקרונית לפיה יפתחו ביחד מערכת חדשה של טילי קרקע-אויר עבור חיל האוויר של הצבא ההודי. מדובר בטיל לטווח בינוני שיהיה מסוגל ליירט טילים, מטוסי אויב ומזל"טים בטווח של 70 ק"מ. הטיל שהיו אמורים לפתח הוא גירסה משופרת של טיל הברק שמספקת ישראל לחיל הים ההודי מאז ינואר 2006.
עלות הפיתוח הכוללת של המערכת, לפי הערכות, תגיע ל-350 מיליון דולר (כ-1.5 מיליארד שקלים) כאשר התעשייה האווירית הייתה אמורה להשקיע 50% מהכסף בפרוייקט מודעה והחברה ההודית - את 50% הנותרים. שתי החברות היו אמורות לחתום על הסכם רשמי לאישור העסקה בימים אלה ולהתחיל מיד בפיתוח הפרוייקט.
המעבדה הלאומית ההודית, הנמצאת בבעלות ממשלת הודו, כבר השתתפה בעבר בפיתוח חלק מהגרסאות הקודמות של טילי הברק של התעשייה האווירית. בנוסף, משתפות שתי החברות פעולה במספר פרוייקטים אחרים של טכנולוגיה ביטחונית, כולל פיתוח מזל"טים, מערכות יבשתיות להגנה אווירית, ועוד. היקף שיתוף הפעולה בין שתי החברות מגיע למיליארדי דולרים כבר כיום, עוד לפני העסקה הנוכחית.
שתי החברות תיכננו לשמור, בשלב זה, את הפיתוח החדש תחת מעטה של חשאיות, אך התקשורת ההודית גילתה על קיומו לפני כשנה, בעקבות ביקור של מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, במשרדי המעבדה הלאומית ההודית בהידרבאד. ניסן נפגש שם עם נשיא הודו, ד"ר אפג'אבדול קאלם, שהוא מהנדס טילים בעברו האישי, ונראה כי הוא מעורב באופן אישי בפיתוחים מסוג זה.
בתעשייה האווירית סירבו להגיב לידיעה.