לראשונה בארץ: מכללה לבעלי צרכים מיוחדים
ירדנה ויעקב אמסלם הבינו, שאם לא ייצרו בעצמם אפשרות להשכלה גבוהה לבנם בעל הצרכים המיוחדים - הוא לא יוכל לרכוש לימודים מקצועיים ועיוניים, לצד מיומנויות נחוצות. מתוך כך הם הקימו את המכללה הראשונה בארץ לבעלי צרכים מיוחדים, מעל גיל 21. מודל לחיקוי
להוריהם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים ממתין צומת משמעותי כשילדם מגיע לגיל 21. חוק החינוך המיוחד מחייב בניית תוכנית לימודים לילדים ובני נוער עם צרכים מיוחדים, ולאנשים עם פיגור שכלי, עד גיל 21. יום לאחר אותו יום-הולדת, נשלחים רבים מהם ישירות לתעסוקה נתמכת, בעקבות מחסור בחלופות אחרות.
מתוך אותו חסך פעלו ירדנה ויעקב אמסלם, הוריו של ערן אמסלם (24) הלוקה בפיגור שכלי, שרצו להקנות לו השכלה ומקצוע והחליטו לבנות לו חלופה - לו, ולתשעה סטודנטים נוספים שהפכו לכיתת הפיילוט הראשונה, ב"מכללה לצרכים מיוחדים" הראשונה בישראל.
המכללה משמשת כגורם מתווך בין סיום הלימודים, ליציאה ל"חיים אמיתיים". "למדינה היה מאוד קל להעביר אותם לתעסוקה נתמכת", מלינה אמסלם. "אבל מחקרים רבים מוכיחים, שהרבה אנשים בעלי צרכים מיוחדים חשים בודדים בעקבות המעבר, ונפגעים ממנו".
המכללה שוכנת בטבריה, במבנה שנתרם על ידי העירייה, שהפכה שותפה לחזון הקמת המכללה יחד עם קרן רש"י, ואקי"ם ישראל. "חשוב שידעו שלאנשים אלו יש עתיד ככל אדם" אומרת אמסלם. "הם מהווים חלק מהחברה הישראלית, ומכאן זכותם לרכוש השכלה ולזכות בהכשרה מקצועית, ככל אזרחי המדינה".
חברי כיתת הפיילוט- מכללת "כישורי חיים" הראשונה בישראל
המכללה, מעניקה לערן וחבריו אפשרות לקבל כלים מתקדמים, שיאפשרו לו להתמודד טוב יותר עם הסביבה: שכלול מיומנויות כתיבה וקריאה, התמצאות במרחב ושימוש בתחבורה ציבורית, הכרות עם עקרונות כלכלה בסיסיים ושימוש בכסף, שימוש במחשב, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, ומיומנויות חברתיות ובין אישיות.
"למעשה לערן יש קושי בלהתרכז ולקות גדולה בלימוד, במסגרת החדשה הזו הוא רכש מיומנויות" מסבירה אמסלם. "אם זה לכוון את המים במקלחת או לבחור בגדים מהארון, הוא למד להיות נקי ורכש כלים איך לשבת ולהיות חלק מכיתה".
"יש לו מחויבות לחברים", היא מוסיפה בהתרגשות. "התקיים טורניר כדורסל - הוא לא הרגיש טוב ולא רצה ללכת, אבל ידע שיאכזב את חבריו והתעקש. הוא רכש מיומנויות אכילה, הוא עצמאי, לא מכווצ'ץ', ופחות בולט בחברה- לא מושך אש, יותר מודע לצרכים החברתיים שלו, מחפש חברה".
לימודי "כישורי חיים" קיימים בארץ בפורמטים רבים ושונים, ייחודה של המכללה היא פעולה במקביל במספר מסלולים וטיפוח בו זמני של כישורי חיים, העשרה כללית, והכשרה מקצועית.
במקום מלמדים 13 מורים מתנדבים במערכת שעות הכוללת מיומנויות קריאה, חשבון, ידיעת הארץ ואזרחות, מחשבים, מוסיקה, לימודי אומנות מתוגברים, רפואה אלטרנטיבית וטיפול באמצעות בעלי חיים, מדיטציה ואימוני כדורסל. המכללה מחפשת מורים נוספים מן המניין, שיתנדבו לקחת חלק בפרויקט.
מצפון תיפתח הטובה
תוכנית הלימודים כוללת כארבע שנות לימוד, כאשר כרגע עונה המכללה על צורכיהם של בוגרי החינוך המיוחד, באזור טבריה והצפון בלבד. "אנו מקווים להמשיך ולגדול, ולהציע פתרון דומה בסניפים באזור המרכז והדרום", מתארת אמסלם את חזונה. הלימודים במכללה כרוכים בעלות לא גבוהה, אך לסטודנטים שידם אינה משגת דואגים גם להנחות ומלגות.
ירדנה ויעקב אמסלם. מקימי המכללה וההורים של ערן
ההרשמה לשנת הלימודים הבאה נפתחת ואמסלם מבהירה שכל מי שירצה ללמוד יוכל. "בכיתת הפיילוט לא היו תנאי קבלה. הוכחנו לעצמנו, שאין דבר כזה לא יכולים- צריכים רק לתת להם תנאים מתאימים", היא מתעקשת. "שני אחים שלומדים אצלנו, היו רגילים לתקשר רק בצעקות ואלימות. המליצו לנו לא לקבלם, אבל התעקשנו. עכשיו, אחרי שבעה חודשי לימוד, הם חזרו לדבר והם יושבים ולומדים - לא צועקים ולא אלימים יותר, בלי שום טיפול תרופתי".
"תפיסת העולם בבסיס התוכנית רואה את האדם וצרכיו במרכז, ומכירה באחריות החברה לענות על צרכים אלו", מסבירה אמסלם. "לכל אדם קיימת הזכות ללמוד, להתפתח, לרכוש מקצוע ולהביא לשיפור איכות חייו. לכל משתתף מתאימים תוכנית אישית, בהתאם לרצונותיו וצרכיו שתביא לקידומו האישי ולשיפור באיכות חייו".
אחת לשבוע מגיעים תלמידי המכללה לבושים במדים וכומתה להתנדב במחנה צבאי בצפון הארץ, ומקיימים עבודות של חיילים מן המניין. בנוסף, חיה ומשחקת במכללה, קבוצת כדורסל. הקבוצה מתאמנת פעמים בשבוע, בשאיפה להגדיל את ביטחונם ויכולתם האישית של הסטודנטים, שנהנים ממפגשים חברתיים עם קבוצות אחרות, ומגיעים למשחקי כדורסל בכל נקודה בארץ.
הסטודנטים עוברים הכשרה מקצועית לקראת תעסוקתם, במקצועות המותאמים ליכולותיהם: מלצרות, עבודת מטבח, חדרנות, נשיאת-כבודה (בל-בוי), גינון, סיוע לגננות ולקשישים, טיפול בחיות מחמד, עזרה למאמני ספורט או מדריכי חוגים. ההכנה להכשרה כוללת קורסים בפיתוח יחסי אנוש ועבודה עם ציבור, יחסי עובד מעביד, הכרת כללי נימוס, נהלים ושעות עבודה, הופעה הולמת ואחריות מקצועית. ההכשרה מתקיימת בשיתוף גורמים מקצועיים מענפי השירות בשאיפה להביא את המשתתפים להכשרה מותאמת, וליצור מחויבות שתוביל לשילוב הבוגרים במקומות העבודה בהמשך.
"ערן מאושר. הוא הולך כל בוקר למכללה שמח. הוא חכם יותר, חזק יותר, עם בטחון עצמי. אדם אחר", מעידה בגאווה אמסלם. "נתנו לתלמידים הזדמנות לבחור, את מה שהם באמת אוהבים לעשות בחיים. אנחנו דוגלים בשוויון זכויות והזדמנויות לכל החברה, ובמיוחד לנערים ונערות בעלי צרכים מיוחדים, שנדמה כאילו אין להם רצונות, יכולות או דרישות- והמדינה כאילו צריכה להחליט בשבילם. אנחנו מנסים להביא למימוש מקסימלי של הפוטנציאל שלהם".