מסביב לעולם עם ג'ייסון בורן
הוא דילג מעיר לעיר, מיבשת ליבשת, תוך שיוצריו דולקים בעקבותיו והוא בעקבותיהם. כעת, הסאגה רוויית האדרנלין של ג'ייסון בורן מגיעה ארצה במארז די.וי.די שלא יותיר אתכם מאוכזבים
ג'ייסון בורן שייך לזן ייחודי של גיבורי פעולה, כזה שיכול להפוך סרט אקשן פשוט לממתק אמיתי עבור כל חובב קולנוע: מצד אחד, בורן הוא הלוחם האולטימטיבי. הוא מכונת הרג קטלנית שיוצא אל מול כוחות הרשע ומצליח - כנגד כל הסיכויים - לצאת תמיד כשידו על העליונה.
אך מן הצד השני, בורן הוא גם הדמות העגולה האולטימטיבית - זו שמסוגלת, באמצעות מחיקת העבר, לברוא עצמה מחדש כמעין "אדם עליון", בריאה מחדש שהיא גם סוג של סגירת מעגל. למרות ההשוואה המתבקשת לג'יימס בונד, הרי שבורן הוא דמות שונה לגמרי, אפלה הרבה יותר: בורן לא נלחם במנהיגים מושחתים למען האנושות - הוא עושה זאת למען עצמו, לצרכי נקמה או גילוי עצמי.
הייחודיות של ג'ייסון בורן היא רק סיבה אחת מיני רבות לכך ששלושת הסרטים בטרילוגייה - "זהות כפולה" (2002), "זהות במלכודת" (2004) ו"זהות אבודה" (2007) - זכאים למקום של כבוד ברשימות סרטי האקשן הטובים ביותר של העשור האחרון. מדובר בשלושה סרטי אקשן מושקעים ומוקפדים כמעט בכל אספקט: מהתסריטים המתוחכמים של וויליאם בלייק הרון וטוני גילרוי, דרך סצנות המרדף עתירות האדרנלין ועד הפסקול שמשתלב בכל אחד מהסרטים באופן מדויק כל-כך.
וכמובן, עבודת הבימוי של דאג לימן בסרט הראשון, ובעיקר זו של פול גרינגראס בשניים שהגיעו בעקבותיו, שהכניס את הצופים לתזזיתיות חסרת המנוחה של בורן עצמו. מרבית המבקרים התלהבו, כמו גם הצופים. אם לשפוט לפי מארז הדי.וי.די המושקע שיצא זה עתה בגרסתו העברית - גם כאן לא צפויה אכזבה מצד הצופים.
ג'ייסון בורן על גגות טנג'יר. העולם בשבילו הוא באמת כפר גלובלי
בסך הכל, המבנה לא משתנה: בכל פעם ג'ייסון בורן מתחיל מאפס, יוצא כאדם אחד אל מול המערכת, מחפש בכל סרט את "הבוס", את בוראו, ובכל פעם עולה שלב נוסף בסולם הדרגות. בכל פעם בורן מתגלה כמתוחכם הרבה יותר מיריביו, כשהוא בתפקיד הרודף והנרדף בו זמנית. הוא מגיע לאן שצריך, בין אם זה באירופה, אמריקה, אפריקה או אסיה. העולם, עבור בורן, הוא באמת כפר גלובלי.
נכון, לא מדובר בסרטים שחידשו יותר מדי במסגרת הז'אנר, או הביאו משהו שטרם ראינו: רעיון הרוצח שמאבד את זכרונו כבר הופיע בעבר בסרטים מסוג זה ("נשיקה ארוכה ללילה", למשל), הטוויסטים בעלילה לא מפתיעים במיוחד (כבר משלב מוקדם למדי בכל אחד מהסרטים ברור מי הבחור הרע התורן) וכמובן שלא חסרים סרטים בהם הגיבור נמלט על נפשו כתוצאה מאיזושהי קונספירציה מפלילה ונלחם במערכת המושחתת. אלא שבדרך כלל, התוצאה נראית מרשימה הרבה פחות.
תוספות מיוחדות: כל מה שרק תבקשו. כמעט כל אלמנט של העשייה מאחורי הקלעים זוכה להתייחסות בקטע
כלשהו מן התוספות. הצילום בלוקיישנים המרובים והשונים, המרדפים הממונעים והרגליים, סצנות הקרב הזריזות - הכל מתועד בחלק כלשהו משלל התסופות שמלוות את הסרטים.
וכיאה לסרט האקשן, התוספות הללו, על-פי רוב, מרתקות. כמובן שישנם גם הדברים הסטנדרטיים יותר - ערוץ שמע עם הבמאים, ראיונות עם השחקנים ועוד. ציון לשבח מגיע למפיצים על ההחלטה לתרגם לעברית את כל התסופות של שלושת הסרטים, תופעה נדירה במחוזותינו.
בשורה התחתונה: כינוסה של הטרילוגייה למארז אחד מתבקש - בעוד ששני הסרטים הראשונים עדיין עומדים בפני עצמם, הרי שהסרט השלישי מספח אותם אליו והופך את הצפייה החוזרת בסרטים בזה אחר זה לכמעט הכרחית.
הצפייה בטרילוגייה כיחידה אחת גם מפנה את תשומת הלב אל הדברים הקטנים - ההתכתבויות האלגנטיות של הסרט השלישי עם השניים שקדמו לו - אלו שמייחדים את עבודת הכתיבה והבימוי מסרטים אחרים בז'אנר. זהו מארז שבא להבהיר לנו כי הטרילוגייה כאן בשביל להישאר, סוג של קלאסיקה מודרנית בעולם מותחני הפעולה.