התייקרות הדלק: בריטיש איירוויס תקרקע מטוסים
ענקית התעופה הבריטית צפויה להשבית את המטוסים הישנים יותר בצי המטוסים שלה, במטרה לצמצם בעלויות הדלק; בחודשים האחרונים הודיעו מספר חברות תעופה, ובהן דלתא ויונייטד איירליינס, על קרקוע מטוסים
בריטיש איירוויס מתכננת לקרקע חלק מצי המטוסים שלה החל באוקטובר, כדי לצמצם בעלויות התפעול בעקבות האמרת מחירי הדלק — כך מדווחים עיתונים בבריטניה. כפי הנראה, מדובר יהיה במטוסים הישנים והפחות יעילים מבחינת צריכת הדלק, בהם מטוסי בואינג מסוג 747, 767 ו־737.
אף שחברות סדירות כמעט אינן מקרקעות מטוסים ומעדיפות להשאיר את הצי היקר שלהן בפעילות באוויר, הודיעו בחודשים האחרונים כמה חברות אמריקאיות על קרקוע והוצאה מהשירות של מטוסים ישנים, בשל עלויות הדלק. דלתא הודיעה כי תצמצם ב־70 את מספר המטוסים שברשותה עוד לפני הודעת המיזוג עם נורת'ווסט, שאף היא עתידה להוציא משירותה 20 מטוסים. יונייטד איירליינס הודיעה לפני כחודש כי תוציא משירות 30 מטוסים, וגם יו.אס איירווייס הודיעה כי בכוונתה לקרקע שישה מטוסים מהצי שלה. בנוסף, צפויה קונטיננטל להוציא משירות 14 מטוסים.
בתוך כך הודיעה בריטיש איירוויס בדו"חות הכספיים לרבעון הראשון של 2008 ולשנת הכספים שהסתיימה ב־31 במרס, שפרסמה בסוף השבוע, כי המטוסים שהזמינה עוד בספטמבר — 12 מטוסי איירבוס A380 ו־24 מטוסי בואינג 787 — נועדו להחליף כלי טיס ישנים.
החברה דיווחה על גידול בשיעור של 3.1% בהכנסות, שהסתכמו בכ־8.7 מיליארד ליש"ט בשנת הכספים 2007–2008. הרווח התפעולי לשנת הכספים היה כ־875 מיליון ליש"ט, לעומת כ־602 מיליון ליש"ט בשנת הכספים אשתקד. שיעור הרווח התפעולי השנתי של החברה עלה מ־7.1% בשנת הכספים 2006–2007 ל־10% בשנת הכספים הנוכחית. עלויות הדלק של החברה הסתכמו בכ־2 מיליארד ליש"ט במהלך השנה.
הפתיחה הבעייתית של טרמינל 5 בנמל התעופה הית'רו עתידה לפגוע בתוצאות הכספיות של החברה בהיקף של 40–50 מיליון ליש"ט, כך מעריכים אנליסטים. זאת בהמשך לפגיעה של 18 מיליון ליש"ט ב־2007.
אם מחירי הנפט לא יירדו מ־120 דולר לחבית יימחק הרווח של בריטיש איירווייס השנה, כך לפי כריס אייברי, אנליסט בג'יי־פי מורגן. מנכ"ל בריטיש, ווילי וולש, אמר כי חידש את המשא ומתן עם אמריקן איירליינס וקונטיננטל כדי ליצור עמן שיתוף פעולה טרנס־אטלנטי.
בריטיש איירווויס - מקצצים בעלויות
צילום: רויטרס
מומלצים