דוח: "רמת השירות לתיירים מדאיגה"
ועדה שבחנה את טיב השירות לתייר בארץ מצאה ליקויים כמעט בכל תחום שנבדק. איכות המוצר התיירותי ורמת השירות הניתנת בישראל תוארו כ"מדאיגות מאוד". ומה הפתרונות?
את הוועדה, בראשות ד"ר ישראל פלג, מינה לפני כשנה וחצי שר התיירות דאז יצחק הרצוג. חברים בה ד"ר גליה פוקס, עו"ד איילת נחמיאס, אשר גולדשלגר, ינוש דמון, אלי ורון, דורי שדמון ודאוד חלילה, מנכ"ל העמותה למצוינות במגזר הערבי. הוועדה, שתגיש מחר את המלצותיה ומסקנותיה למ"מ שר התיירות גדעון עזרא, קובעת כי איכות המוצר התיירותי ורמת השירות הניתנת בישראל "מדאיגות מאוד."
לדברי הוועדה, השירות התיירותי ואיכותו צריכים להטריד את מנוחתם של כל האחראים לקידום התיירות בישראל וכל אלה שהנושא קרוב ללבם. "ניתן למצוא ליקויים כמעט בכל מקום, כולל במוקד התיירות המרכזי - העיר העתיקה בירושלים," קובעת הוועדה. "הצורך בשיפור איכות המוצר גובר, במיוחד אם אכן יגברו מאמצי השיווק התדמיתי של ישראל בחו"ל כיעד תיירותי עולמי. כן הולכת וגוברת התחרות על התיירים מצד מדינות שכנות כמצרים וירדן, שבהן השירותים זולים יותר. בשנים האחרונות אנו עדים לשיפורים משמעותיים ברמת המוצר התיירותי של מדינות אלה."
הוועדה ממליצה להחיל את תקנות גילוי נאות על פרסומי מידע תיירותי בכל מגזרי ענף התיירות,
ובכלל זה פרסומים באינטרנט ובקמפיינים שיווקיים. כיום מוטלת חובת גילוי נאות באופן חלקי רק על שיווק חבילות תיירות של סוכני נסיעות.
הוועדה ממליצה להרחיב ולהעמיק את החובה על כל המגזרים בענף, ובכלל זה בתי מלון, צימרים, סוכני נסיעות, מובילים יבשתיים, חברות תעופה ומפעילי אטרקציות.
הוועדה מציעה לגבש מודל של עיר תיירות ברוח עקרונות המודל של נציבות השוק האירופי. המודל הזה מבוסס על צורכי התושבים בעיר, צורכי התיירים, אינטרסים של המגזר התיירותי-העסקי ושימור הסביבה והמורשת ההיסטורית. הוועדה ממליצה כי ערי התיירות יקבלו מעמד מוכר ממשרד הפנים ותקצוב מיוחד. חברי הוועדה ממליצים לבחור בתל אביב כמודל חלוץ משום שהיא עיר תיירות מטרופוליטנית, ובשלב הבא לבחור עיר תיירות בפריפריה, עם עדיפות לטבריה.
הוועדה: "בתל אביב-יפו קיים פוטנציאל להצלחה ביישום ה'מודל האירופי' בשל מעמדה כ'עיר עולם' בעלת כוח משיכה הן עבור ישראלים והן עבור פלחי שוק איכותיים של תיירות, כגון תיירות עסקית. העיר נהנית מחוסן כלכלי."