מ-2010: מהפכה בלימוד נהיגה
שר התחבורה אישר רפורמה כוללת בתהליך הוצאת רישיון נהיגה, במסגרתה יקבלו התלמידים רישיון נהיגה זמני במקום קבוע, ויידרשו לנהוג עם מלווה במשך חצי שנה במקום שלושה חודשים. היישום ממאי 2010
החל ב-2010: מהפכה בהכשרת נהגים חדשים. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, אישר היום (ג') רפורמה בתהליך הכשרת נהגים חדשים, במסגרתה יונהג רישיון נהיגה מדורג - תהליך הכשרת נהיגה ארוך ומורכב מכפי הנהוג כיום. בנוסף, את בתי הספר לנהיגה יחליפו מרכזי לימוד נהיגה (מל"ן), שישלבו לימודים מעשיים עם לימודים תיאורטיים. אם משרד התחבורה יעמוד בלוחות הזמנים שקבע לעצמו, הרפורמה תחל במאי 2010.
רישיון הנהיגה המדורג משנה באופן משמעותי את תהליך הכשרת הנהגים, בכך שהוא מאריך בפועל את התקופה שבה נדרשים הנהגים החדשים לנהוג בלוויית מורה נהיגה או מלווה. אמנם הגיל המינימאלי לתחילת לימודי נהיגה יישאר 16 וחצי, אך את המבחן המעשי אפשר יהיה לעבור לפני גיל 17. מי שיעבור בהצלחה את המבחן המעשי, יידרש להגיע - יחד עם מלווה אחראי - למרכז לימוד הנהיגה, שם יקבל היתר לנהיגה בליווי, במקום רישיון הנהיגה הניתן כיום. המלווה יידרש לעבור תדריך קצר, בן כמה שעות, במהלכו תוסבר מטרת הליווי.
מבחן הנהיגה יהיה רק נקודת ביניים בתוכנית לימוד מקיפה וממושכת (צילום ארכיון: סבסטיאן שיינר)
ההיתר הזמני יאפשר נהיגה עד גיל 17 וחצי, כאשר בתקופת הליווי - שתימשך שישה חודשים לפחות - יידרש הנהג החדש לנהוג לפחות 50 שעות, מתוכן 10 שעות נהיגה בלילה ו-10 שעות נהיגה בכבישים בינעירוניים. מי שיחל את תקופת הליווי לפני גיל 17, יידרש לנהוג ביחד עם מלווה בכל שעות היום. מגיל 17 ושלושה חודשים, ולאחר לפחות שלושה חודשי ליווי בכל שעות היום, יוכל הנהג החדש לנהוג עם מלווה רק בשעות הלילה.
משרד התחבורה מתכנן גם לשלוח בעתיד לכל נהג חדש ערכה מיוחדת, שתדריך אותו ואת המלווה בתקופת הליווי. כיום מונפקת ערכה זו על-ידי עמותת אור ירוק, אולם לטענת משרד התחבורה, היא אינה מגיעה לכל הנהגים החדשים. עם תום תקופת הליווי, אך לא לפני גיל 17 וחצי, יידרשו הנהג החדש והמלווה האחראי להתייצב במרכז לימודי הנהיגה, שם יחתמו על הצהרה כי הליווי בוצע כנדרש. לאחר מכן יימסר לצעיר רישיון הנהיגה לנוהג חדש.
בית הספר עבר מהעולם
במסגרת הרפורמה, יוחלפו בתי הספר לנהיגה המוכרים כיום, במרכזי לימוד ייעודיים. "בית הספר, כפי שהוא קיים כיום, עבר מן העולם", אומר ל-ynet בכיר במשרד התחבורה. "במרכז לימודי הנהיגה יהיה מעקב שוטף אחרי התלמידים, והוא ישלב בין לימודים תיאורטיים, לימודים בעזרת מחשב, ולימודים מעשיים". להערכת המשרד, יוקמו בארץ כ-100 מרכזי לימוד.כדי להימנע מלחזור על הבעיות בהן נתקל בעת יישום הרפורמה במבחני העיוניים - שכללה הפרטה של כל המערך - מצהיר כעת משרד התחבורה כי גיבוש מערך המל"נים לווה בעזרת הרשות להגבלים עסקיים. למעשה, משרד התחבורה ערך פיילוט כבר בשנה שעברה, במסגרתו הוקם מרכז לימודי נהיגה ניסיוני. לדברי הבכיר, מחקר שליווה את הניסוי הוכיח את נכונות המודל שנבחר.
יש לציין כי במסגרת הרפורמה, יערוך משרד התחבורה שינויים גם בדרך הכשרת מורי הנהיגה והבוחנים. צוות שהוקם לאחרונה במשרד הרישוי, עוסק בגיבוש התכנים עליהם יתבססו הכשרות החדשות למורים ובוחנים. גם המבחן המעשי צפוי להשתנות, כאשר הדגש יושם על יצירת מבחן אחיד לכל תלמידי הנהיגה. במשרד טוענים כי בכוונתם גם להגביר את הפיקוח על מורי הנהיגה.
אור ירוק: ברכות וביקורת
"אין ויכוח על התוכנית", אומר ל-ynet שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, המקדמת את נושא הרישיון המדורג מזה כמה שנים. "ודאי שצריך לברך עליה ולדחוף אותה. אולם, צריך לזכור שכבר לפני שנה אומצו המלצותיה של הוועדה שגיבשה את תוכנית הרישיון המדורג - ועד היום טרם החל יישומה".אבואב מסביר כי קביעת תאריך התחלת הרפורמה ל-2010 מצריכה תחילת ההכנות הנחוצות ליישומה כבר בטווח הזמן המיידי. "אנחנו מקווים שיש תוכניות מפורטות, שראשיתן כבר מחר בבוקר. הקמת 100 מל"נים היא לא עניין פשוט, וגם תהליך החקיקה הנחוץ ליישום תוכנית הרישיון המדורג, דורש הכנות יסודיות".
בהתייחסו לתוכנית הרישיון המדורג, אומר אבואב כי אפשר וראוי לקבוע לוח-זמנים קצר יותר ליישומה. אולם, לצד הביקורת, בעמותת אור ירוק גם מביעים תמיכה בתוכנית עצמה: "הרישיון המדורג נועד לחשוף את הנהג החדש בצורה מדורגת למורכבויות של הנהיגה. הוא מצמצם את החשיפה המיידית לסכנות, עד שהנהג החדש רוכש את הניסיון הנחוץ".