מומחי בטיחות לאולמרט: "מנע את שלטי החוצות"
שלושה מומחי בטיחות בדרכים מזהירים את ראש הממשלה ושרי התחבורה והפנים, שלא יתנו ידם להחזרת שלטי החוצות באיילון - "הננו מקווים ששיקולים זרים לא מסיתים אתכם מהמציאות, ושלא תתנו יד למהלך קטלני זה"
"ניתן לקבוע כי השילוט הגורם להסחת דעת, תורם להגדלת הסיכוי להתרחשות תאונה, ומחובתנו לאסור אותו". כך קוראים שלושה מומחי בטיחות בדרכים במכתב שנשלח לראש הממשלה, אהוד אולמרט, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, והשר לביטחון פנים, אבי דיכטר. עמדה זו מנוגדת לעמדת משרדי התחבורה וביטחון הפנים, שתומכים בהחזרת שלטי החוצות לנתיבי איילון, כדי לאפשר ביצוע מחקר בזמן אמת שיבדוק את השפעתם הבטיחותית על נהגים.
שלושת המומחים - הפרופסורים דורון בלשה, שלום הקרט ושלמה ברזניץ - חותמים את המכתב באזהרה חמורה למקבלי ההחלטות: "הננו מקווים ששיקולים זרים לא מסיתים אתכם מהמציאות, ושלא תתנו יד למהלך קטלני זה".
בד בבד, המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, פרופסור דוד שנער, הודיע במפתיע כי בכוונתו לפרסם כבר בחודש הקרוב חוות דעת בנושא ההשפעה הבטיחותית של השלטים. זאת, בניגוד לעמדה אותה הביעו בעבר ברשות, ולפיה רק לאחר מחקר שייערך בארץ - ויימשך כשנה - יוכל המשרד לקבוע מה מידת הסיכון שמציבים השלטים.
שלט פרסום. מומחי התחבורה מתריעים בפני הממשלה מפני העדפת שיקולים שאינם בטיחותיים
במכתב שנשלח למנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, קובע שנער כי "לאור דחיפות הנושא, החלטתי לגבש עמדה זמנית עד קבלת תוצאות המחקר... מטרת צוות המומחים היא לעזור לרשות לגבש עמדה על-סמך הידע הקיים, עד שיהיו בידינו נתונים ממחקר בישראל".
"סכנה כפולה ומכופלת"
סוגיית שלטי החוצות חרגה כבר מזמן מהממדים הכלכליים ההגיוניים, והפכה למאבק מתוקשר בין שני צדדים. עם המתנגדים להצבת השלטים נמנים ארגונים העוסקים בבטיחות בדרכים וארגונים סביבתיים, הטוענים כי שלטי החוצות מסכנים את הנהגים ופוגעים בנוף ובאיכות הסביבה. מנגד ניצבות חברות פרסום שונות, הטוענות כי אין בשלטי החוצות כל סיכון בטיחותי, וכי הסרתם פוגעת בעובדיהן וגורמת להם הפסדים כספיים כבדים.במכתב שהופנה לבכירי הממשלה, טוענים הפרופסורים בלשה, הקרט וברזניץ, כי שלטי חוצות משפיעים על תשומת הלב של הנהגים, ולכן עלולים לגרום לתאונות. "חלוקת הקשב של הנהג היא קריטית בעת נהיגה, וכל הסחת דעת היא בבחינת סיכון יתר. בכבישים מהירים ועמוסים, כמו נתיבי איילון (לא בשעות גודש), הסכנה כפולה ומכופלת, היות ומרווחי הזמן בין כלי רכב עוקבים הנוסעים במהירות הם מצומצמים ביותר".
יש לציין כי שלושת הפרופסורים נמנים עם המובילים בתחום חקר הבטיחות בדרכים בישראל: פרופסור בלשה משמש כראש מרכז רן נאור לחקר הבטיחות בדרכים בטכניון, פרופסור הקרט הוא המנהל המדעי של קרן נאור - העוסקת גם היא בחקר הבטיחות, ופרופסור ברזניץ הוא חוקר בתחום הפסיכולוגיה ונשיא חברה המפתחת תוכנות העוסקות בפיתוח כישורים קוגניטיביים.
עקיצה מרומזת למנכ"ל
מטבע הדברים, לא כולם מסכימים עם עמדתם של שלושת הפרופסורים. ד"ר משה בקר, ממומחי התחבורה הוותיקים בישראל, פרסם בעבר מחקר שקבע כי שלטי חוצות גדולים ובעלי מסרים פשוטים - כמו אלה המוצבים לאורך נתיבי איילון - גורמים להסחת דעת זניחה. לכן, ההשפעה הבטיחותית שלהם הוגדרה כ"שולית". ראוי לציין כי את המחקר של ד"ר בקר מימנה חברת ברעם, העוסקת בהשכרת שטחי פרסום, בין השאר על-גבי שלטי חוצות.את העמדה הרשמית של משרדי התחבורה וביטחון הפנים צפויה לספק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וזאת כבר בחודש הקרוב. במכתבו למנכ"ל משרד התחבורה, מציין פרופסור שנער כי בימים אלה החל לפעול צוות מומחים, שעל סמך המלצותיו תגבש הרשות את עמדתה בנושא שילוט החוצות.
במכתב של שנער כלולה עקיצה מרומזת למנכ"ל המשרד: "הגם שמבחינה מחקרית, עדיף מערך ניסוי בו יוצב ויוסר השילוט, הרי שמסיבות אתיות הדבר אינו אפשרי". בדבריו אלה מתייחס שנער להסכמתו של המנכ"ל להחזיר את שלטי החוצות לאיילון, וזאת במטרה לערוך ניסוי בזמן אמת שיבדוק את השפעתם על הנהגים.