הקמפיין לגלישה בטוחה עם ויקה מפחיד / דעה
הרעיון מאחורי הקמפיין החדש לגלישה בטוחה מצויין, אך הביצוע בהשתתפות ויקה פינקלשטיין לא נותן מספיק קרדיט לילדים ולכן מפספס את המטרה
על פניו, מדובר ברעיון נהדר: במקום להסתמך על צנזורה כפויה, כפי שמנסה לעשות חוק סינון האתרים (892), מנסים בקמפיין להסביר לנו שמספיק מעט הגיון וידע מוקדם כדי לגלוש באינטרנט ולא להיפגע.
הורים לומדים להבין מה זה האינטרנט הזה שהילדים כל כך עסוקים בו, ואיך לוודא שהקטנים לא מסתבכים עם אנשים מפוקפקים, וגם הילדים עצמם לומדים לנהוג במשנה זהירות. אך כשמעמיקים לבחון את אתר הקמפיין, אחרי שמסיימים להתרשם מהעיצוב הגרפי המרשים, מגלים ביצוע לוקה בחסר שעלול לפספס את המטרה.
אנחנו לא טיפשים יותר מהמכולת השכונתית
החלק המרכזי באתר פונה לבני-נוער בעזרת סרטוני וידאו בהשתתפות כוכבת "הישרדות", הדוגמנית ויקה פינקלשטיין. הסרטונים, כמו גם הטקסט המלווה אותם, עובדים על אלמנט ההפחדה. החל מגברים מעוותים ומפחידים שיארבו לילדים בצ'טים, דרך סכנה לגווע ברעב אחרי שעות רצופות של משחק בפלייסטיישן ועד גניבת כל מספרי הטלפון השמורים במכשיר הסלולרי שלנו - הקמפיין מנסה לגרום לנערים לחשוב שאם הם לא יזהרו בשעת הגלישה כל הצרות האלה, ורבות נוספות, יפלו עליהם.
ויקה וידיד? מתוך הקמפיין של איגוד האינטרנט
שיטת ההפחדה, כאשר היא מוצגת בצורה לא מאוזנת, יכולה להפוך את הקמפיין כולו למגוחך בעיניי קהל-היעד שלו. כשויקה, למשל, ממליצה להגן על הבלוגים בסיסמה כדי שאנשים זרים לא יוכלו לקרוא אותם, היא הופכת ללא רלוונטית כלפי אלפי נערים שמתחזקים בלוג וכבר גילו את היתרונות העצומים בשיתוף הכתיבה ברשת.
כאשר היא מספרת שלא כדאי להוריד קבצים באתרי שיתוף כי האיכות שלהם גרועה, היא מאבדת את האמינות אצל מורידים סדרתיים שיודעים שכיום ההבדל באיכות הוא אפסי, אם בכלל קיים.
גם סיסמת הקמפיין, "יותר חכמים מהאינטרנט", למעשה לא אומרת כלום. האינטרנט לא חכם. למעשה, האינטרנט כלל לא יודע לחשוב, ולכן אפשר היה גם להגיד "אנחנו יותר חכמים מהקניון" או "אנחנו לא טיפשים יותר מהמכולת השכונתית".
הרשת כמרחב ציבורי
קמפיינים יעילים לבטיחות ברשת צריכים להסביר בצורה עדינה ואינטליגנטית שהיא כלל לא שונה מהמרחב הציבורי. בדיוק כמו שכל ילד יודע לא לקבל סוכריה על מקל מאנשים זרים ברחוב, הוא צריך להבין שבין הזר הזה לזר שנמצא באינטרנט אין שום הבדל.
חשוב לציין שהקמפיין החדש אכן מציג לא מעט עצות חכמות ומועילות, מתוכן ראוי לציין במיוחד את החלק המעמיק במיועד להורים, אך הוא עושה זאת בדגש עבה מדי על הפחדה, לפעמים עם טעויות מביכות בידע וביכולת הבנת ו"קריאת" הרשת.
הנוער של היום, למרבה האירוניה, כנראה לא חכם יותר מהאינטרנט, אלא דווקא מהקמפיין, שעלול להפוך בעקבות כך לאוסף של סרטונים שיעברו בדואר האלקטרוני "בשביל הדאחקות", ולא כדי ללמוד ולהחכים מהם.