עידוד תחבורה ציבורית - באמצעות הטבות מס
פטור ממס על כרטיסי חופשי-חודשי ותשלום על מקומות חניה לעובדים - כך צפויה להמליץ ועדה בין משרדית לעידוד התחבורה הציבורית
כרטיסי "חופשי-חודשי" יהיו פטורים ממס, ומקומות חניה הניתנים ללא תשלום לעובדים, יחשבו להטבה המחייבת תשלום מס. כך צפויה להמליץ ועדה בין-משרדית, המגבשת בימים אלה דרכים לעידוד תחבורה ציבורית באמצעות מיסוי. יש לציין כי ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה במסגרת "תקציב 2008", ומסקנותיה אמורות להתפרסם בקרוב. עם זאת, לאור חוסר היציבות במערכת הפוליטית, מוקדם להעריך מתי יובאו הצעדים המוצעים לאישור שר האוצר וועדת הכספים.
הצעדים אותם גיבשה הוועדה הם מעין "מקל וגזר": מחד, פטור ממס לעובדים המקבלים כרטיסי חופשי-חודשי - צעד אשר עשוי להגדיל את המשכורת בכמה עשרות שקלים בחודש. בנוסף, צעד זה יעודד מעסיקים לרכוש כרטיסי נסיעה חודשיים עבור עובדיהם, מעין תמריץ עבור עובדים ומעבידים להקטנת השימוש ברכב פרטי, ומעבר לתחבורה ציבורית. מאידך, חיוב עובדים לשלם מס בגין מקומות חניה, ייפגע בכדאיות השימוש בכלי רכב פרטיים, ויעודד גם הוא מעבר לנסיעה בתחבורה ציבורית.
כך ינסו להוציא אתכם מהפקק (צילום: צביקה טישלר)
התכנית מבטיחה פטור ממס לכרטיסי חופשי-חודשי, בכל אמצעי התחבורה: רכבת, אוטובוסים ורכבות קלות עתידיות. בעתיד ייכלל בהסדר גם הכרטיס החכם המונפק על-ידי מפעילי התחבורה הציבורית, ה"רב-קו". עוד צפויה הוועדה לקבוע כי הפטור ממס יינתן רק לכרטיסים אישיים, שאינם ניתנים להעברה. בכך מקווים חברי הוועדה למנוע מעובדים מלנצל לרעה את ההטבה, על-ידי העברת הכרטיסים לשימוש קרובי משפחה או משתמשים אחרים. בנוסף, הפטור לא יינתן לשימוש מזדמן בתחבורה ציבורית - כלומר, נסיעות בודדות ואקראיות לא ייהנו מההטבה.
יש לציין כי בעבר נשקל צעד משמעותי נוסף, לפיו יבוטלו הוצאות הרכב הניתנות לעובדי המגזר הציבורי, בתמורה לרכיב שכר שאינו תלוי בהחזקת רכב. אולם על-פי הערכות, צעד זה לא ייכלל בהמלצות הסופיות של הוועדה. למרות שכלכלנים רבים רואים בהוצאות הרכב במגזר הציבורי משום עיוות, המעודד עובדי מדינה להשתמש בכלי רכב פרטיים, נראה כי במערכת הפוליטית אין כיום יכולת לקדם צעד כה דרמטי, שוודאי יגרור מחאה חריפה מצד ועדי העובדים הגדולים במשק.
יישום המלצות הוועדה, אם וכאשר יאושרו, צפוי להיעשות במקביל לרפורמה בתחבורה הציבורית, אותה ינסה לקדם משרד התחבורה בשנתיים הקרובות. הסיבה לכך פשוטה: כפי שקבעו בעבר אנשי משרד האוצר, מעבר משימוש ברכב פרטי לנסיעה בתחבורה ציבורית, יכול להיעשות אך ורק בתנאי שקיימת חלופת תחבורה ציבורית המציעה רמת שירות טובה ותחרותית.
רוצים להעביר את הציבור לאוטובוס
צילום: אורן אגמון