שתף קטע נבחר

מחקר: שיטת "שקל לשקית" לא תילחם בליכלוך

הצעת החוק לצימצום השימוש בשקיות פלסטיק על ידי מנגנון תשלום שקל לשקית נתקל בהסתייגויות. מחקר מצא שמנגנון התשלום לא יפתור את הבעיה העיקרית של השלכת השקיות ברשות הרבים. משרד התמ"ת חושש משוק שחור עברייני של מוכרי שקיות ומשרד האוצר חושש מקושי במיסוי

שקיות הפלסטיק הוכרזו רשמית כאוייבות הסביבה, והצעת חוק חדשה שמטרתה לצמצם את השימוש בהן רוצה לגבות מאיתנו שקל עבור כל שקית שניקח במרכול. אך האם מנגנון תשלום זה אכן ישיג את המטרה הרצויה של שמירה על הסביבה?

 

מחקר של ד"ר אופירה איילון ממוסד שמואל נאמן בטכניון מטיל ספק רב בכך. טיוטה ראשונית של העבודה, אשר הוגשה לפני כחודש וחצי למשרד להגנת הסביבה, בחנה את ההתמודדות עם שקיות הפלסטיק המזהמות ואת הצעת החוק המתגבשת בנושא, ובין ממצאיה נקבע שהמפגע העיקרי אותן יוצרות השקיות לא ייפתר באמצעות מנגנון התשלום.

 

בדיון אתמול (שלישי) בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת הוצגו פרטים ראשונים מהמחקר. יואב גואל, מהאגף לטיפול בפסולת מוצקה במשרד להגנת הסביבה, שהציג את המחקר, ציין כי מסקנותיו המרכזיות מחזקות את עמדות הגורמים המקצועיים במשרד בסוגייה זו.

 

"במחקר זוהו שלוש בעיות עיקריות הנובעות מהשימוש בשקיות הפלסטיק", אמר גואל. "הנפח שהן תופסות בסך הפסולת והעובדה שהן אינן מתכלות, בעיית הלכלוך ברשות הרבים (השקיות מלכלכות את החופים והשטחים הפתוחים) והעובדה כי תרבות הצריכה שלהן היא תרבות חד-פעמית".

 

גואל הבהיר כי מבין שלוש הסוגיות שהוזכרו, הבעיה המרכזית ביותר הינה הלכלוך ברשות הרבים. ואולם, "השקיות מהוות פחות מאחוז אחד מכלל נפח הפסולת", הדגיש גואל, "כך שהבעיה העיקרית היא לא הכמות שלהן – אלא העובדה כי הן מוצאות את דרכן לשטחים הפתוחים".

 

עוד בנושא:

 

בעיה זו, קובע המחקר, לא תיפתר באמצעות קביעת עלות של שקל על השימוש, שכן גם אם יופחת השימוש בהן הרי שאין בכך מניעה מפני הגעתן לשטח הציבורי. במחקר נטען כי האמצעי היעיל ביותר להילחם בתופעה הינו דווקא הסברה ציבורית.

 

משרד התמ"ת: חוק השקיות יעודד שוק שחור עברייני

סוגיה מרכזית שנידונה בהקשר זה היא קביעת "מחירן" של השקיות. בעוד שחברי הכנסת שניסחו את ההצעה ואנשי עמותת "אדם טבע ודין" שסייעו בידם סבורים כי יש לקבוע מחיר גבוה ומשמעותי (שקל אחד), הרי שנציגי משרד התמ"ת סבורים כי יש לקבוע מחיר נמוך בהרבה.

 

אילן דיבון, מנהל תחום פלסטיק וגומי במשרד התמ"ת, אמר במהלך הדיון: "המשרד שלנו בעד מיחזור אבל נגד החוק בצורתו הנוכחית – שיהפוך את כולנו לעבריינים ופושעים". לדבריו, "אם מוצר שעלותו היום נעה בין 5-7 אגורות יעלה שקל, התוצאה תהיה שמחוץ למרכולים ורשתות השיווק ישבו עבריינים ואנשי משפחות פשע שימכרו אותו במחיר ביניים. מה שקרה בחוק הפיקדון – יקרה גם פה".

 

גם משרד האוצר מסתייג מהחוק - בהקשר כללי יותר. נציגי האוצר טענו בדיון כי "ברוב המקומות בעולם אין היטלים על שקיות פלסטיק – אלא איסור מוחלט". נציג האוצר אמר כי משמעות תימחורן של השקיות תהיה מרחיקת לכת מבחינת היערכות של רשות המיסים לכך ובשל העובדה כי היא צפויה להשפיע על למעלה מ-40 אלף בתי עסק ברחבי הארץ.

 

באירלנד הפחית החוק 90 אחוז מהשקיות

הצעת החוק, של ח"כ אסתרינה טרטמן (ישראל ביתנו) ודב חנין (חד"ש), אושרה בקריאה טרומית. היא מבוססת על מודלים שכבר עובדים במספר מדינות בעולם, אך בעיקר על המודל באירלנד, שמיושם משנת 2002. באירלנד צרכו לפני כניסת החוק לתוקף 1.2 מיליארד שקיות. שנה לאחר שהחלו לגבות 15 סנט לשקית, צומצמה צריכתן ביותר מ-90 אחוז.

 

על פי ההצעה הישראלית, הכסף שייגבה בתמורה לשקיות יועבר לקרן לשמירת הניקיון של המשרד להגנת הסביבה, וכך תתורגם רכישת השקיות המזהמות לפעולות המסייעות לאיכות הסביבה. כמו כן על-פי ההצעה, בתי העסק יחוייבו להציע לקהל הקונים שקיות רב פעמיות, אותן ניתן יהיה לרכוש במרכולים.

 

החוק חל על שקיות "גופיה" הניתנות בחינם כיום, אך לא על השקיות השקופות המשמשות לאריזת מוצרי מזון בתפזורת או מוצרי מזון מן החי כמו בשר או דגים.

  

הדיון אתמול נועד להכין את החוק לקריאה ראשונה, אולם בסופו החליט יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אופיר פינס (עבודה) שלא לקיים הצבעה בעניין, בין היתר משום שהמשרד להגנת הסביבה טרם גיבש את עמדתו הרשמית בנושא, וכן בשל הסוגיות שעלו בדיון להן אין מענה ברור בהצעה. נקבע דיון מורחב לעוד כשבועיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חשש משוק שחור. שקיות פלסטיק במרכול
צילום: דלית שחם
מומלצים