מחיר הדלק: אצלנו מטקבקים - באסיה מפגינים
העלאת מחיר הדלק בשבוע שעבר במלזיה ובהודו הוציאה מפגינים לרחוב. על רקע זאת, שר המסחר במלזיה מסר כי ינתן החזר שנתי לבעלי מכוניות קטנות ובינוניות, ובהודו ממשלות מקומיות שוקלות להפחית את מס המכירה והמע"מ
מחירי הבנזין עולים בכל העולם, אך בעוד בישראל המחאה נעשית בנוחות יחסית, באמצעות טוקבקים ושחרור קיטור יותר מאשר הנעה לפעולה, ישנן ארצות שאזרחיהן פתחו בהפגנות. כך לדוגמא באסיה, שם הוחלט לצמצם את הסובסידיות על מחיר הדלק, הן בהודו והן במלזיה. בשבוע שעבר מלזיה העלתה את המחיר ב-40%, כשהודו העלתה את המחיר בפעם השנייה השנה, בכ-11%. העלאת המחירים מתבצעת על רקע הנסיקה במחיר הנפט, כשבסוף השבוע האחרון הוא שבר שיא נוסף.
ההעלאת המחיר גררה שני דברים. הראשון, הצטיידות טרם שעת העלאה, דבר שהוביל לתורים ארוכים בתחנות הדלק. השני, מחאה נגד מדיניות הממשל בשתי המדינות. כשבקואלה למפור התגודדו קבוצות של פועלים והפגינו, על אף שהעלאת המחירים עברה בשקט יחסי, כשהאזחים מבינים כי תם עידן הסובסידיות הנרחבות על הבנזין שהותירו את מחירו ברמה שהיא בין הנמוכות בדרום מזרח אסיה.
"אם לא נעלה את מחיר הדלק כעת, הכלכלה תדרדר", צוטט בעל עסק בקואלה למפור.זאת, כשהממשלה המלזית טוענת כי אין ביכולתה להמשיך לממן את הסובסידיות שהגיעו לסכום של 14 מיליארד דולר עד כה השנה.
בהודו, אשר מייבאת קרוב לשלושה רבעים מתצרוכת הדלק שלה, נוצר גל מחאה רחב יותר. זאת, על רקע קריאת המפלגה הקומוניסטית במדינה לשבוע מחאה ולהפחתת שיעור המיסוי על הדלק, תחת להעלות את מחירו לצרכן. עם זאת, לו היו נותרים המחירים על כנם, חברות הנפט שבשליטה ממשלתית היו צפויות להפסיד כ-58.4 מיליארד דולר בשנה הפיסקלית, הצפויה להסתיים במרץ 2009.
נציין כי המחאה ככל הנראה נותנת פרי, שכן לפחות בממשלה מקומית אחת בהודו כבר הודיעו על הפחתת מס המכירה על הדלק וקיצוץ במע"מ הנגבה עליו, בצל החלטת הממשלה הפדרטיבית; ייתכן והחלטה דומה תתקבל בממשלות מקומיות נוספות. במלזיה צוטט שר המסחר המקומי, שחריר עבדול, באומרו שהממשלה תתן החזר שנתי לבעלי מכוניות קטנות ובינוניות, בכדי להקל מעט מהנטל על הצרכן.