התייקרות הליסינג תגיע מוקדם מהצפוי
במשרד האוצר מתכננים להאיץ משמעותית את התייקרות שווי השימוש, ולהפוך את השימוש ברכב ליסינג לפחות כדאי. חברות הליסינג צפויות להפעיל לחץ כבד כדי למנוע את התכנית
בשורה רעה לנהגי הליסינג: שווי השימוש ברכב צמוד יתייקר מוקדם מהמתוכנן. בניגוד לתכניתו המקורית, משרד האוצר מתכוון לייקר מוקדם מהצפוי את שווי השימוש ברכב צמוד: במקום ייקור הדרגתי במשך ארבע שנים, שווי השימוש צפוי להתייקר משמעותית כבר ב-1 בינואר 2009. זאת, בעקבות שינוי שיטת חישוב שווי השימוש, המתוכנן להתבצע בתחילת השנה הבאה.
אבל יש גם בשורות טובות: כפי שנקבע במסגרת תכנית "מיסוי ירוק", בחירה במכוניות ידידותיות לסביבה, אשר פולטות כמות נמוכה של מזהמים, תזכה את בעליה בהנחה של 400 שקל. התוכנית תובא לאישור ועדת הכספים כבר בשבועות הקרובים.
יש לציין כי לפי מתווה הרפורמה המקורית, שאושרה בוועדת הכספים בנובמבר 2007, אמור היה שווי השימוש להתייקר באופן הדרגתי על-פני תקופה של ארבע שנים. כך למשל, שווי שימוש עבור מכונית מקבוצה 2 - למשל טויוטה קורולה, או מאזדה 3 - אמור היה להתייקר מ-1,530 שקל כיום ל-2,450 שקל ב-2011 - התייקרות של 920 שקל. ההתייקרות שתוכננה לשנה הבאה הייתה קטנה יחסית: התייקרות של 200 שקל בלבד עבור מכונית מקבוצה 2.
ייקור שווי השימוש נועד לצמצם שימוש ברכב פרטי (צילום: צביקה טישלר)
אולם, השינוי המתוכנן בשיטת החישוב, יאיץ את הייקור ויביא לכך שכבר בשנה הבאה תהיה עלייה משמעותית בשווי השימוש. בכמה בדיוק יתייקר המס? באוצר לא מפרסמים בינתיים את המספרים המדויקים, אולם סביר להניח כי בעלי רכב צמוד ישלמו תוספת לא מתוכננת, שעשויה להגיע עד לככמה מאות שקלים בחודש. יש לציין כי שינוי שיטת החישוב יהיה תקף רק לכלי רכב שיירכשו החל ב-1 בינואר.
מאבק בוועדת הכספים
אם תאושר תוכנית האוצר, החל ב-2009 ייקבע שווי השימוש כאחוז קבוע מראש ממחיר המכונית ("שווי שימוש ליניארי"). כיום, נקבע המס על-פי "קבוצות שווי שימוש": כל המכוניות החדשות מחולקות לשבע קבוצות מחיר, ולכל קבוצה נקבע גובה מס אחיד.
קבוצה 2, למשל, כוללת את כל המכוניות בטווח המחירים בין 92 אלף שקל ל-111 אלף שקל. על-פי השיטה החדשה, שווי השימוש יעלה בהתאם למחיר המכונית:
ככל שמחיר המכונית יהיה גבוה יותר, כך יגדל גם שווי השימוש.
אולם, שינוי השיטה עלול להיתקל בקשיים בוועדת הכספים: יו"ר הוועדה, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, נמנה עם המתנגדים העיקריים לרפורמה המקורית, והיה ממובילי המאבק להקטין את שיעור הייקור. סביר להניח כי ייקור נוסף או מואץ "יגייס" את מיסז'ניקוב לקרב נוסף נגד האוצר.
בנוסף, חברות הליסינג, שעלולות להיפגע ממהלך הייקור המואץ של שווי השימוש, צפויות להפעיל לחץ כבד על חברי הכנסת לדחות את התוכנית, או לכל הפחות - למזער את נזקיה. לכל זאת יש להוסיף את מצבן הרעוע של הממשלה והקואליציה, שוודאי לא יקל על אנשי האוצר להעביר את תוכניתם.
בעיה ירוקה למתנגדים
עם זאת, למתנגדים צפויה בעיה לא פשוטה: שינוי שיטת החישוב הוא חלק מתוכנית "מיסוי ירוק", שנועדה לעודד את השימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה, ולצמצם את השימוש בכלי רכב פרטיים. מי שיתנגד לתוכנית, בזמן שבו כל העולם מנסה למצוא דרכים להיאבק בזיהום האוויר ובהתחממות כדור הארץ, עשוי למצוא את עצמו נתון לביקורת ציבורית נוקבת.
הבעיה שתעמוד בפני המתנגדים מוחרפת לנוכח מחירי הדלק הנוסקים, שמפעילים לחץ כלכלי לצמצום השימוש בכלי רכב. למעשה, לאור ההתייקרות המשמעותית בעלויות הדלק, יתכן כי עבור חלק מהמעסיקים, ייקור שווי השימוש - שיביא להקטנת הכדאיות של שימוש בכלי רכב פרטיים - עשוי להיתפס כחדשות טובות.