"נעלה את ירושלים על ראש שמחתנו"
"מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים, ובכל מקום אחר בארץ, בא להראות גאווה על כך שאיננו פוחדים ואיננו נכנעים לאלו הטוענים שאיננו בני אדם אלא בהמות. שכל אחת ואחד מהנוכחות והנוכחים במצעד הוא אדם, שהתגבר על קשיים רבים בכדי לחיות את חייו לפי בחירתו, מאושר ושמח בחלקו." דובר ה"בית הפתוח", כותב על גאווה ודעה קדומה
דמיינו לעצמכם את התמונה הבאה – בחורה ערביה יושבת ליד בחור חרדי, קבוצת אמהות משוחחת עם סטודנטים, בחדר אחר יושבים להם בנחת שלושה חבר'ה צעירים ומדברים על הבגרות המתקרבת במתמטיקה, ובמטבח, על כוס קפה, משוחחות שתי בנות על ענייני דיומא, מחליפות ביניהן מבטים מלאי משמעות.
אפשר לומר שזהו יום טיפוסי ב"בית הפתוח לגאווה וסובלנות", המרכז הקהילתי לקהילת הלהט"ב (לסביות, הומואים, בי וטרנס) בירושלים. מרכז קהילתי שנועד לשמש מעין בית שני, חופשי מדעות קדומות, לכל מי שרואה את עצמו שייך או קשור לקהילה הזאת.
"הבית הפתוח" הוא גם הגוף שמארגן מאז 2002 את מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים. פעמים רבות נשמעות טענות נגד צעידה בירושלים, ובכלל, במה אנחנו כל כך גאים?
למילה גאווה, בעברית, אפשר לצקת שתי משמעויות. הראשונה, הנעימה פחות, היא הגאווה היהירה, השחצנית, ההפוכה מענווה. הגאווה שאנו כבני אדם, כבר בימי קדם, ניסינו להוקיע מקרבנו. אבל המשמעות השנייה היא המשמעות האמיתית של המילה – שהוא ההפך מבושה. גאווה שהיא הערך העצמי של אדם, תחושת ההישג וההערכה העצמית על פעולות שעשה ועל דברים שיצר.
מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים, ובכל מקום אחר בארץ, החל מחיפה וכלה באילת, בא להראות גאווה על כך שאיננו פוחדים ואיננו נכנעים לאלו הטוענים שאיננו בני אדם אלא בהמות. שכל אחת ואחד מהנוכחות והנוכחים במצעד הוא אדם, שהתגבר על קשיים רבים בכדי לחיות את חייו לפי בחירתו, מאושר ושמח בחלקו.
"גאווה ודעה קדומה"
אותו מצעד מאפשר גם לכל חברי הקהילה, לפחות לשעה אחת, להרגיש חופשיים לממש את עצמם. אותה בחורה שרוצה להסתובב בהתאם למגדרה, אותו בחור שרוצה ללכת יד ביד עם בן זוגו, יכול לעשות זאת, לצערי, רק במצעד. אין במעשה זה נפנוף או הקצנה של מיניות. אותו בחור בסך הכל רוצה להיות כמו כל הסובבים אותו, ולהראות לעולם שהוא אוהב אדם אחר, ושהאהבה שלו לא מלוכלכת יותר מאהבה אחרת.
ירושלים לא נבחרה בכדי, ואין בבחירה בירושלים רצון ליצור פרובוקציה או להתריס כנגד תושביה, מכיוון שהצועדים במצעד בירושלים אלו הם תושביה - אני, חבריי וחברותי, בני משפחתנו וחברינו שבאים לתמוך בנו. הצועדים בירושלים הם אנשים שלמרות הקשיים במגורים באחת הערים העניות בארץ, בוחרים להמשיך ולגור בה או בוחרים להגר אליה ולא ממנה. איננו באים נגד תושביה האחרים של ירושלים, אנחנו באים בעד – בעד שוויון זכויות לחברי הקהילה, בעד הכרה, בעד הרצון להיות מוכרים כחלק מהמרקם החי של העיר היפהפייה הזאת.
הבית הפתוח פועל בבירה במשך כל השנה, להפוך את ירושלים לעיר בה לכל אדם יהיה החופש להיות הוא עצמו ולחיות את חייו. מגיעים אליו למאות לסביות, הומואים, ביסקסואלים/ות וטרנסג´נדרז בירושלים, ישראלים ופלסטינים, יהודים, מוסלמים ונוצרים- נציגי קהילות שונות המקנות לעיר את הצבעונית הייחודית לה.
כחלק מהמרקם, אנו גם משווים למצעד אופי ירושלמי. אין מדובר כמובן בצעידה מאורגנת של אנשים עטופים בצעיפים, לבושים בחולצות פלנל משובצות ונעולים בסנדלים תנ"כיות, אך הוא שונה לחלוטין מהמצעד בתל אביב, כשם שירושלים שונה מתל אביב.
אין ספק – ירושלים אינה עיר כשאר הערים בארץ ובעולם. היא עיר המערבת קודש וחול, בה דרים בכפיפה אחת בני שלוש הדתות המונותאיסטיות, חופשיים מול אדוקים, בני כל המינים, המגדרים, הדתות, הזרמים, התפיסות, הדעות. בתוך כל בליל האנשים, אני מאמין כי לכל אחד יש מקום להבעה עצמית במסגרת הדמוקרטית, ולו רק בגלל שירושלים היא בירתה של מדינת ישראל. הצעידה אינה מחללת את קדושתה של ירושלים, שהרי הצועדים בה הם בני אדם – להפך, האפשרות לצעוד מעניקה לירושלים את תוקפה של הקדושה שנובעת מהפסוק "ואהבת לרעך כמוך".
באופן משעשע, דווקא אותו מצעד מעורר-מחלוקת שצועד זו השנה השביעית הביא לירושלים סוג של שלווה, סובלנות והבנה. הידברות בין הצדדים היא שהביאה לשלווה הזאת, שירושלים לא ראתה כבר שנים. אני מקווה שאותה הידברות תחלחל לכל סכסוך או מאבק בעיר הזאת, עד שנוכל להרים את ירושלים על ראש שמחתנו.
עמית לב הוא דובר הבית הפתוח לגאווה וסובלנות בירושלים. "אהבת חינם" - מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים יערך ב- 26 ביוני 2008, בשעה 16.00.
גולשים המעוניינים לפרסם מאמרים, הגיגים, מחשבות ודעות אודות החברה בישראל ובעולם, מוזמנים לשלוח לדוא"ל hevra@y-i.co.il ולציין בנושא - עבור מדור "קריאה לסדר". החומרים יפורסמו בהתאם לשיקולי המערכת.
לקריאות נוספות לסדר:
"חוק הדיור הציבורי - דוגמא לשינוי חברתי אפשרי"
"מילון המונחים לפילנטרופ המתחיל"
"שלח את עמי, גם האתיופים הם חלק ממנו"