חוק חדש: להקפיד על ההבדלים בין גברים לנשים
מבין כל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים, למשל, כמה היו נשים וכמה גברים? מסתבר שהנתון הזה לא נבדק. חוק חדש קובע: בכל מחקר סטטיסטי יצטרכו לאסוף נתונים לפי חלוקה לנשים ולגברים. למה זה חשוב? הנה
כך למשל, בדיון שקיימה הוועדה למעמד האישה בכנסת התברר שמשרד התחבורה, שאוסף נתונים כמו מספר הנהגים שהיו מעורבים בתאונות או בעבירות תנועה, לא יודע לומר כמה מהם נשים וכמה גברים. דוגמה נוספת: המשטרה יודעת לומר כמה כתבי אישום הוגשו נגד אזרחים, אך לא יודעת לומר כמה מהנאשמים היו נשים וכמה גברים.
ולמה חשוב לדעת את זה? "הרעיון הוא לעורר מודעות למצבן של נשים", מסבירה עו"ד יפעת מצנר משדולת הנשים. "חברות האוטובוסים יודעות כמה אנשים משתמשים בתחבורה ציבורית, אבל לא יודעות לומר כמה מהם נשים. באופן כללי ידוע שיותר נשים משתמשות באוטובוסים מגברים, כי יש להן יכולת פחותה להחזיק רכב, ואז אם התחבורה לאזור מסוים נפסקת בשעה מסויימת זה אומר שנשים מוגבלות יותר ומופלות לרעה, רק שלא ברור כמה מהן.
"החוק החדש יעזור לנו לקבל תמונת מצב אמיתית על מצבן של נשים בחברה. אנחנו יודעות שהן יותר מופלות בשכר ויותר סובלות מעוני ויותר חד-הוריות ואם יהיו נתונים מדוייקים יותר על מצבן, יהיה לנו בסיס חזק יותר לדרוש דברים תיקונים בחוק או הקצאת תקציבים ומשאבים נוספים לטובתן".
החוק החדש, שיוזמיו הם חברי הכנסת חיים אורון, גדעון סער, עמירה דותן, רונית תירוש ושרה מרום-שלו, ייכנס לתוקף בינואר 2009, כדי לתת זמן לממשלה ולגופים הציבוריים להיערך לביצועו.
הכתבה מתפרסמת השבוע במדור "חדר משלך" בעיתון "לאשה". עוד במדור: על נאום הפרידה של הילרי קלינטון, על פרופ' אורה ישראל שהגיעה רחוק ועל מלחמת האמהות בספר של ליהיא לפיד.
הקליקו כאן כדי לגלות מה מחכה לכם בגיליון השבוע