קרייזלר: אנחנו לא עומדים לפשוט רגל
שמועות על פתיחה בהליכי פשיטת רגל גרמו להיסטריה בקרב משקיעים ועובדי קרייזלר, שחוששים למקום עבודתם. יו"ר קרייזלר לשעבר, לי אייקוקה, שהציל את היצרנית מפשיטת רגל בשנות ה-80: אל תיכנסו לפאניקה
שמועות שנפוצו בימים האחרונים בתעשיית הרכב, בנוגע לכוונת קרייזלר לפתוח בהליכי פשיטת רגל, הוכחשו בסוף השבוע על-ידי דובר היצרנית. לדבריו, מדובר בשמועות "ללא בסיס", ולקרייזלר יש די מזומנים כדי להמשיך ולהתקיים. השמועות החלו לאחר שדיימלר (מרצדס), בעלת הבית הקודמת של קרייזלר, הודיעה כי האמריקנים משכו מהם ומסרברוס שני מילארד דולר שעמדו לרשותם למקרה חירום.
"לשמועות כל בסיס או ערך", אמר דובר קרייזלר דייב אלסהוף. השמועות על בעיות הכספים של קרייזלר וכוונתה להגיש בקשה לפשיטת רגל, גרמו לפגיעה משמעותית במצבה הפיננסי של קרייזלר. חברת הדירוג "פיטש", למשל, אף הורידה את דירוג ההשקעה של קרייזלר. דובר סרברוס, חברת ניהול ההון ששולטת כיום על היצרנית, ניסה לשפר את המצב והודיע כי אין אמת בשמועות לפיהן קרייזלר נמצאת במצוקה.
יו"ר קרייזלר לשעבר, לי אייקוקה. מרגיע
בעיות הכספים של יצרניות הרכב האמריקניות הן הוכחה לבעיה בה הן נמצאות, נוכח ירידה במכירות שנרשמה מראשית השנה. המצב החמיר בחודש יוני, בעקבות שיא במחירי הבנזין ולקוחות שעוברים מרכבי שטח וטנדרים גדולים (וריווחיים) למכוניות קטנות - תחום שהיצרניות האמריקניות חלשות בו.
בשבוע שעבר קרייזלר משכה שני מיליארד דולר מסרברוס ודיימלר. תחת תנאי הסכם המכירה מדיימלר לסרברוס, קרייזלר יכלה למשוך את הסכום - שנושא ריבית חודשית נאה - עד לחודש אוגוסט. יצרנית הרכב האמריקנית הפסידה 1.6 מיליארד דולר בשנת 2007, הצהירה כי ברשותה מאגר של תשעה מיליארד דולר במזומן. אלא שהשנה, צנחו המכירות שלה בארצות הברית ב-23%.
העובדים בלחץ - אייקוקה מרגיע
הדאגות בנוגע למצבה הכספי של קרייזלר, הובילו לגל של דאגה בקרב עובדי היצרנית, החוששים למקום עבודתם. באירוע לכבוד יו"ר קרייזלר האגדי לי אייקוקה, שהוציא את היצרנית מפשיטת רגל בשנות ה-80, הביעו העובדים את דאגתם. אייקוקה ניסה להרגיע.
"מכוניות באמריקה זה עדיין עסק בר-קיימא", אמר אייקוקה לעובדים, לפי דיווח של כתב AP שנכח באירוע. "נחייה לעבור את המשבר, אל תיכנסו לפאניקה. הכל יהיה בסדר".
מנהלת השיווק של קרייזלר, דברה מאייר, אמרה לרויטרס כי דאגות השוק מזיקות לכל היצרניות. "אנחנו רואים שינויים רבים בימים אלה בתעשייה רכב. יש הרבה סוגיות של חסכון בדלק, כך שכולם מודאגים לא רק לגבי קרייזלר, אלא לגבי תעשיית הרכב כולה על כל היבטיה".
מאייר הוסיפה כי מנהלים בכירים דוחקים בעובדי קרייזלר להתמקד בלקוחות, כדי להבין את הדרישות המשתנות שלהם. "החברה כולה מנסה להתמקד בלקוחות ובצרכים שלהם. אם נצליח להישאר ממוקדים בכך, למרות כל מה שקורה מסביב, אז נהיה בסדר".