"לשנות את הרכב הוועדה לתשתיות לאומיות"
חברי ועדת הפנים בכנסת ביקרו את הליך אישור הקמת תחנת הכוח באשקלון - והודיעו שיפעלו לשינוי הרכב הוועדה לתשתיות לאומיות שהעניקה את האישור. מנהל הוועדה: ניתן להתנגד תוך 60 יום. בתוך כך, ארגוני סביבה עתרו לבג"ץ נגד הקמת התחנה
האם הרכב הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) יהפוך בעתיד לסביבתי-בריאותי יותר? על-פי דיון שהתקיים היום (א') בוועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת, התשובה חיובית. בתום הדיון, שעסק באישור התוכנית להקים תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון, קבעו המשתתפים כי יש מקום לשנות את הרכב הוועדה השנויה במחלוקת - הפועלת מטעם משרד הפנים - כך שבהחלטותיה יינתן משקל רב יותר לשיקולי בריאות הציבור ולנציגי השלטון המקומי והאקדמיה.
חברי הוועדה הצהירו כי בקרוב תגובש הצעת חוק לשינוי הרכב הות"ל, ואילו יו"ר הוועדה ח"כ אופיר פינס הוסיף כי "יש לי ביקורת חריפה מאוד על היעדר האיזונים והשקיפות בות"ל". במקביל, ביקשו בוועדה למתן את הסערה הציבורית שפרצה בעקבות אישור בניית התחנה באשקלון. "ההחלטה אינה סופית", הבהיר מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, האדריכל שמאי אסיף, העומד גם בראש הות"ל. לדבריו, "כל אדם בעל עניין מוזמן להגיש תוך 60 יום את השגותיו". לדברי פינס, "זוהי שעת מבחן לציבור. כאן המקום להפגין את עמדת התושבים האמיתית כלפי המיזם השנוי במחלוקת".
במהלך הישיבה נמתחה ביקורת רבה על הליך אישור הקמת התחנה. לדברי ראש אגף איכות האוויר במשרד להגנת הסביבה, שולי נזר, "במקרה הזה האיזונים לא נעשו ולא נלקח בחשבון המחיר המלא של הפחם, שהוצג כחלופה זולה". בדיון הוצג נתון מדאיג, לפיו בעשור האחרון עלתה צריכת החשמל הפרטית בישראל
ב-150%. זאת, כשגידול האוכלוסייה עמד על 40% בלבד. נציג חברת החשמל מסר כי עד שנת 2017 יסתיים שדרוג עשר התחנות הקיימות בישראל, בהשקעה של למעלה ממיליארד וחצי שקל.
בתוך כך, הארגונים "אדם טבע ודין" ו"מגמה ירוקה" עתרו היום לבג"ץ כנגד הקמת התחנה באשקלון - והליך אישורה בוועדה לתשתיות לאומיות. בעתירה, שהוגשה נגד הממשלה, הות"ל וחברת החשמל, נטען כי "לא ניתן משקל ראוי להשלכות שיש להקמת התחנה על זיהום האוויר, פליטה של גזי חממה והיבטים סביבתיים ובריאותיים נוספים". עתירה נוספת הוגשה בשבוע שעבר מטעם מפלגת הירוקים, הדורשת כי אישור משרדי הבריאות והגנת הסביבה, המתנגדים לפי שעה להקמת התחנה, יהוו תנאי לקידום התוכנית.
"אישור הקמת התחנה נעשה תוך התעלמות מוחלטת מפסיקת בג"ץ והחלטת ממשלה, לפיהן יש להתחשב בכל ההיבטים הסביבתיים בפרויקט ולבדוק חלופות שונות, כולל חלופת האפס - אי ביצוע הפרויקט", מתקוממת עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"לית "אדם טבע ודין". "הוועדה בחרה להתייחס לחוות דעת סביבתית חלקית, ולהתעלם מהתנגדות של שלושה שרים בכירים בממשלה".