שתף קטע נבחר

מחקר חדש: בנים לא טובים יותר מבנות במתמטיקה

עכשיו זה מדעי (ונשיא הארווארד טעה): מחקר שנערך בבית הספר לניהול "קלוג" בשיקגו גילה שפער לטובת הבנים ביכולות מתמטיות נובע מפער חברתי ולא ביולוגי. אילו היה נערך המחקר בישראל - היה מוצא שכולם נכשלים במתמטיקה…

ההבדל בין המינים בתחום המתמטי מהווה נושא לויכוח סוער מזה שנים רבות, ויכוח שלא הוכרע גם לאחר ששורת מדעניות זכו להישגים מרשימים כגון מארי קירי, הצרפתייה שגילתה את הרדיום וזכתה בפרס נובל פעמיים. עתה, באחד מבתי הספר המובילים בעולם לניהול, הושגה אולי הכרעה מדעית בויכוח העתיק הזה. מחקר שנערך בבית הספר קלוג (Kellogg) שבשיקגו קובע: הגורם לפערים המגדריים בהישגי המתמטיקה הינו אי שוויון חברתי ושום דבר חוץ מזה.

 

המחקר החדש, שזכה להתעניינות רבה בעולם האקדמי, פורסם במגזין "ג'ורנל אוף סיינס" (Journal of Science). הוא מוכיח שבנות מצליחות יותר במתמטיקה בסביבה חברתית שוויונית, לעיתים אף יותר מהבנים. בשולי הדברים המחקר סותר אמירה של נשיא הארווארד פרופ' לורנס סמרס מלפני שלוש שנים, שזעזעה את העולם כולו ונשים בפרט. סמרס צוטט באומרו ש"ההסבר למיעוט נשים במקצועות מדעיים נובע מכך שלנשים אין את היכולות המנטאליות להתמודד עם מתמטיקה ומדעים כמו הגברים".

 

המחקר נעשה בבית הספר קלוג בשיקגו על ידי פרופ' פאולה ספינזה (Paola Sapienza ) ושותפים ובא לבחון האם יש השפעה תרבותית-חברתית על הצלחת בנות במתמטיקה. המחקר מצא כי הפער הבין-מגדרי ביכולות המתמטיות אינו קיים במדינות בהן יש לנשים שוויון מלא בזמינות למשאבים ובהזדמנויות. ספינזה ושותפיה חקרו את תוצאות "מבחן פיזה" הבינלאומי לשנת 2003, הבוחן יכולות מתמטיות, הבנת הנקרא, מדעים ופתרון בעיות, אצל כ- 270,000 תלמידים ותלמידות ב-40 מדינות ברחבי העולם.

 

עוד ב"הידען": חברת MND מתרחבת ומגייסת עובדים חדשים

 

מתוצאות המבחן עולה שברמה הגלובלית הבנים טובים יותר במתמטיקה מהבנות, שמשיגות באופן קבוע 10 נקודות פחות מהבנים בממוצע. אולם המחקר הראה במובהק שבמדינות כמו איסלנד, שבדיה, דנמרק ונורווגיה הבנות מצליחות לא פחות מהבנים ולעיתים אף יותר מהם. החוקרים בחנו את ההיבטים החברתיים בכל המדינות בנוגע למידת ההשתלבות של נשים בחברה באמצעות מדד ה-GGI הבינלאומי (GENDER GAP INDEX), מדד מדעי שפותח על ידי הארגון הכלכלי העולמי לבחינת פערים בין מגדריים. החוקרים מצאו תאימות מובהקת בין מדד ה-GGI לתוצאות מבחני פיזה. כלומר, במדינות שבהן יש שוויון בין המינים יש שיוון ביכולות המתמטיות. 

 

בשבדיה לדוגמה, שם בהתאם למדד קיים שוויון מלא בין גברים ונשים, לא נמצאו במבחני פיזה במתמטיקה לשנת 2003 הבדלים כלשהם בין הבנות לבנים. בתורכיה לעומת זאת, מדינה עם פערים גדולים יותר בין המינים, ההבדל בין הבנים לבנות היה 26 נקודות לטובת הבנים. בארה"ב השיגו הבנים 10 נקודות יותר מהבנות.

 

עוד ב"הידען": מתודה חדשה לטיפול בנפגעי מוח - תזונה הולמת

 

"המחקר הוכיח בראש ובראשונה שעל כל מדינה לשאוף ככל שניתן לשוויון מלא בין המינים, לאפשר זמינות מלאה למשאבים והזדמנויות לכל, וכך יתקיים צמצום הפערים של הבנות מול הבנים במקצועות המדעיים ונראה יותר נשים מדעניות, וגם נשים מנהלות". אמרה החוקרת פאולה ספינזה.

 

המצב בישראל לא נסקר במחקר ואולם מעיון בתוצאות מבחני פיזה דאשתקד עולה שבישראל הפער בין בנים לבנות במבחני פיזה עמד על 12 נקודות לטובת הבנים. באופן כללי אגב, ישראל דורגה במבחני פיזה במקום נמוך יחסית מקום 39 מתוך 57 מקומות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
יותר הזדמנויות = הישגים גבוהים. מבחן במתמטיקה
צילום: שאול גולן
לאתר הידען
מומלצים