שתף קטע נבחר
 

למה יש פחות תאונות באיילון?

מומחה תחבורה מהבולטים בישראל, ד"ר משה בקר, מטיל ספק בנתוני משטרת התנועה לגבי מספר תאונות הדרכים בנתיבי איילון - "צריך להבין שהמשטרה מאוד סלקטיבית בנושא הדיווח על תאונות דרכים"

"על-בסיס הנתונים שהמשטרה הציגה אתמול, לא ניתן להוכיח כל קשר בין הורדת השלטים בנתיבי איילון לירידה במספר תאונות הדרכים". כך אמר אתמול (ב') ל-ynet ד"ר משה בקר, ממומחי הבטיחות הוותיקים בישראל. בדבריו מתייחס בקר לנתונים שהציגה המשטרה אתמול בוועדת הכלכלה, במהלך דיון בנושא הצעת חוק, המבקשת להתיר את הצבת שלטי החוצות בנתיבי איילון. לפי נתוני המשטרה, מאז הוסר השילוט בינואר ועד מאי, חלה ירידה של 56% במספר התאונות, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

 

  • שילוט החוצות אינו חוזר לאיילון

 

לדברי בקר, מאז 2006 ניכרת מגמת ירידה במספר התאונות בנתיבי איילון (כמו-גם בכבישי ישראל בכלל, ש.ה), והנתונים המתייחסים לשנת 2008 מהווים המשך המגמה. לכן, לא יכולים לשמש כהוכחה להשפעת שילוט החוצות על תאונות הדרכים. עוד מציין בקר כי הנתון של השנה, לפיו אירעו 23 תאונות בין ינואר למאי, צפוי להשתנות. זאת מאחר שהדיווח המשטרתי חלקי, ורק לקראת סוף השנה ניתן יהיה לקבל את המספר האמיתי.


האם הירידה במספר תאונות הדרכים בנתיבי איילון היא כתוצאה מהורדת השלטים? (צילום: צביקה טישלר)

 

"הנתונים של 2008 הם נתונים חסרים", אומר בקר, "אם נבוא ונבדוק בשנה הבאה, נראה שמספר התאונות אינו 23. זה פועל יוצא של רמת העדכון של המשטרה. בנוסף, צריך להבין שהמשטרה מאוד סלקטיבית בנושא הדיווח על תאונות דרכים, ולעתים חלק מהשינויים בנתונים נובע משינויים במדיניות הדיווח של המשטרה". כדוגמה לשינוי במדיניות הדיווח, מסביר בקר כי המשטרה יכולה להחליט לכלול בנתוניה רק תאונות חמורות, ובכך לשנות את התמונה הכוללת. בקר טוען גם כי איילון הוא אחד הכבישים הבטוחים בישראל, וזאת בהתבסס על מספר התאונות הקטלניות ומספר התאונות ביחס לנפח התנועה.

 

בעבר פרסם ד"ר בקר חוות דעת שקבעה כי שילוט דוגמת זה המוצב בנתיבי איילון, אינו מסכן את הנהגים. עם זאת, ראוי לציין כי חוות הדעת הוכנה לבקשת חברה העוסקת בתחום שילוט החוצות, שאף מימנה את המחקר. לטענות כי עקב כך המחקר אינו אובייקטיבי, עונה בקר: "נכון, חברת פרסום הזמינה את העבודה, אבל אני מדען, ואני עושה עבודה אובייקטיבית. כל מה שאני אומר, יש לו בסיס מדעי".

 

במשטרה הסבירו ל-ynet כי הנתונים שהוצגו בוועדת הכלכלה הם נתונים גולמיים, שטרם נחקרו. לכן, גם במשטרה לא מיהרו לקשור בין הירידה בתאונות להסרת שלטי החוצות. עם זאת, טענות כי הנתונים שהוצגו מוטים או לא אובייקטיביים, נדחות בתוקף. "אין לנו נתונים לא אובייקטיביים", אומר רב פקד ערן סדן, מהנדס תנועה ארצי באגף התנועה. בהתייחסו למגמת הירידה עליה הצביע בקר, מסביר סדן כי ב-2006 נרשמה עלייה חריגה במספר התאונות, ומשום כך קשה לראות בירידה במספר התאונות בין 2006 ל-2007 משום מגמה. כן משערים במשטרה כי אחת הסיבות לעלייה החריגה ב-2006, הייתה עבודות פיתוח נרחבות בנתיבי איילון, במסגרתן שונו סימוני הכביש וגרמו לבלבול בקרב חלק מהנהגים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
למה יש פחות תאונות?
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים