שתף קטע נבחר
 

בודקים רכב משומש? כך תבינו את טופס הבדיקה

כשאתם רוכשים מכונית משומשת ורוצים לדעת מה בדיוק מצבה, מכון הבדיקה הוא מקור המידע הזמין והמקובל ביותר. אלא שלא כולם יודעים איך בדיוק כדאי להתייחס לטופס הבדיקה, אותו תקבלו בתמורה לכמה מאות שקלים. בני ברק עושה סדר

אז החלטתם לקנות רכב משומש. חרשתם את כל לוחות המודעות, את אתרי האינטרנט ומגרשי ה"טרייד-אין", שמהווים אגב לא יותר משם מודרני ל"סוחרי רכב". בסוף הצלחתם, ומצאתם את שאהבה נפשכם. המכונית האידיאלית עליה חלמתם. נכון שאם הכיס היה מרשה הייתם קונים משהו אחר, אבל במסגרת האפשרויות, זו בפירוש "דונה אידיאלה".

 

עכשיו אתם צריכים להיות בטוחים שלא תמצאו עצמכם עם חתול בשק. במילים אחרות, אתם צריכים לבדוק אם המכונית ראויה באמת להיות שלכם. אם לא עברה חלילה תאונה קשה, אם לא חוברה לה יחדיו משתי מכוניות שהיו מעורבות בשתי תאונות קשות אחרות. אם המנוע מסוגל להחזיק מעמד או שימסור נפשו לבורא בקרוב, ואם תיבת ההילוכים עדיין מוכנה לשרת אתכם נאמנה. הדרך הטובה ביותר - להשקיע עוד 500 שקל פלוס-מינוס, ולקחת את הרכב למכון בדיקה שאתם בוחרים, כדי לקבל חוות דעת מקצועית על מצבו.


מה אומר באמת טופס הבדיקה? (צילום ארכיון: גלעד קוולרצ'יק)

 

בכל מקרה, זכרו כי עוד לפני הבדיקה במכון, יש מספר בדיקות בסיסיות שגם אתם יכולים לעכות, וכך לחסוך אולי את מחיר הבדיקה במידה והרכב אינו ראוי כלל. בדקו סימני חלודה בעיקר סביב החלונות, בתא המטען וסביב המרזבים. בידקו אם הצבע אחיד בכל הרכב, או שיש גוונים שונים שיכולים להצביע על "עבר מפוקפק". הרבה גומות בגג יעידו למשל על נזקי ברד. זכרו, כל אלה משפיעים על המחיר.

 

ועוד נקודה חשובה. גם לאחר הבדיקה במכון, וכדי להיות בטוחים שאתם יודעים הכל על הרכב, רצוי לקחת אותו גם למוסך. מכון בדיקה יוכל לאתר תקלות קיימות, אך לא יוכל לתת הסברים מדוע קרו. הוא גם לא יוכל לתת הערכה כספית מדויקת לגבי עלות התיקונים. בדיקה משולבת של מכון וחוות דעת של מוסך, היא בדיקה אופטימלית לפני קנייה.

 

במכון, לאחר הבדיקה המורכבת, ימסרו לכם טופס עם המון נתונים. הבוחן אמנם יסביר מה כתוב, אך זה יהיה די בחטף. ובכל מקרה, לא תמיד תהיה התאמה מלאה בין מה שהוא אומר בעל-פה, לבין מה שרשום בטופס. כי מילה בעל-פה מחייבת פחות ממילה כתובה על נייר, כזו שיכולה לשמש ראיה נגד המכון, אם יתברר שההערכה לא הייתה מדויקת. אז כדי לסייע לכם להתמצא ברזי טופס הבדיקה גייסנו את יו"ר איגוד מכוני הרישוי, אבי גלנצר, ומומחי אוטוסנטר.

 

לרוב, הטפסים שמתקבלים ממכון הבדיקה הם אחידים במראם ומחולקים לשלושה חלקים: פרטי הרכב (תוצר, דגם, מספר שלדה וכו'), המערכות השונות שנבדקו ברכב (מנוע, מערכת קרור, מתלים, מערכת דלק ואחרות) ולבסוף הערות שונות, וחתימות מזמין הבדיקה ומבצע הבדיקה.

 

הבדיקה עצמה בוחנת כל מערכת בנפרד, כאשר יש שתי אפשרויות תשובה בסוף הבדיקה: המערכת תקינה או לא. במידה והמערכת תקינה, אין בעיה. במידה ויש תקלה, נרשמת באותה שורה הסיבה או הסיבות לכך.

 

  • בטופס הבדיקה בסעיף "מרכב ושילדה" מסווג הבוחן את התקלות שגילה לפי שלוש רמות ליקוי: בעל משמעות נמוכה, בינונית וגבוהה. כאשר מצוין שקיים ליקוי בעל משמעות גבוהה, יש להתייחס לכך ברצינות. בכל מקרה, יש לכך השפעה על התיקונים שיבואו וכמובן על המחיר הסופי של הרכב.

 

  • במהלך הבדיקה במכון נבדקות 13 מערכות, ומצורף להן סעיף נוסף להערות כלליות. בכל מערכת יש מספר רב של תקלות אפשריות, אולם יש בעיות "נפוצות" שחוזרות על עצמן כמעט בכל רכב.

 

מנוע

  • "הספק נמוך" - נתוני היצרן מורים למשל שלרכב שבחרתם יש הספק מנוע מרבי של 147 כ"ס. אולם תוצאות הבדיקה מצביעות על 116 בלבד. לרוב, הספק המנוע במכון יהיה נמוך ממה שמורה היצרן, אשר מפרסם כמובן את הנתון המרבי שניתן להוציא מהמנוע בתנאים אידיאליים, כאשר הוא במיטבו. המציאות בה נמצא הרכב אותו אתם בודקים, אחרת כמובן. לכן, הבדל של עד 20% הוא מקובל וסביר. למעלה ממנו? יש בעיה שכדאי לבדוק. יכולות להיות מספר סיבות לכך: המנוע לא תקין, מערכת הדלק וההצתה לא מתואמות ועוד.

 

  • "החלף רצועות תזמון לפי הוראות יצרן" - החלפת רצועת התזמון תלויה במספר הקילומטרים שהרכב עבר, או בגילו של המנוע. מרבית היצרנים ממליצים להחליף כל 90,000 ק"מ או חמש שנים. היות ולא תמיד יודע מכון הבדיקה מתי הוחלפה רצועה לאחרונה, הוא ימליץ לכם לעשות זאת ולכן זה מופיע בטופס (יש לבדוק כל סוג רכב לגופו).

 

  • "רעשים מאביזרי מנוע" - כאן מדובר ברעש שבוקע מהמנוע. יכולות להיות תקלות במזגן, גלגל הרצועה, שסתומים לא מכוונים ועוד. במצב הזה יש לשלוח את הרכב לתיקון מיידי.

 

  • "נזילות שמן" - גם כאן, השם מעיד על הבעיה, שמן נוזל מהמנוע. הטיפול הנפוץ הוא ניקוי המנוע, נסיעה ובדיקה מחודשת של הנזילה. כך קל יותר לאתר את המיקום המדויק. במקרים רבים, מדובר בנזילות שמן סבירות או זניחות, שמתוארות בטופס גם אם אין להן משמעות של ממש.

 

מערכת קירור

  • "חשש לנזילת מים ממשאבת מים" - לא תמיד החשש מנזילה הוא מוצדק. לעיתים נוצרת אבנית בחיבור בין הציר למנוע, שמפורשת כנזילה. זאת מחמת הזהירות שנוקט מכון הבדיקה. גם קורוזיה במערכת הקירור או בצינור הקירור יובילו את מכון הבדיקה לאותה מסקנה. אגב: כדי להימנע מכך, אם תחליטו לרכוש את הרכב, מומלץ להשתמש בנוזל קירור מיוחד, ולא במי ברז. כדי לבדוק האם אכן קיימת נזילה, יש לנקות את המערכת, להריץ את המנוע ולבחון האם אכן היא מופיעה.

 

מערכת דלק והצתה

במקרה זה, שתי המערכות נבדקות יחד על-ידי המערכת הממוחשבת. הבעיה הנפוצה ביותר היא (אי)תאום בין המנוע למערכת ההצתה.

 

מערכת פליטה

  • רעשים ממערכת הפליטה - בתוך מערכת הפליטה קיים ממיר (לפחות אחד) שתפקידו לספוח אליו את הגזים והרעלים שיוצאים מצינור המפלט (האגזוז). במידה וקיימים רעשים, הם עלולים להגיע מהממיר. במצב כזה יש להחליפם או לתקנם. רעש עמום יכול להעיד על חור בדוד המפלט ועל הצורך להחליפו מיד.

 

סרן קדמי ומערכת היגוי

  • נקישות בזמן סיבוב הגה - רעשים שהנהג שומע בזמן סיבוב ההגה יכולים להצביע על בעיות במסרק או בתיבת ההגה. במקרים אחרים יתכן שהבעיה היא בציריות. לעיתים גירוז והחלפת "הגרמושקות" (הגומיות המכילות את הגריז ומונעות ממנו לצאת), יפתרו את הבעיה. בכל מקרה - זה תיקון שחייבים לבצע מיד.

 

  • כיוון פרונט. פגעתם במדרכה מדי פעם כשהחנתם את הרכב? לא טוב. כל מכה כזאת משפיעה על מערכת ההיגוי, ועשויה להוציא את הגלגלים מאיזון. בנוסף, פגיעות במדרכה שוחקות את הצמיגים. ההתייחסות במקרה הזה רלוונטית גם לחלק האחורי של הרכב. כאשר מופיעה התקלה הכוונה היא שיש לקחת את הרכב לאיזון.

 

מערכת מתלים

אלה בולמי הזעזועים ושומרי היציבות של הרכב. שניים מהם נמצאים מלפנים, שניים מאחור. בלאי בבולמי הזעזועים מתקדם עם גילו ושימושו של הרכב. רכב שנסע הרבה, יהיה בדרך כלל רכב עם מתלים "עייפים" יותר - מה שאומר פגיעה ביציבות הרכב בסיבובים וירידה בכושר הבלימה. במידה ונאמר בדו"ח כי קיימת נזילה או רטיבות במערכת, יש להחליפם מיד.

 

מערך שלדה

שלדת הרכב בנויה משתי קורות אורך, מספר קורות רוחב וקורות גובה. חשוב לבדוק שלא קיימות פגיעות בשלדת הרכב, פגיעות העשויות להצביע על תאונה בעברו. בדו"ח שתקבלו מהבוחן יתכן שיהיה כתוב:

 

  • "סימני פגיעות בקצות שלדה" - פרושו פגיעה לא קשה וללא משמעות בטיחותית, עם משמעות נמוכה בלבד מבחינת ירידת ערך הרכב. לא נעים, אבל ממש לא נורא.

 

  • "פגיעות בעמודים" - זו כבר בעיה רצינית יותר שנרשמת בדו"ח הבדיקה. פגיעה כזו משפיעה - גם אם תוקנה היטב והשפעתה על הבטיחות זניחה - משמעותית יותר על ערך הרכב.

 

  • "צבע" - נושא הצבע יכול להופיע במספר צורות: שריטות צבע, צבע לא מקורי, צבע גג לא מקורי ודומות. יש לברר מה הסיבה לכך. צבע גג לא מקורי וסימני תיקון יכולים להצביע על התהפכות הרכב, וצבע עמודים לא מקורי על תאונה. כמובן שיכולות להיות גם סיבות אחרות, אך ההתייחסות ל"צבע" היא נורת אזהרה. במידה ויש התייחסות גם לפגיעת שלדה, ברור כמעט מעל כל ספק שהרכב עבר תאונה.

  

מערכת הבלמים

  • "בלמים חלשים" – בדיוק מה שנאמר. יש לבדוק היכן נמצאת הבעיה (דיסקים, רפידות, משאבה) ובמידת הצורך להחליף.

 

  • "נזילת שמן הידראולית" - נזילה של נוזל מערכת הבלמים מחייבת טיפול מיידי.

 

צמיגים

כאן בודקים האם יש פגיעה בצמיג. שחיקה, שפשופים, בלאי וסדקים, עלולים לפסול צמיג. כמו-כן נבדק שנתון הצמיג ומושווה למקביל לו. במידה והם לא זהים, יש בעיה. כמו-כן במידה והצמיג ישן יותר מהרכב, זו נורת אזהרה. כמובן שיש להחליפו.

 

מערכת תאורה ומצבר

מערכת התאורה נבדקת לרוב באופן לא יסודי במיוחד. לכן מומלץ שתבדקו אותה גם בעצמכם. סדקים או עכירות של זכוכית הפנס, מחייבים החלפת יחידת תאורה. וכך גם במקרה והרפלקטור הפנימי פגום. פנסים ראשיים פגומים זה עסק יקר מאוד. המצבר נבדק (בעיקר תאריך יצורו). כדאי לדעת שתוחלת החיים שלו נעה בין שנתיים לשלוש. לקראת סופו של המצבר, ימליצו לכם במוסך להחליפו.

 

מערכת העברת כוח

הכוונה היא לתיבת ההילוכים ולמצמד (קלאץ') ברכב בעל תיבת הילוכים ידנית. כאשר ממצאי הבדיקה הנפוצים ביותר בתיבה אוטומטית ובמערכת ההינע הם:

 

  • "בלאי דסקיות, שמן כהה" - בעיה רווחת במערכות העברת כוח אוטומטיות. במערכת, שעובדת על דסקיות ושמן הידראולי, יופיעו - בדרך כלל לאחר שנה - סימני בלאי של המערכת, בהן יש לטפל על-ידי החלפת הדסקיות וניקוי. במילים פחות מקצועיות: דרוש שיפוץ של תיבת ההילוכים.

 

  • "החלפת הילוכים לקויה, נקישות יתר" - הכוונה בבעיה זו היא לתחושה שהרכב מנתר לפנים בכוח עם כל העברת הילוך, באופן לא חלקה. בעיה זו לא תמיד נגרמת בגלל מערכת העברת הכח, אלא יכולה להיגרם גם מתומכי או תושבות מנוע רופפים. תיקון כזה זול יותר מאשר צורך בשיפוץ תיבת ההילוכים.

 

  • "גל הינע – נזילות שמן סיכה מפעמון גל הינע" - יש מספר "פעמונים" במערכת שמכילים גריז. כאשר הגומייה נפגעת, הגריז בורח החוצה ויש צורך להחליף את הגומיות.

 

מחוונים

הכוונה היא למה שמופיע במערכת השעונים - מד דלק, אוץ, שעון חום מנוע ונורות ההתראה של מחשב המנוע. ליקויים במערכות אלה מחייב תיקון, שכן מדובר בבקרה של הנהג על מערכות הרכב. תיקון כזה - בעיקר במכוניות חדשות ומשוכללות - עלול לעלות כסף רב, שכן במקרים כאלה ניתן לתקן את המערכות הללו רק במוסכים של היבואן, במחירי בית מרקחת.

 

- אז לקנות או לא -

אז עברתם בשלום את הוויה-דולרוזה הזו. תיקנתם את מה שצריך. הורדתם קצת ממחיר המכונית המקורי בגלל הצורך בתיקונים. עכשיו שימרו על הרכב. הוא אמנם נועד לשרת אתכם, אבל מבקש גם תשומת לב מסוימת באחזקה, שרובה גם תשמור בתמורה על הארנק והבטיחות שלכם. כך יקל עליכם למכור אותו בתום תקופת השרות במחיר טוב יותר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים