מורי הנהיגה מסרבים לאבד בלעדיות
מתנגדים לתכנית ביטול בתי הספר הפרטיים, והקמת 100 מרכזים ללימוד נהיגה. לטענתם: ניסוי שנערך בשיטה החדשה באזור השרון, נכשל לחלוטין. מנהל הניסוי מתח בקורת חריפה על שיטות לימוד "חובבניות ומצועצעות", ועל ההתכנות הכלכלית של המרכזים
אם לא די בצרות שנחתו עליו לאחרונה, נראה כי כבר בימים הקרובים יאלץ משרד התחבורה להתמודד עם חזית חדשה - מורי הנהיגה. אלה מתקוממים כנגד התכנית לבטל את פעילותם העצמאית של בתי הספר לנהיגה, ובמקומם להקים 100 מרכזים גדולים ללימוד נהיגה בכל רחבי הארץ. שם, ורק שם, ניתן יהיה ללמוד נהיגה. בדו"ח סיכום הניסוי של הפעלות מרכז נהיגה יש ביקורת חריפה על התכנית - הן על שיטות הלימוד והן על ההיתכנות הכלכלית של המרכזים. לטענת המורים, מדובר בבזבוז זמן ומשאבים, ופגיעה לא מוצדקת במורי הנהיגה ובבתי הספר הקיימים, מבלי לשפר את רמת לימוד הנהיגה או רמת הנהגים החדשים
- 2006: מהפכה בתחום לימוד הנהיגה
שליטה על הלימוד
שביתה ממושכת באגף הרישוי שכללה השבתת מבחנים ושירותים שונים לאזרח, כישלון חרוץ במבחני תיאוריה חדשים, שערוריית רישיונות נהיגה חסרי תאריך הוצאה, נראה כי הצרות במשרד התחבורה לא נגמרות. ועכשיו מצטרפת אל אלה הקיימות, אחת נוספת. הפעם מדובר במורי הנהיגה שמתנגדים לתכנית החלפת בתי הספר הפרטיים ב-100 מרכזים ייעודיים לנהיגה ברחבי הארץ. המל"נים (מרכזי לימוד נהיגה) אמורים לכלול בין 20 ל-40 מורי נהיגה. חלקם יהיו אמונים על הדרכה תיאורטית בכיתות (12 שעורי חובה), ואחרים ידריכו נהיגה מעשית. התום ההכשרה, שתארך לפחות 28 שעורים, ייגשו התלמידים למבחן תיאוריה ומעשי פנימי. רק לאחר שיעמדו בהצלחה במבחנים הפנימיים של המל"ן, יוכלו לגשת למבחנים חיצוניים של משרד התחבורה - עיוני ומעשי.
הרעיון מאחורי התוכנית חדשה הוא להגדיל את פיקוח משרד התחבורה על תוכנית לימודי הנהיגה ויישומה בפועל, וכן מתן אפשרות לתלמידים ללמוד בשיטות חדשות יותר, באמצעות אמצעי המחשה אלקטרוניים שונים. כל זאת במטרה להעלות את רמת הלימוד. אלא שפעילות-ניסוי (פיילוט) שנערכה באחרונה בכפר סבא, שם פעל מל"ן דומה בין דצמבר 2006 ליוני 2007, הוגדרה על-ידי מנהל המרכז ככישלון.
דו"ח סיכום שלילי ביותר
בדו"ח הסיכום מותח מנהל המל"ן, דודו משה, ביקורת חריפה על הפרויקט ועל היכולת ליישם אותו. "לא ניתן היה להתאים את השיטה לתנאי השטח", הוא כותב, ומוסיף הערוץ אחרות: "תכני הלימוד נעשו בצורה חובבנית ומצועצעת. המצגת עצמה עשויה בצורה רדודה ולא מעניינת, למעט שלושה סרטונים... לא הוכנו עזרי לימוד כגון ספרי לימוד מסודרים, חוברות עבודה וכו'... לא מורגש שום הגיון מקצוע בתכנים... השעורים לא עניינו את הצעירים ואף שיעממו אותם... רוב מערכי השיעור נגמרו הרבה לפני זמן השיעור שנקבע... הקשר בין החלק המעשי הנלמד ברכב, לחלק העיוני הנלמד במל"ן, היה רופף".
עוד מציין משה שכל הצעות השיפור שהועלו, נדחו בביטול. לדבריו, גם הערות ביקורתיות של 95% מהתלמידים הצעירים, כלל "לא ראו אור". זאת בעוד שדברי שבח של 5% מהתלמידות הבוגרות "נתקבלו בהתמוגגות", למרות שהן כלל לא שייכות לקהל היעד. "המסקנה המתבקשת מתוצאות הניסוי במל"ן בגדול - אכזבה. לא מפני שלא הוסיפו לילדים ידע, אלא מפני שלא הוסיפו הרבה יותר כפי שיכלו להוסיף, עם הכלים שהוקצו". עוד הוא אומר כי המודל הכלכלי לפיו נבנה המל"ן, לא יאפשר המשך קיומו לאורך זמן. "הוצאות התפעול מהוות נטל משמעותי שיש לקחת בחשבון לגבי התפעול בעתיד. מורי הנהיגה לא יהיו מסוגלים לממן את הפעילות", הוא קובע. להערכתו, אם תלמידים ידרשו לשלם יותר, אף הם יתקוממו נגד השיטה.
משה ממליץ בדו"ח שהכין לשנות את הדרישה, למנוע מתלמיד להתקדם במסלול נהיגה מעשי רק אם השלים את כל חובותיו במסלול העיוני. הוא מציע לארגן מחדש את חומר הלימוד, לארגן חוברות לימוד בהן יהיה גם חלק של לימוד עצמי, ולאפשר למורי הנהיגה המעשית גמישות רבה יותר בסדר הנושאים המתורגלים, מבלי לקשור אותם בצמידות מלאה לחומר שנלמד בכיתות על-ידי מורים אחרים. להערכתו, כדאי לרתום גורמים נוספים - כמו חברות ביטוח - למימון פעילות המל"נים בעתיד, כדי לא להטיל את המעמסה הכספית על התלמידים ומורי הנהיגה.
המורים זועמים, המשרד טוען להצלחה
כאמור, באחרונה החלה התארגנות של מורי נהיגה, בראשותו של דוד יצחקי, במטרה לבטל את התוכנית הקיימת להקמת המל"נים. במסמך שהועבר לשר התחבורה, למנכ"ל משרדו ולמנהל אגף הרישוי, מציינים המורים כי השיטה הנוכחית - בה הכשרת הנהג היא פרטנית - עדיפה על-פני הקמת המרכזים, שרק יעלו את ההוצאות אבל לא יביאו לתוצאות לדבריהם. עוד הם מזכירים במסמך כי התוכנית מסורבלת, וכי הניסוי שנערך עמה הוכיח כי היא כושלת מבחינה מקצועית.
במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב בינתיים, למרות שטענות מורי נהיגה הועברו אליהם לפני למעלה משבוע. עוזי יצחקי, סמנכ"ל בכיר ליבשה במשרד התחבורה, אמר אתמול (ד') בתגובה: "תוצאות הפיילוט שנערך בשרון דווקא מצביעות על הצלחה, לפי דוחות שקיבלנו מוועדה ציבורית שעקבה אחרי הניסוי. הדו"ח של מנהל הפרויקט לצערי מוטה, שכן במהלך הניסוי דרש המנהל להעלות את שכרו. משסירבנו לכך, החלו הדוחות שלו על פעילות המל"ן להשתנות לרעה... נכון שיש דברים מסוימים שצריך לתקן, ואנו עובדים על כך.
"אשר לטענות על חוסר הכדאיות הכלכלית, יש לנו דוחות של שני כלכלנים שליוו את הפרויקט. הם מדברים על צורך בהשתתפות נוספת של תלמידי הנהיגה, ומשמעות הדבר - העלאת מחיר לימוד הנהיגה. אנו עובדים עכשיו על קיזוז התוספת שתידרש, על-ידי הקטנת מספר שעורי המינימום מ-28 ל-24. הפעלת פרוייקט הנל"ן לא תעשה לפני השלמת הליך חקיקה לשינוי פקודת התעבורה, שנמצא עדיין בעיבוד סופי של המחלקה המשפטית שלנו. רק באחרונה קיבלנו אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים לפרויקט, שלא יצא לפועל לפני השנה הבאה. אבל בינתיים אנו מתכוונים לערוך קורסים למורי נהיגה ולבוחנים, כדי להתאים את עבודתם לתנאים החדשים".