חדש: אהוד בנאי שר "אל אדון על כל המעשים"
הלחן מוכר וידוע, ובכל זאת - כשאהוד בנאי מעבד ושר את "אל אדון על כל המעשים", התוצאה קסומה וכובשת. המלצה חמה למקפידים שלא להאזין למוזיקה בימי בין המצרים: אל תחמיצו - חיזרו לכתבה אחרי תשעה באב
לא יעזור. כמה פעמים ששרתם את השיר הזה בשחרית של שבת, כמה פעמים שהאזנתם לו מפי המתפללים האחרים, יש משהו אחר, קסום וכובש, כשאהוד בנאי שר את "אל אדון על כל המעשים" - הסינגל החדש והשני מאלבומו הקרב ובא "שיר חדש".
באופן מעט מוזר, דווקא בימי בין המצרים - ימים שיש הנוהגים שלא להאזין למוזיקה בהם - בחרו אנשיו של בנאי להוציא את השיר החדש, המוגש לכם כאן. למקפידים על מנהגי אבלות בעת הזו, אנו ממליצים לשמור את הלינק - ומיד לאחר תשעה באב לחזור ולהאזין לביצוע.
אלבומו החדש של בנאי מורכב כולו מטקסטים ותפילות שאותם שמע מאביו וסבו בביתו, מהחזנים והקהל בבתי הכנסת בהם התפלל ומהרב שלמה קרליבך ז"ל, שממשיך להשפיע עליו עד היום.
הסינגל הראשון ששוחרר להשמעה היה "שלושה דברים", שמבוסס על המשנה הנאמרת בקבלת שבת - כפי ששמע אותה בנאי בבית הכנסת התימני בשכונתו. השיר החדש לוקח את הניגון למחוזות האשכנזיים, על פי הלחן של רבי שאול טאוב, בנו של מייסד שושלת החסידות מודזיץ'.
בעטיפת הסינגל מספר בנאי כי שמע לראשונה את הניגון הנוכחי (הנפוץ למדי) בבית הכנסת "אוהל יוסף", בשכונת תל יהודה
שברמת גן.
לפני פחות מחודש כינס בנאי כמה עיתונאים בגלריה ביפו וחשף בפניהם את תוכן האלבום החדש. "השתדלתי לשמור על הלחנים והטעמים המקוריים ועם זאת, לתת לחומר את הפירוש האישי שלי ושל המוזיקאים איתם עבדתי", הסביר אז. "רצינו לקחת את האוצר הזה, את היין הטוב והישן ולהאיר אותו באור חדש. אני מעדיף לקרוא לאלבום הזה אלבום זמירות ולא אלבום פיוטים. אתה צריך להיות פייטן בשביל לשיר פיוטים, אבל אני בכלל לא פייטן. זמירות זה משהו שכולם שרים, בכל אירוע".
הפיוט (בנוי לפי סדר א"ב):
אֵל אָדוֹן עַל כָּל הַמַּעֲשִׂים
בָּרוּךְ וּמְבֹרָךְ בְּפִי כָל הַנְּשָׁמָה
גָּדְלוֹ וְטוּבוֹ מָלֵא עוֹלָם
דַּעַת וּתְבוּנָה סוֹבְבִים הוֹדוֹ
הַמִּתְגָּאֶה עַל חַיּוֹת הַקֹּדֶשׁ
וְנֶהְדָּר בְּכָבוֹד עַל הַמֶּרְכָּבָה
זְכוּת וּמִישׁוֹר לִפְנֵי כִסְאוֹ
חֶסֶד וְרַחֲמִים מָלֵא כְבוֹדוֹ
טוֹבִים מְאוֹרוֹת שֶׁבְּרָאם אֱלֹקֵינוּ
יְצָרָם בְּדַעַת בְּבִינָה וּבְהַשְׂכֵּל
כֹּחַ וּגְבוּרָה נָתַן בָּהֶם
לִהְיוֹת מוֹשְׁלִים בְּקֶרֶב תֵּבֵל
מְלֵאִים זִיו וּמְפִיקִים נֹגַהּ
נָאֶה זִיוָם בְּכָל הָעוֹלָם
שְׂמֵחִים בְּצֵאתָם שָׂשִׂים בְּבוֹאָם
עוֹשִׂים בְּאֵימָה רְצוֹן קוֹנֵיהֶם
פְּאֵר וְכָבוֹד נוֹתְנִים לִשְׁמוֹ
צָהֳלָה וְרִנָּה לְזֵכֶר מַלְכוּתוֹ
קָרָא לַשֶּׁמֶשׁ וַיִּזְרַח אוֹר
רָאָה וְהִתְקִין צוּרַת הַלְּבָנָה
שֶׁבַח נוֹתְנִים לוֹ כָּל צְבָא מָרוֹם
תִּפְאֶרֶת וּגְדֻלָּה שְׂרָפִים וְחַיּוֹת וְאוֹפַנֵּי הַקֹּדֶשׁ.