המכירות צונחות: מה קורה לטויוטה?
צניחה של 12% במכירות באירופה, ירידה של 7% בארה"ב ותחזית פסימית למכירות הכלל-עולמיות. מה קורה ליצרנית הרכב הגדולה בעולם?
מסתבר שמשבר הדלק לא פוסח על טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה והריווחית בעולם, ומי שנחשבה במשך שנים לחסינה בפני מגמות שליליות בשוק הרכב. בראשית השבוע הודיעו היפנים כי המכירות השנה יהיו נמוכות משמעותית מכפי שחזו - 9.5 מיליון יחידות - 350,000 יחידות פחות מהתכנון המקורי. ובאירופה, רשמה טויוטה את הירידה הגדולה ביותר במכירות השנה מבין היצרניות הגדולות.
מדיווחי איגוד יצרניות הרכב האירופיות, ה-ACEA, עולה כי בחצי הראשון של 2008, צנחו מכירות טויוטה ב-12.3%, יותר מכל יצרנית רכב אחרת. זאת, שעה שמגמת הירידה הכללית עמדה על 2% בלבד. בחודש יוני, האחרון לגביו פורסמו נתוני מכירות, נפל מותג טויוטה בקרוב ל-18%, וחטיבת היוקרה לקסוס התרסקה ב-26%. למעשה, מלבד הפריוס ההיברידית והאייגו הקטנה, טויוטה רשמה ירידה בכמעט כל הדגמים המשווקים ביבשת הקלאסית.
טויוטה. נפגעה ממשבר הדלק - ומעדכנת מטה את תחזית המכירות השנתית
נחמה יחידה בה יכולה להיאחז טויוטה, היא העובדה שמרבית יצרניות הרכב רשמו ירידה באירופה. ששת הגדולות - פולקסווגן, PSA (פיז'ו-סיטרואן), פורד, ג'נרל מוטורס, רנו ופיאט - כולן מציגות ירידה השנה. לטובה, בולטות ניסאן (26%+), ב.מ.וו (6.2%+) ומרצדס (2.8%+), שהתחזקה בעיקר תודות למותג סמארט, עם זינוק של 30.5% במכירות.
ירידה גם בארה"ב
והמצב בארצות הברית טוב יותר, אבל לא בהרבה. טויוטה כבר הודיעה כי תצליח למכור השנה באמריקה 2.44 מיליון מכוניות, ירידה של 200,000 יחידות בהשוואה לתחזיות הפסימיות ממילא שניתנו בדצמבר - 2.64 מיליון. התחזית המעודכנת פירושה ירידה של 7% לעומת המכירות בשנת 2007.
אחת הדרכים בהן מתכוונת טויוטה לבלום את הצניחה במכירות בשוק האמריקני, שנראה כי ספג את הפגיעה הקשה ביותר ממחירי הדלק, היא באמצעות שינוי תמהיל המכוניות. היפנים הודיעו כי ישווקו יותר מכוניות קטנות וחסכוניות, על חשבון
טנדרים ורכבי שטח. כדי לעשות כן, הודיעה טויוטה על שינוי בייעוד המפעל החדש במיסיסיפי, שצפוי לפתוח שעריו ב-2010: במקום לייצר את רכב השטח הגדול היילנדר, תיוצר במקום הפריוס הידידותית לסביבה - בפעם הראשונה בה מכונית כלאיים זו מיוצרת מחוץ ליפן.
תחזית המכירות המעודכנת ומקוצצת של טויוטה, מדברת על ירידה לא רק בארצות הברית ואירופה, אלא גם על מכירות נמוכות יותר ביפן ואסיה כולה. למעשה, למעט סין בה צופה טויוטה צמיחה של 40% ובמזרח התיכון, שייגדל ב-23%, התחזית בעיקר פסימית.
למרות התחזיות המדאיגות, טויוטה צפויה להמשיך ולהיות יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם, גם ב-2008. אם כן יהיה כך, זו תהיה שנה שנייה ברציפות בה טויוטה מחזיקה בתואר זה, שנלקח על-ידה מג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב הגדולה ביותר במשך מרבית המאה ה-20.