המלחמה על המפרץ
הסעודים משקיעים מיליארדים, רשתות המלונות הגדולות בעולם עומדות בתור - ועקבה בדרך להפוך למעצמת תיירות אזורית. סיור במתחם המלונות החדש מגלה: למלונאים של אילת יש בהחלט סיבה לדאגה. ובאילת? ההבטחות נשארות בעיקר על הנייר
זה היה יום חם במיוחד באילת הרותחת, לפני כשבועיים. עשרה מלונאים אילתיים ואנשי עסקים ישראלים עשו את דרכם, על יאכטה מפוארת, לכיוון דרום מזרח. היעד: עקבה.
עם עגינת הסירה ירדו כולם לסיור ראשון במתחם התיירות המפואר שנבנה בימים אלה בשכנה הירדנית, במימון סעודי. "הם יעשו לנו בית ספר," מילמל אחד מהם, "אם הממשלה לא תתעורר אנחנו כולנו נשקיע כאן בקרוב במקום בישראל. התיירים גם הם יעזבו: הכל יהיה בעקבה מפואר יותר, יוקרתי יותר וזול יותר."
התיירים והמלונאים באילת כבר תקופה ארוכה לא ישנים טוב בלילה. הפחד הגדול שלהם הוא שעקבה המתפתחת תגנוב להם את הבכורה כבירת התיירות של הים האדום.
מי שנמצא בטיילת של אילת ומביט מזרחה לעבר עקבה לא יכול שלא לקנא במה שקורה שם בשנים האחרונות. יזמים בינלאומיים, בעידודה של ממשלת ירדן, שופכים על עיר החוף הדרומית של ירדן מיליארדי דולרים. הם בונים שם בתי מלון ברמה של חמישה כוכבים ויותר, משקיעים בתשתיות, בונים טיילת ויש להם גם נמל תעופה בינלאומי. אם הפיתוח המואץ שם יימשך ייתכן מאוד שאילת פשוט תישאר מאחור.
"הרכבת דוהרת, והם דורסים אותנו"
לסיור של אנשי העסקים בעקבה התלווה גם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי. שם נפגשו כולם לשיחה עם מושל העיר הירדנית, אינג' חוסני אבו ג'יידה, לשעבר השר לעבודות ציבוריות וראש ארגון המהנדסים, שזכויותיו בעיר שוות למלך. הוא, אגב, יליד חיפה (בן ,(61 וברח ממנה עם משפחתו.
משפחת חרירי המפורסמת מלבנון, בני משפחתו של ראש הממשלה שנרצח מקימים כאן מתחם יוקרה על המפרץ של שישה מלונות פאר ובתי נופש. משפחות המלוכה מסעודיה וקטאר החלו בהקמת איים מלאכותיים עם רצועות חוף לבתי עשירי מדינות ערב, כמו בדובאי. גם מגדלים מתוכננים, שיותירו את התחרות התל אביבית מגוחכת. בין המשקיעים הבולטים נשיא אבו דאבי, שהבן שלו נשוי לאחת מנסיכות ירדן, שכנראה קשור יהיה לתעלת הימים, בהשקעה ראשונית של 1.4 מיליארד דולר.
קשה שלא לקנא בתוכניות (צילום הדמייה)
"הרכבת דוהרת," שב ומזהיר ראש עיריית אילת, "והם דורסים אותנו. מאז שנת 2000 לא הוקמו באילת מלונות חדשים, וכל ההטבות ירדו. התוכניות נותרו על הנייר, ואילו בירדן הבולדוזרים עובדים יום ולילה. סעודיה העניקה לירדן עוד 12 קילומטר חוף, עד אחרי טאבה, והפיתוח המואץ נמשך. אצלנו רוב החופים משרתים גופים ממשלתיים וצבאיים."
מלך ירדן החליט להפוך את עקבה לעיר הכתר שלו עם שלל הטבות: מס הכנסה על הכנסה חייבת בשיעור סופי ומוחלט של .5% פטור ממס על דיבידנד המחולק מרווחים הנובעים מפעילות באזור פטור ממסי בנייה ורכישת נכסים. פטור ממס מכירות על טובין. פטור ממס על רווחי הון. פטור ממסים עקיפים על טובין המובאים לאזור פטור ממס על שירותים סוציאליים. פטור מארנונה על קרקע ומבנים המשמשים לייצור הכנסה באזור השתתפות בהכשרת עובדים. אין מגבלה על העסקת עובדים מכל העולם.
"תוכנית פיתוח לאילת הוצגה לממשלה, אבל בעוד בעקבה בונים, אצלנו היא נותרת על הנייר," אומר ראש עיריית אילת. הוא מציג שלל גזירות: הפטור ממע"מ באילת - צומצם, הטבה למעסיקים להפחתת עלויות שכר - צומצמה, זיכוי מס הכנסה לתושבי אילת - בוטל, ניכוי מהפחת לבעלי נכסים באילת - בוטל. אזור פיתוח אלף להשקעות ומלונאות - בוטל. השתתפות משרד החינוך בעלויות מיזוג במוסדות חינוך – בוטלה. תיכננו רכבת לאילת והעתקת שדה התעופה לבאר אורה - ולא עשו כלום. "דיבורים כמו חול," אומר יצחק הלוי.
היום בעקבה יש3,200 חדרים. תוך ארבע שנים, מראה לנו המושל, יהיו 5,000 חדרים. כל הרשתות הגדולות מסתערות: אינטרקונטיננטל, הולידיי אין, שרתון, הילטון, רדיסון ועד סוף השנה אפילו אחת הרשתות היקרות בעולם - קמפינסקי - משלימה מלון.
אפילו המפעלים מאילת מתחילים לעבור לעקבה. הסיבה: כוח העבודה זול. בעל מפעל שיש מאילת הכשיר, למשל, בשנים האחרונות פיליפינים שהיתר העבודה שלהם נגמר במקום להכשיר חדשים הוא עובר איתם עכשיו לאזור התעשייה של פינק, וההטבות שם הרבה יותר גדולות. עכשיו גילו החברות הישראליות שעקבה יכולה גם לשמש כמקלט מס.
"אתם מוזמנים לקנות כאן בית," פנה אלינו בכיר בעיריית עקבה ומיד מתקן את עצמו: "בעצם כל עוד לא תניחו לנו לקנות אצלכם, זה לא רלוונטי."
בעיריית עקבה הציגו לנו את תוכניות הדגל: "עקבה ניו-סיטי50 ," אלף יח"ד צפונית לעקבה. התוכנית כוללת 4,300 דונם של לגונות, ו1,540- חדרי בתי מלון, וכן שורת פרויקטים נוספים. מלון הילטון ורדיסון סאס למשל מקים 470 וילות על הים על 2,671 דונם. "סארייה עקבה" של משפחת חרירי יבנו שישה בתי מלון, שטחי בידור ומסחר סביב לגונה מרכזית. בעוד ארבע שנים תוקם בעיר שלוחה של האוניברסיטה האמריקאית עם 4,000 סטודנטים, בית חולים צבאי, מרכז רפואי למחלות לב, הרחבת נמל התעופה הבינלאומי ועוד.
כל הרשתות הגדולות כבר הגיעו לעקבה (צילום הדמייה)
עיר של הבטחות לא ממומשות
האמת? לאילת יש יכולת להפוך לפנינת תיירות עולמית אבל בשביל זה צריך צדפה. צדפה על שום מה? כדי שיהיה משהו שיעטוף את כל מה שיש לאילת להציע, יוסיף עוד כל מיני תבלינים, ידאג ליחסי הציבור הנכונים, מה שמוגדר בענף המלונאות כ"שיווק" וייתן לכל העסק הזה לזרום.
במשך שנים אילת היא עיר של הבטחות ואלה לא ממש מתממשות. כבר יותר מעשר שנים מבטיחים שלאילת יהיה נמל תעופה בינלאומי, אבל זה נשאר על הנייר, או אם לדייק, על הרבה ניירות. מדובר בפרויקט שהוא בבחינת מחדל של כל שרי התחבורה שהיו בעשור וחצי האחרונים, כולל השר הנוכחי.
הבטיחו שיהיה באילת קזינו, כחלק ממרכז כנסים בינלאומי, אבל ההבטחה הזו לא מומשה והיא אפילו לא נמצאת באיזו שהוא שלב שאפשר לתחום אותו בלוח זמנים. הבטיחו שיהיו בעיר מגרשי גולף כחלק מפרויקט "אקווריה" המפורסם, אבל הפרויקט נמצא היום בהקפאה בשל מעורבות, כזו או אחרת, של ראש הממשלה. הבטיחו שינקו את הטיילת מכל הבסטות, אבל עד היום יש עוד לא מעט דוכנים כאלה שבלשון המעטה הם מפגע סביבתי ובלשון יותר נכונה הם פשוט זיהום. הבטחה
היחידה שהבטיחו וגם קיימו היא הוצאת כלובי הדגים מים סוף.
בשנים האחרונות יש תחושה שאילת מפסידה את התיירות הזרה, בעיקר את תיירות השכר (מה שבמשך שנים היה גלגל ההצלה של העיר בתקופת החורף.( גם את התייר הישראלי, כך התחושה, החלה אילת להפסיד לטובת אנטליה. אבל המלונאים באילת אינם מרימים ידיים והם משדרים הרבה אופטימיות, למרות מה שקורה בעקבה וגם מה שקורה בטאבה.
"התחושה שאילת נמצאת בצניחה היא תחושה לא נכונה," אומר רפי שדה, מנכ"ל רשת ישרוטל. "אנחנו נמצאים עכשיו בהתאוששות ממלחמת לבנון השנייה. לתיירים מחו"ל לוקח זמן עד שהם חוזרים,
אילת | עקבה | |
מחיר מומצע ללילה | 120 דולר | 90 דולר |
מספר חדרים | 12,000 | 4,000 |
מספר תושבים | 60 אלף | 100 אלף |
אורך חופים פנויים | 5 ק"מ | 47 ק"מ |
היקף ההשקעה | 50 מיליון דולר | 15 מיליארד דולר |
מספר תיירים בשנה | 2.4 מיליון (91% ישראלים) | 800 אלף (400 נוספים תיירי יום מישראל) |
תוספת חדרי מלון ב-5 השנים הבאות | 800 | 1,800 |
ולקח לנו שנתיים עד שטיסות השכר שבו לעיר. מדינת ישראל צריכה לתמוך בשיווק של אילת ובחברות התעופה המפעילות טיסות שכר, בדיוק כמו שממשלת ירדן תומכת בכל מה שקורה בעקבה. מדינת ישראל פועלת לאט ויש לה משאבים מוגבלים. לשכנים בירדן יש משאבי עתק, משום שהם התחילו מאוחר והם צריכים היום להדביק את הקצב. להם, לירדנים, יש מדינה שתומכת בתיירות ויש להם משאבים. אצלנו זה הולך לאט יותר."
שדה הוא אדם אופטימי מעיקרו והוא רואה דווקא את חצי הכוס המלאה. לאילת, הוא אומר, יש הרבה מה להציע, וזה טוב יותר מאשר אצל האחרים. "אנחנו מציעים הרבה מבחינה תרבותית," הוא אומר, "יש לנו את אותו מזג האוויר, יש לנו מרכזי קניות, יש לנו בית חולים שזה דבר חשוב בעיר קיט ואצלנו החיים יותר מערביים."
בנוסף, הוא אומר, כבר בחודשים האחרונים רואים את חזרתם של טיסות השכר עם התיירים מאירופה, ואם המצב הגיאופוליטי יישאר כמו שהוא היום, אילת תחזור להיות עיר תיירות משגשגת. הוכחה? צריך לראות את הגידול בתיירות הרוסית כדי להבין מה מצב גיאופוליטי יציב ופתיחת חסמים יכולים לעשות לתיירות.
"נכון שיש לנו תחרות עם השכנים, אבל בטווח הארוך אילת ועקבה יימכרו כמוצרים משלימים זה לזה ואולי כמוצר אחד," מפרט שדה. "נכון שעכשיו נראה לכולם שהמחירים בעקבה זולים יותר מאשר באילת. אבל בסופו של דבר הכל עניין של היצע וביקוש. הם יבנו הרבה בתי מלון, יהיו להם הרבה חדרים, ולכן הם יצטרכו להוריד מחירים כדי להביא הרבה תיירים. ואז הם ייצרו הרבה ביקוש ומיד יעלו את המחירים, כך זה עובד בכל מקום, כך זה יעבוד גם שם. ככל שהם יהיו יותר מערביים, ההוצאות שלהם יהיו גדולות יותר, המוצר שלהם יהיה איכותי יותר ובהכרח גם יקר יותר," מסביר שדה.
"לאילת יש הרבה מה להציע" (צילום: אייל חיים)
שדה לא מטאטא את הבעיות מתחת לשולחן, ובעיות לא חסרות באילת. "במקביל לתחרות שאנחנו מקבלים מעקבה וטאבה אנחנו צריכים להתמודד עם שורה של בעיות אצלנו. זה כולל את פיתוח התשתיות כולל פיתוח החוף, פיתוח טיילות, פיתוח מרכז כנסים גדול שיאפשר לקיים בעיר כינוסים בינלאומיים בתקופת החורף כשכל אירופה נמצאת מתחת לשלג (כדאי לדעת שתעשיית תיירות הכנסים נחשבת לרווחית ביותר וכנסים נקבעים כבר שנים מראש באתרי התיירות הפופולריים בעולם - ד.ש.(.
"בנוסף צריך בהחלט להוסיף באילת אטרקציות כמו מגרשי גולף ויש לתת אור ירוק לפרויקטים תיירותיים כמו אקווריה, הם דרושים מאוד לעיר," אומר מנכ"ל ישרוטל ומוסיף כי בעיה נוספת של העיר היא היעדר נמל תעופה בינלאומי מכובד. "שנים מדברים על נמל תעופה בינלאומי ואין. צריך שיהיה נמל תעופה קרוב לעיר אבל שיהיה מתאים גם לטיסות שכר ובעיקר לטיסות סדירות. עיכובים בהקמה של נמל כזה פשוט פוגעים בפיתוחה של התיירות הנכנסת," הוא מבהיר ומוסיף שממש אין לו בעיה עם הישראלים שמעדיפים לצאת לחופשה בחו"ל.
"כל אחד נופש איפה שהוא חפץ. אני מבין את הישראלים שיוצאים לחו"ל. הם רוצים לחוות את החוויה של חו"ל וזה טבעי שהם נוסעים למקומות אחרים. הישועה שלנו והמאמצים שלנו צריכים להיות מופנים כדי להביא יותר תיירים ופה המדינה צריכה לתמוך בנו יותר מאשר בעבר לתמוך זה אומר כסף. על פי ההערכה, סכום של 60-50 מיליון דולר בשנה
לשיווק אילת ולתמיכה בטיסות השכר לעיר יחזירו את אילת להיות פנינת התיירות בישראל."
ומה באשר לקזינו? שדה: "קזינו הוא לא מוצר שיביא תיירים לאילת. הרי לצרפתים יש בתי קזינו, וגם לאוסטרים, לשוויצרים, ליוונים, לאיטלקים, לגרמנים ולסקנדינבים. אז למה הם צריכים לבוא לאילת כדי להמר"?
ניפגש עוד 3 שנים
בדרך חזרה מעקבה, במעבר הגבול הישראלי, פוגשת קבוצת המלונאים את חורי חאלד ובני משפחתו, תושב כפר יאסיף, שחזרו מביקור בעקבה. "באנו לחופשה באילת ואמרנו נבלה יום בעקבה," הוא אומר, "איזו טעות. הילדים רוצים להרוג אותי. עליבות כזו לא ראיתי כבר שנים. אילת היא גן עדן."
הפקיד הירדני במעבר הגבול מחייך. "בוא ניפגש עוד שלוש השנים ונדבר," הוא אומר.