רבנים בכנס צהר: "לא" לתרומת זרע לרווקות
נשיא צהר, הרב אריאל, וראש ישיבת מעלה אדומים, הרב רבינוביץ', במתקפה חריפה נגד התופעה בכנס צהר השנתי: "מי שמתכננת ללדת תינוק כזה מרצון רק כדי למלא את הרצונות שלה להיות אם – אין רשעות ואכזריות גדולה מזו"; "אין דבר כזה משפחה חד הורית, כמו שאין מרובע שהוא עגול"
"אישה הבוחרת ללדת ללא נישואין באמצעות תרומת זרע היא אכזרית מאין כמוה" – כך קובע הרב ד"ר נחום רבינוביץ', ראש ישיבת ההסדר "ברכת משה" במעלה אדומים ומבכירי פוסקי ההלכה בציונות הדתית. בהתקפה חסרת תקדים נגד התופעה הוסיף הרב רבינוביץ': "הבאת ילד יתום לעולם היא מעשה שלא יעלה על הדעת. מי שמתכננת ללדת תינוק כזה מרצון רק כדי למלא את הרצונות שלה להיות אמא – אין לך רשעות ואכזריות גדולה מזו. אישה כזו לא ראויה להיות אם לשום יצור אנושי". הרב אמר את הדברים בכינוס הקיץ השנתי של ארגון רבני צֹהר שנערך אמש (ד') בירושלים.
במושב סיכום הכינוס התבקש הרב רבינוביץ', יחד עם רב העיר ר"ג ונשיא צהר, הרב יעקב אריאל, וראש ישיבת הר-עציון, הרב ד"ר אהרן ליכטנשטיין, להתייחס לסוגיות "המשפחה, פער הדורות והעולם המודרני". הרב אריאל הצטרף לדבריו של קודמו וטען כי עידוד לכתחילה של לידה ללא נישואין מהווה מתן לגיטימציה לרווקות מאוחרת. "אי אפשר לעזור למישהו על חשבון מישהו אחר", אמר הרב, "אין דבר כזה משפחה חד הורית, כמו שאין מרובע שהוא עגול. משפחה זה אבא, אמא וילדים".
כזכור, לפני כשנה פורסמה ב-ynet פסיקתו של ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, הרב יובל שרלו, שהתיר לרווקות בנות 37 ומעלה להביא ילדים לעולם, וטען כי אין להכניס את טובת הילד לשיקולי ההולדה. בעקבות הסערה הציבורית שעוררה הפסיקה התחייב הרב שרלו להתייעץ עם חבריו הרבנים בטרם יפרסם פסקי הלכה דומים בעתיד.
מה הגיל האידיאלי לנישואים?
בהמשך הפאנל היום נשאלו הרבנים מהו הגיל האידיאלי לנישואים. הרב רבינוביץ' טען כי הצעירים מגיעים כיום לבגרות מינית מוקדם מאוד, ואילו הבגרות הנפשית מתאחרת כש"בחורים בני 20 הם עדיין ילדותיים". למרות המגמות ההפוכות סבור הרב להתחתן בשנות העשרים המוקדמות גם בהיעדר מקצוע ופרנסה, משום ש"בגילאי 23 ו-24 כבר קשה לבחור למצוא את זיווגו והוא נתקע ברווקות". עם זאת הוא הבהיר כי אין להתחתן כשאחד מבני הזוג מתחת לגיל 20.ביחס לדחיית ההיריון הראשון אמר הרב כי כל זוג צעיר צריך להביא ילד, למעט במקרים חריגים, והוא משוכנע כי זה עצמו "מבגיר" את ההורים. הוא הוסיף כי "דחיית לידה ראשונה לזמן בלתי מוגבל היא טעות חמורה".
הרב אריאל טען בהקשר זה כי כיום קשה לאדם לעמוד על רגליו מבחינה כלכלית מתחת לגיל 30, משום שעליו לרכוש מקצוע במשך שנים ארוכות. "פעם יצאנו לעבוד בגיל 14, ותעודת בגרות הייתה מבטיחה לך פרנסה", הוא אמר, "היום גם B.A לא מספיק, ואם אין לך תואר שני כולל התמחות לא תתקבל לעבודה". למרות המצב שהוא מתאר מסכים הרב כי שנות העשרים המוקדמות הוא הגיל הנכון לחתונה, וקורא לממשלה הבאה לתמוך כלכלית בצעירים, הלימודים ובמגורים, כדי שיוכלו להביא ילדים. "הציבור שלנו כולו צריך להתגייס לזה. לא רק למצוא שדכנים טובים".
הרב ד"ר אהרן ליכטנשטיין חלק על קודמיו, וטען כי "בגיל 21 אין בגרות רוחנית ויש גם שאלות של זהות". לדבריו, "רבים לא יודעים מיהם ומהם כדי לדעת מי בת הזוג". הוא סירב לנקוב בגיל האידיאלי לנישואים משום ש"לא ניתן לדבר בהכללה".
בחלק נוסף בפאנל דנו המשתתפים באיסור ייחוד בין ילדים מאומצים להוריהם. הרבנים נחום רבינוביץ' ויעקב אריאל הסכימו גם הפעם וקבעו כי איסור זה לא קיים במקרה בו אומצו הילדים בגיל צעיר. הרב אריאל הסביר כי אין "יצר עריות" כלפי ההורים כיוון שמבחינה פסיכולוגית הם בני משפחה, אף שאין מדובר בקשר ביולוגי. הרב רבינוביץ' הזכיר כי אין מדובר בשאלה הלכתית מודרנית, שהרי בכל התקופות היו גרושות או אלמנות שנישאו בשנית והכניסו את בעליהן לבית אחד עם הבנות מהנישואים הראשונים. "לא יעלה על הדעת שאף אחד מהפוסקים לא היה ער לבעיה הזו", אמר הרב, "אלא ברור שהדבר מותר, ובקטנים מותר גם חיבוק ונישוק".