שתף קטע נבחר

שמן? קנה כרטיס טיסה נוסף

כשכל קילוגרם עודף על מטוס עולה לחברות התעופה הרבה כסף, אין פלא שהן בודקות גם את משקלי הנוסעים. איזו חברת תעופה חושבת שמי שסובלים מהשמנת יתר צריכים לשלם יותר - ומתי הם יתבקשו לקנות כרטיס נוסף?

"למה לא לשקול את הנוסע? אני רזה ואני מסבסד את השמנים!! אפשר לתת פטור לנשים בהריון למשל" (טוקבק ב-ynet)

 

בתקופה האחרונה שמענו כי כמה חברות התעופה החלו בגביית סכומי כסף נוספים על מזוודה שנייה, וכמעט כולן מדקדקות הרבה יותר בעניין המשקל המקסימלי של מזוודות הנוסעים. אין ספק כי עם מחירי הדלק השוברים שיאים כמעט מדי יום, כל קילוגרם נוסף על המטוס עולה לחברות התעופה הרבה מאוד כסף - ולכן גם אתם משלמים הרבה יותר על משקל המטען שלכם.

 

לא מפתיע, אם כן, שפגשנו פעמים רבות באנשים התוהים מדוע עליהם לשלם יותר על המטען שלהם, בעוד חברות התעופה לא גובות יותר כסף מנוסעים אחרים - שבמקרה שלהם המטען העודף הוא, איך לומר, על גופם ממש.

 

אין ספק שאנשים הסובלים מהשמנת יתר מביאים איתם לטיסה עד עשרות קילוגרמים יותר מהאדם הממוצע. לאחרונה נתקלנו ביותר ויותר תגובות של נוסעים החושבים כי העובדה שנוסעים אלה משלמים על כרטיס טיסה רגיל בלבד אינה הוגנת. 

 

כמעט לכל חברת תעופה בעולם יש מדיניות - פורמלית או בלתי פורמלית - בנושא, שמטרתה לדאוג בסופו של דבר שהחברה לא תפסיד מכך שהיא מטיסה נוסע כבד משקל. אולם מכיוון שמדובר בנושא רגיש במיוחד, ממעטות החברות לחשוף את מדיניותן או להכריז עליה בגלוי.

 

לאחרונה הוגשו תביעות משפטיות נגד חברות תעופה שאילצו נוסעים הסובלים מהשמנת יתר לרכוש כרטיס טיסה שני. במקרה אחד, התלונן נוסע של אייר פראנס כי הצוות אף עטף אותו בנייר דבק בפומבי על מנת להוכיח כי הוא שמן מכדי לשבת במושב אחד.


תן לי שלושה מושבים, בבקשה (צילום: רויטרס)

 

בכל חברה מדיניות שונה

באתר Aviation.com, שם בדקו את הנושא, כותבים כי האירוניה היא שמקרים כאלה מובילים את החברות להפוך את המדיניות המוצהרת שלהן בנושא למדיניות "שקטה" - אם תשאלו ישירות, תקבלו תשובה לפיה "לחברה אין מדיניות בנושא". אולם בשעת מבחן יתברר כי כמעט אף חברה לא תוותר לנוסע כבד משקל בכזו קלות.

 

כך למשל חברת "אמריקן איירליינס" טוענת כי היא לא תדרוש מנוסעים לרכוש שני כרטיסים, אולם דובר החברה טים וגנר, אמר לאתר כי נוסעים השוקלים מעל 110 ק"ג צריכים לדעת שיש "הגבלות מסוימות שעלולות להסתכם בכך שהחברה לא תוכל להטיס אותם". וגנר אמר גם כי חברת התעופה מעודדת נוסעים "להכיר מראש בעובדה שיצטרכו אולי לרכוש שני כרטיסים". וגנר מצטט את התקנה של ארגון התעופה האזרחי האמריקני, ה-FAA, לפיה אם הנוסע לא יכול לסגור את חגורת המושב (גם לאחר הארכה) הוא לא יוכל לטוס.   

 

חברת ג'טבלו איירווייז, לעומת זאת, נוקטת בגישה ישירה. דוברת החברה אליסון אשלמן מסרה כי החברה דורשת מנוסעים גדולים יותר, שזקוקים למושב נוסף לטובת נוחותם האישית, לקנות כרטיס נוסף מראש. אם הם לא עושים זאת, והצוות לא יכול לסייע להם, הם ייאלצו לרכוש כרטיס נוסף ולא יקבלו שום החזר.

 

ואילו דוברת חברת "דלתא" סוזן אליוט אמרה כי "לחברה אין שום כוונות להפעיל מדיניות כלשהי שתהווה אפליה כנגד נוסע כלשהו".

 

מבולבלים? גם אנחנו. הנה סקירת המדיניות המוצהרת של מגוון חברות תעופה אמריקניות ובינלאומיות, כפי שערך Aviation.com:

   

Southwest Airlines: נוסעים מתבקשים לרכוש כרטיס נוסף או שיסתכנו בכך שיתבקשו לעשות זאת על ידי צוות המטוס לאחר העלייה למטוס. אם הטיסה אינה מלאה, הנוסע יוכל לדרוש החזר כספי.

 

American Airlines: נוסעים השוקלים מעל 110 ק"ג צריכים להכיר בעובדה שיש הגבלות לשירות שהחברה יכולה לספק להם. עם זאת, החברה לא דורשת מנוסעים כבדי משקל לרכוש כרטיס נוסף באופן אוטומטי.

 

United Airlines: לחברה אין שום מדיניות בנושא.

 

Midwest Airlines: כמו בחברת Southwest, החברה מעודדת את הנוסעים להכיר בצרכיהם מראש. אם חברי הצוות קובע שיש צורך בשני מושבים, המושב השני יימכר בתעריף הנמוך ביותר האפשרי, והחזר כספי יהיה אפשרי אם יש מקום ריק אחד לפחות בטיסה.

 

Air France: נוסעים בעלי "מסת גוף גדולה" יכולים לקבל הנחה של 25 אחוזים על כרטיס למושב נוסף. עליהם לדעת שאם הם בוחרים שלא לרכוש את הכרטיס הם מסתכנים בכך שלא יוכלו לטוס בחברה.

  

JetBlue Airways: נוסעים הסובלים מהשמנת יתר נדרשים לקנות כרטיס נוסף. אין שום החזרים כספיים. 

  

Delta Air Lines: החברה "פועלת על מנת לארח" נוסעים בעלי צרכים מיוחדים. אם הנוסע יבקש מראש ואם זה יהיה אפשרי - החברה תנסה לוודא כי המושב לידו יהיה פנוי. עם זאת, אם הטיסה מלאה, ייתכן מאוד כי הנוסע יתבקש לעזוב את המטוס ולרכוש כרטיס נוסף לטיסה הבאה. באתר Aviation.com מציינים כי זוהי למעשה המדיניות המעשית ברוב חברות התעופה.

 

ומה אצלנו?

בישראל בעיית השמנת היתר עדיין אינה חריפה כמו בארצות הברית, למשל. באופן עקרוני, חברות התעופה הישראליות מצפות מאנשים בעלי בעיית משקל חמורה ליידע אותן מראש על מקרה זה. רובם, אומרים לנו בחברות, מודעים למצבם ולכן ירכשו מלכתחילה שני מושבים או מושב במחלקה יקרה יותר, שבה לא קיימת בעיית צפיפות.

 

מחברת אל על נמסר: "מדובר במקרים נדירים ביותר, לכל היותר חמישה נוסעים בשנה. מאחר והנוסעים הללו מודעים למצבם, הם מטפלים בנושא, מודיעים לסוכן הנסיעות שלהם ומתארגנים בהתאם. לא היה מקרה שנוסע הגיע לשדה התעופה והחברה כפתה עליו לקנות כרטיס נוסף".  

 

מחברת ישראייר נמסר: "המדיניות הכללית היא שנוסע כבד משקל, שיודע שאינו יכול להיכנס למושב אחד וחייב שני מושבים, יציין זאת במעמד ההזמנה. ישראייר אף דואגת לספק חגורות הארכה מיוחדות לאנשים אלו, ובמקרה שבעיית המשקל מונעת מהם ללכת, אנו דואגים למעלית מיוחדת שמעלה את הנוסע מהטרמינל למטוס. אם הנוסע לא הודיע מראש, במידה והמטוס אינו בתפוסה מלאה הוא לא יחוייב בתשלום עבור המושב הנוסף. אם המטוס בתפוסה מלאה - יהיה עליו לשלם עבור המושב הנוסף".

 

מחברת ארקיע נמסר: "ככלל, ארקיע עושה כל שניתן על מנת להקל על כבדי המשקל או כל אדם בעל מוגבלות כזו או אחרת, ולהעניק חווית טיסה נעימה ונוחה. במקרה בו אדם אינו יכול להתיישב במושב המטוס מפאת כובד משקלו, ניתן להושיבו על גבי שני מושבים, אם קיים מקום פנוי נוסף במטוס. כמו כן, בטיסות ליעדים בחו"ל, קיים לרוב מושב מעט רחב יותר, שניתן לעשות בו שימוש במקרה הצורך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
מומלצים