"הדרוויניזם הוא אידיאולוגיה, לא מדע"
"היווצרותם של החיים, הגיוון שבהם והשלמות שלהם, לא יכולים להיות תוצאה של מקריות עיוורת", אומר המטיף המוסלמי הרון יחיה, אחד הדוברים הנחרצים ביותר נגד הדרוויניזם. ראיון
"אם תלמד ילד בבית הספר שהוא חיה ושהמאבק בין החיות הוא לגיטימי, שרק החזק שורד, שבני אדם הם מכונות ללא נשמה, הוא יגדל להיות אדם שמסוגל להרוג חפים מפשע ללא היסוס", אומר הרון יחיה בראיון טלפוני עם ynet. "אבל אם תלמד אותו שהדרוויניזם אינו מדעי ושבורא העולם מצווה על אהבה, חמלה, אחווה ושלום, תוכל ליצור אקלים בו בני אדם יכולים לחיות בשלום, למרות היותם בני אמונות, גזעים ועמים שונים".
הרון יחיה, לא נחשב לדמות מוכרת במחוזותינו אבל באירופה ובעולם הערבי מדובר בסופרסטאר. ספריו נמכרים במיליוני עותקים ותורגמו לעשרות שפות, ביניהן עברית. הוא מרואיין מבוקש בתכניות אירוח רבות וכמו כל אדם שכותב הרבה, מדבר הרבה ומחזיק בדעות נחרצות בתחומים הקרובים ללבם של מיליונים, גם במקרה של הרון יחיה מספר שונאיו שקול למספר אוהביו ואלה באים גם מקרב האסלאם הפונדמנטליסטי, אותו תוקף יחיה בשל תמיכתו בטרור, וגם מקרב החילונים, במיוחד בארצו טורקיה.
רבים מחשיבים את יחיה, שנולד לפני 52 שנה באנקרה תחת השם אדנן אוקטר, לריצ'רד דוקינס של הבריאתנים. כמו המדען הבריטי המפורסם, מחבר הספר "הגן האנוכי", גם יחיה הקדיש את חייו לכתיבה אודות התיאוריה של צ'רלס דרווין. בניגוד לדוקינס, יחיה מתנגד לה נחרצות ועושה כל מאמץ לנתץ אותה. ספריו (המפורסם שבהם הוא "אטלס הבריאה") מנסים להוכיח באמצעים "מדעיים", כי תורתו של דרווין היא חסרת שחר, וכי הסיבה היחידה שהיא לא נזנחה ונשכחה כבר מזמן היא שהדרוויניזם מספק אצטלה פסוודו-מדעית לאידיאולוגיה אותה מכנה יחיה "מטריאליזם".
הדרוויניזם הוא יותר מאשר "תיאוריה מדעית". הרון יחיה (צילום: סדה אראל)
"לא מדויק לתאר את הדרוויניזם כהשקפת עולם מדעית בלבד", אומר יחיה. "ישנן עשרות תיאוריות מדעיות, אשר מרגע שתוקפן המדעי הועמד בספק, נזנחו לעולמים. העובדה שאפילו היווצרותו של חלבון אחד, אינה ניתנת להסברה על ידי התיאוריה של דרווין אמורה הייתה למגר את האמונה בתיאוריה זאת, אם היא אכן 'רק תיאוריה מדעית'. העובדה שזה לא קרה, מוכיחה שמרגע שנהגתה, הייתה השקפת העולם הדרוויניסטית יותר מאשר עניין מדעי, וכאן גם הסכנה שבדרוויניזם. תורת האבולוציה מלמדת שהאדם הוא חיה כמו כל החיות. ולכן היחסים בין בני אדם צריכים להתנהל כמו היחסים בין חיות. זו התפיסה שהופכת אכזריות, דיכוי, ניצול החלש, טרור ורצח ללגיטימיים".
אין ראיות לאבולוציה
התקפותיו של יחיה על הדרוויניזם מכוונות בעיקר כנגד מה שהוא רואה כהיעדר מוחלט של ראיות למעבר בין מין למין. לדידו, הפערים בין המינים השונים בטבע הם ברורים וחדים ואין למדע כל הוכחה שאי פעם התפתח מין אחד ממין אחר באמצעות ברירה טבעית ומוטציות. "דמיין לעצמך עדר של אנטילופות הבורח מאריה. על פי עקרון הברירה הטבעית, האנטילופה המהירה ביותר תשרוד, וזה הגיוני. אבל אני טוען שהאנטילופה הזאת לעולם לא תהפוך לצורת חיים אחרת, כמו צ'יטה לדוגמה".
מעבר לכך, טוען יחיה, עקרון הברירה הטבעית לא מסייע כשרוצים להסביר כיצד נוצר התא הראשון. "אז איך רוצים שנאמין שהתא הזה הפך לציפורים, חתולים ובני אנוש המסוגלים לייסד ציביליזציות, לפצח את האטום, לחבר סימפוניות, לכתוב ספרים, לשפוט, לאהוב, להיות נאהבים ולחוש רחמים. היווצרותם של החיים, הגיוון שבהם והשלמות שלהם, לא יכולים להיות תוצאה של מקריות עיוורת, לא של מוטציות וגם לא של ברירה טבעית. אללה יצר את היקום ואת כל היצורים החיים בו מכלום, והמדע יכול להוכיח זאת".
המדע יכול להוכיח שהאל ברא את היקום לפני 5,768 שנים ועשה זאת ב-6 ימים?
"אין שום סתירה בין סיפור בריאת העולם, כפי שהוא כתוב בקוראן, לבין ממצאי המדע. בקוראן מספר האל שהוא ברא את העולם בשישה ימים. ימים אלה עשויים להיות משהו שונה לחלוטין ממה שאנחנו מגדירים כשישה ימים, שכן האל אינו מוגבל בזמן ובמרחב".
אתה מתאר בספריך את קריסתה של התיאוריה הדרוויניסטית ומתנבא על שלטון נציגי האל שיבוא בקרוב. אך עושה רושם שהאמונה באבולוציה לא נחלשת, לפחות לא במערב.
"למטריאליזם אכן הייתה השפעה חזקה, במיוחד על הציוויליזציות האירופאיות, ב-150 השנים האחרונות. אבל ההשפעה השלילית הזאת סוף סוף מתפוגגת והעולם יוצא מהחשכה שבה שיקע אותו המטריאליזם. סקרים שנערכו לאחרונה בצרפת, ערש המטריאליזם, מראים שרוב האנשים אינם מאמינים עוד בדרוויניזם ורואים בסיפור הבריאה אמת מדעית.
בשנים הקרובות התהליך הזה יתעצם, ועם היעלמות האידיאולוגיות של המטריאליזם והאתיאיזם העולם יחווה אושר שכמותו טרם נודע. אנשים יהיו חופשיים באמת, חופשיים מחומות וגבולות, חופשיים ממתח נפשי, חופשיים מהפחד שמא יהרגו במלחמה או יוגלו מארצם. כמובן שגם הישראלים והפלסטינאים ישתחררו מכל זה והאדמות הקדושות לכולנו יהפכו למקום בו שורר שלום נצחי, כפי שציווה אללה בקוראן".
אם כן, מדוע ארצות האסלאם נמצאות במצב שהן נמצאות בו? מדוע העוני, הדיכוי והשחיתות פושים במשטרים המוסלמים? היכן הבשורה של האסלאם הנאור עבור המוסלמים הפשוטים?
"מה שחשוב הן לא טעויות העבר אלא המאמצים לשפר את העתיד. בעזרתו של אללה, אלה שמטיפים לאהבה ולחמלה, המזהירים את שאר בני האדם מהרודנות של המטריאליזם, המחזקים את האמונה והאחווה, ידם תהיה על העליונה. בקוראן, מבטיח אללה לרומם את האמת מעל השקר. תקוותנו היא שהבטחה זו תהפוך בקרוב למציאות".
יחיה נחשב למנהיג מוסלמי מתון. הארגון שבראשו הוא עומד, "הקרן למדע ומחקר", מטיף להידברות בין בני שלוש הדתות המונותיאיסטיות ומגנה את הטרור האסלאמי הבינלאומי. לאחרונה, הגיעו לישראל 2 נציגים מארגונו, להרצות באוניברסיטאות על קירוב לבבות בין מוסלמים ליהודים. הרצאתם באוניברסיטה העברית בוטלה, יש האומרים מפני שבהזמנה נכתב כי הם ידברו נגד דרוויניזם.
אך מסרי השלום והאהבה של יחיה הם רק חלק מדמותו של האיש המורכב הזה. בטורקיה הוא נחשב לדובר נחרץ בעד מדינת הלכה מוסלמית ורבים בציבור החילוני בטורקיה רואים בו איום גדול על הערכים הליברלים של המדינה. גם יחסו ליהודים רב גוני יותר מהצהרות הפיוס שהוא מפזר. הוא מתנגד לטרור האסלאמי ויצא בעבר להתקפות נחרצות כנגד מכחישי שואה, אך עשה לא פעם השוואות בין ציונות לאימפריאליזם ותיאר אותה כאחת האידיאולוגיות הפושעות החוסות תחת צילו של ה"מטריאליזם".
מעל הכל, יחיה אוצר בתוכו את השילוב המוזר בין קרבה והערצה לעוינות ושלילה, המאפיין את יחסו של האסלאם המודרני כלפי אירופה והמערב כולו. יחיה מרבה לבקר בבירות אירופה, שם יש לו קהלים הולכים וגדלים. כתיבתו אינה נעדרת הערצה להישגיו של המדע המערבי והוא מוצא אוזן קשבת לדעותיו בקרב נוצרים רבים, במיוחד בארה"ב. עם זאת הוא לא טורח להסתיר את השקפתו כי המטריאליזם הוא אבן יסוד בהתפתחותה של הציביליזציה המערבית, ושורשיו נטועים בפילוסופיה הצרפתית של המאה ה-18 ובמהפכות בצרפת ובאמריקה. כשהרון יחיה מיישיר מבט אל עבר הדרוויניזם הוא רואה יותר מאשר ממותות ושימפנזים, הוא רואה את עצם מהותה של ציביליזציה הנתפסת בעיניו כגורם מדכא ומשחית.
לאתר הבית של הרון יחיה - לחצו כאן