שתף קטע נבחר
 

עובדי הנמלים משבשים את העבודה

העובדים כועסים על סעיף בחוק ההסדרים שאושר הלילה בממשלה, המאפשר לחברות פרטיות לנהל ולתפעל חלק מהרציפים. יו"ר הוועד בחיפה: "העובדים חסרי מוטיבציה"

עובדי נמלי חיפה ואשדוד התעוררו הבוקר (ב') כעוסים מאוד בעקבות אישור חוק ההסדרים. בנמלים לא הוכרזו באופן רשמי עיצומים, אולם העבודה עצמה נעשית לאט יותר באופן משמעותי מאשר בימים כתיקונם. השיבושים מורגשים בעיקר בנמל חיפה, אולם גם באשדוד צופים כי במהלך היום ייגברו הקולות הקוראים לשבש ביתר שאת את עבודת הנמל. במהלך היום כינסו ועדי שני הנמלים אסיפות הסברה, תחת מה שהוגדר כ"ניסיון להרגיע את העובדים".

 

עובדי הנמלים מוחים על סעיף שאושר הלילה בממשלה כחלק מטיוטת חוק ההסדרים ולפיו חברת נמלי ישראל (חנ"י) תוכל להחכיר שטחי רציפים לחברות פרטיות, שינהלו ויתפעלו אותם. לדברי יו"ר ועד העובדים בחיפה, מאיר תורג'מן, מצב כזה הוא למעשה מיקור-חוץ של חלק מפעילות הנמל. "העובדים חסרי מוטיבציה ואפשר לראות את זה על העבודה שלהם", הוסיף.

 

חבר ועד מנהלי העבודה באשדוד, אשר אוחיון, מכנה את אישור הסעיף "רמיסת זכויות עובדי הנמלים והפעולות החד צדדיות של הממשלה" . העבודות בנמל מתנהלות בנמל בעצלתיים פריקת האוניות נעשית לאט או שלא נעשית לעיתים, ובחלק מהמקומות יש פעולות הסברה. חברי הוועדים בנמל מכונסים כעת לדיונים פנימיים.

 

לקראת השבתה כוללת? 

"אנו באופן רשמי עובדים, אבל אם קודם היו שתי ידיים יש עכשיו יד אחת, וכך זה יימשך ולאט לאט נחמיר את הצעדים עד להשבתה כוללת" אומר חבר בוועד העובדים. לדברי אוחיון, "ההתנהלות הביא מאוד תמוהה לא מדברים איתנו ונוקטים בצעדים חד צדדיים, ופשוט רומסים את זכויותנו, אנו לא מוכנים לכך ומאוד מרוצים מהמאבק שמנהל עופר עיני בעניין. אנו לא נעבור על כך בשתיקה , חברי הוועד מכונסים, ונחליט על המשך הצעדים".

 

תורג'מן, יו"ר הוועד בחיפה, אמר ל-ynet "יש אוירה של קרב, יש חשש אמיתי של העובדים משום שהמשמעות של החלטת הממשלה היא להכניס קבלנים פרטיים ועבודות פרטניות לנמל והדבר מהווה איום על העובדים...קצה נפשנו מהחלטות חד צדדיות של הממשלה. זהו מהלך חד צדדי שלא תואם איתנו". לדבריו העובדים שוקלים להפגין בזמן הקרוב מול משרדי הממשלה בירושלים.

 

לאן מכוון האוצר? 

לפי הצעת האוצר - המסתמכת על מודל ה-Landlord - זכויות המקרקעין בנמלים יהיו שייכות לח"ני, אך השירותים יינתנו על ידי חברות פרטיות שייתחרו ביניהן. בנוסף, על פי אותו סעיף, שרי התחבורה והאוצר יסמיכו את חנ"י להיות יותר מעורבת בניהול השוטף של הנמלים, כגון סידורי הביטחון והתשתיות. זאת, למעשה, על חשבון חברת נמל חיפה וחברת נמל אשדוד.

 

לדברי אנשי האוצר, הצעה שכזו מתיישבת גם עם רוח ועדת טוניק, שקמה לאחר מלחמת לבנון השנייה במטרה לבדוק את המצב בנמלים, וכן עם שיטות הנהוגות המקומות אחרים בעולם.

 

הוועדים לא לבד

טענות העובדים על חד-צדדיות הצעות חוק ההסדרים מקבלות תמיכה ממקור בלתי-צפוי. יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אמר היום בעקבות השיבושים, כי "קידום תחרות של ממש תייעל את העבודה בנמלים, אך אין לעשות את הדברים בדרך שתגרום נזקים למשק - כפי שהאוצר נוהג". שפר קורא לנקוט צעדים כאלה רק בהידברות עם העובדים.

 

שפר אמר עוד, כי למרות החשיבות הרבה של הסדרת פעילות הנמלים לטווח ארוך, אין לעשות את הדברים תוך התעלמות מהעובדים: "זאת, בשל החשש ששביתה במגזר הציבורי במשק תגרום לנזקי עתק, שיגרעו מהתועלת שבצעד זה, והן מאחר ששיתוף הפעולה של העובדים, שניתן להשיג על ידי הידברות, יביא גם לכניסה טובה ויעילה יותר של המפעילים הנוספים לנמלים, ובכך תושג המטרה של פעילות סדירה ותחרות אמיתית בנמלים בדרך המיטבית".

 

מנכ"ל נמל אשדוד,שוקי סגיס: אמר כי מדובר במאבק שבין העובדים ההסתדרות והממשלה , "לנו כנמל אין צד בעניין, נכון שאנו נפגעים אבל אין ביכולתנו כלל לפעול בעניין הזה ואנו לא מתערבים בענין הזה כיוון שאנו לא יכולים להשפיע".

 

 

השתתפו בהכנת הידיעה: מיקי פלד, שמוליק חדד ואחיה ראב"ד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"שביתה איטלקית" בנמלים. נמל אשדוד
צילום: מאיר פרטוש
מומלצים