שתף קטע נבחר
 

רפורמה בתחבורה ציבורית - נותר רק סעיף בודד

תכנית האוצר לפתוח את שוק התחבורה הציבורית לתחרות אמיתית, כזו שתגרום לשיפור השירות ומערך הקווים, נחלה אתמול כישלון. אגד ודן הצליחו לנטרל אותה לחלוטין, למעט סעיף אחד - הסדרת אכיפה נגד נוסעים ללא כרטיס

מה נותר מתוכנית האוצר לפתיחת שוק התחבורה הציבורית לתחרות? סעיף קטנטן שמסדיר אכיפה נגד נוסעים שלא שילמו. ועדי העובדים של חברות אגד ודן וההסתדרות רשמו אתמול (ב') ניצחון משמעותי על משרד האוצר: ראש אגף התקציבים, רם בלניקוב, הסכים להוציא מהצעת התקציב ל-2009 את הסעיפים הנוגעים להמשך הרפורמה בתחבורה הציבורית. כך נגנזה - זו השנה השנייה ברציפות - תוכנית להגברת התחרות בקווי האוטובוס בישראל. יישומה המלא של התוכנית - כך מעריכים באוצר - יביא לחסכון של כ-1.1 מיליארד שקל מתקציבי סובסידיה מדי שנה, ולשיפור השירות לאזרח.

 

  • אגד ודן כופפו את רפורמת התחבורה של האוצר

  

ובכל זאת, לא כל הסעיפים בפרק התחבורה הציבורית הוצאו מהצעת התקציב: הסעיף האחרון בהצעת האוצר דווקא שרד את המשא ומתן המרתוני בין ראש אגף התקציבים ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני. סעיף זה קובע כי פקודת התעבורה תתוקן, כך שתוסדר אכיפה נגד נוסעים שלא רכשו כרטיס, וכן כנגד נוסעים שלא הציגו כרטיס לכרטיסן מטעם חברת האוטובוסים. ובמלים פשוטות: משרדי האוצר והתחבורה ייקבעו דרכים להעניש ולקנוס נוסעי אוטובוס שלא שילמו עבור הנסיעה.


נוסע - האם שילמת עבור הנסיעה? (צילום: אייל פישר) 

 

ומי ירוויח מהסעיף ששרד?

בדברי ההסבר להצעת התקציב, מבארים פקידי האוצר - באריכות מפתיעה - את כוונת הסעיף: "כיום, חסרה הסדרה בחוק של סמכויות הענישה ואופן הטיפול במי שנסע בתחבורה הציבורית באוטובוסים, מבלי ששילם כחוק בעבור הנסיעה... לפיכך, מוצע לתקן את פקודת התעבורה באופן שיתווספו בה הוראות לעניין האכיפה כאמור". עוד נטען כי הכוונה להכניס לשירות אוטובוסים חדשים וכרטיסים חכמים, מחייבת גם היא את הגברת האכיפה כנגד נוסעים שאינם רוכשים כרטיסים, "או כנגד נוסעי אוטובוסים שאינם מציגים או מוסרים את כרטיסם למי שהוסמך כדין לבקר כרטיסים".

 

ומי ירוויח מהגברת האכיפה המוצעת נגד נוסעים עבריינים? חברות התחבורה הציבורית - ובראשן, הקואופרטיבים הגדולים אגד ודן, שרק אתמול הצליחו לטרפד את המשך תהליך התחרות בקווי האוטובוסים. כדאי להזכיר כי הצעת התקציב ל-2009 כללה נוסח מרוכך מאוד של תוכנית התחרות בתחבורה הציבורית. מלבד פריסת התוכנית על-פני תקופה ארוכה במיוחד - עד 2023 - פקידי האוצר גם נמנעו מלהגביל את אגד ודן מלהשתתף במכרזים להפעלת קווים שיוצאו לתחרות. זאת, בניגוד לתוכנית שהוצגה במסגרת תקציב 2008, שכללה מתווה מואץ של תהליך התחרות, לצד מגבלות חמורות בפני אגד ודן בכל הנוגע ליכולתן להשתתף במכרזים חדשים להפעלת קווים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
החזק מנצח. שר האוצר, רוני בר-און, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים