לא פירסמת מדיניות החזרה? זכה את הלקוח
בעלי חנות ירושלמית אולצו להשיב ללקוח את מלוא כספו, לאחר שסירבו לקבל חזרה מוצרים לפורים לאחר תום החג
שלושה ימים לפני פורים השנה, ב-18 במרס, רכש התובע מהחנות הנתבעת בירושלים מוצרים שחלקם מיועד לשימוש בחג תמורת 67 שקל. בין היתר רכש כובע צבעוני ארוך עם פאות וכובע חרדי עם שתי פאות חרדיות, וכן מוצרים שאינם בהכרח קשורים לחג, כגון מקל בייסבול מפלסטיק בצבע צהוב וגבעול עם פרחים צהובים.
ב-24 במרס שב התובע לחנות וביקש להחזיר חלק מהמוצרים שרכש ולא השתמש בהם, ולקבל את תמורתם בחזרה. הנתבעת סירבה לקבל את המוצרים, בטענה שחג פורים חלף ואין לה יכולת למוכרם.
התובע הגיש לבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים תביעה לתשלום 5,000 שקל כפיצוי בהתאם לחוק הגנת הצרכן.
לא היה שלט
חוק הגנת הצרכן מחייב עוסק המוכר טובין לצרכן להציג במקום עסקו, במקום הנראה לעין ובאותיות ברורות וקריאות, מודעה המפרטת את מדיניותו לגבי החזרת טובין שלא עקב פגם.
השופט יחזקאל ברקלי קבע כי לא הוכח שבחנות היה שלט המפרסם את מדיניות החזרת הטובין, ולחילופין השלט לא ענה על דרישות החוק. לפיכך, זכאי התובע להחזיר את הסחורה בהתאם לחוק, הקובע כי בהנחה שהמוצר אינו פגום, הרי שהעוסק יהיה חייב להשיב את מלוא התמורה שקיבל באופן שבו שילם הצרכן.
עוד נקבע, כי האחריות לפרסם את מדיניות החזרת הטובין הינה של העסק, שכן הוא זה שיודע את המשמעות הכלכלית של החזרת טובין, וכי הצרכן אינו אמור לדעת שהמדיניות בחנות שונה מהקבוע בחוק.
למרות זאת, נפסק כי סכום התביעה (5,000 שקל) מופרז, וכי התובע זכאי להחזיר את המוצרים לנתבעת ולקבל את הסכום ששילם (67 שקל) בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, וכן הוצאות משפט בסך 250 שקל.
לעיון בפסק הדין
לאתר המשפט הישראלי פסק דין
החג נגמר? אז מה ?
צילום: index open
מומלצים