משבר ארה"ב-רוסיה הגיע לחלל
התקררות היחסים בין ארה"ב לרוסיה החלה להשפיע על סוכנויות החלל. בנאס"א דוחים הוצאת מעבורות ישנות לגימלאות, כדי לא להיות תלויים בחלליות רוסיות
דוא"ל פנימי של נאס"א מעיד על הכנות להארכת משך החיים התפעולי של מעבורות החלל. מהלך זה נועד לכסות על הפער בן חמש השנים בין הוצאתם לגמלאות של המעבורות לבין תחילת הפעלת הטיסות המאוישות במסגרת תוכנית קונסטליישן. עד כה התכוונה סוכנות החל האמריקאית להיעזר באותה תקופת ביניים בחלליות רוסיות מדגם "סויוז", על מנת לשגר אסטרונאוטים לתחנת החלל. ההחלטה להמשיך את פעילות המעבורות עד 2015 מעידה על ניסיון להימנע מתלות בסוכנות החלל הרוסית, על רקע התקררות היחסים בין ארה"ב לברה"מ לאחר המלחמה בגיאורגיה.
עוד ב"הידען": מנכ"ל חדש לקרן וולף - אילן פילו
במה שנראה כמו פנית פרסה במדיניות סוכנות החלל, הורה מנהל נאס"א מייקל גריפין לערוך בדיקת התכנות כדי לברר האם צי המעבורות המזדקנות ששוגרו לראשונה בשנת 1981, יוכל לפעול עד שנת 2015. מדובר בחדשות מפתיעות במיוחד מכיוון שגריפין טען בעבר כי המשך הפעלת המעבורות עלול להציב אסטרונאוטים בסכנה ולפגוע כלכלית בפיתוח תוכנית קונסטליישן, לייצור רכב החלל העתידי של ארה"ב. מסתבר כי בשבועות האחרונים הופעל לחץ על נאס"א, למצוא חלופה לתלות ברוסיה להגעה לתחנת החלל בחמש השנים שלפני שיגור קונסטליישן ב-2015. הלחצים הופעלו בעקבות הפעולה הצבאית הרוסית באזור דרום אוסטיה, שהביאה את היחסים בין המדינות לשפל כמוהו לא נודע מאז המלחמה הקרה. שני המועמדים לנשיאות ארה"ב, ברק אובאמה וג'ון מקיין דוחפים למציאת פתרון לבעיית פער חמש השנים.
החללית "סויוז" עוגנת בתחנת החלל הבינלאומית. בנאס"א לא רוצים להיות תלויים ברוסים (צילום: נאס"א)
בכירי נאס"א אישרו את קיומו של הדוא"ל, אך אומרים כי יש להמתין ולחכות לתוצאות הבדיקה. המייל שוגר ביום רביעי בידי ג'ון קוגסהול, מנהל רשימת השיגורים ולוח הזמנים במרכז החלל ג'ונסון ביוסטון. "אנו מבקשים להתמקד בגישור על הפער ביכולת השיגור האמריקנית לתחנת החלל הבינלאומית, ביעילות גבוהה ככל האפשר" אמר קוגסהול. ואולם דובר נאס"א ג'ון ימבריק, אמר לכתבי סוכנויות הידיעות כי המייל שנשלח מייצג מהלך ראשוני ועדיין לא הוגדרו הפרמטרים של הבדיקה.
עוד ב"הידען": גילוי מסת מינימום עבור גלקסיות מספקת הצצה לחומר האפל
עד כה התנגד גריפין בחריפות להארכת תוכנית המעבורות, בעיקר מחשש לפגיעה במשאבים הדרושים לקידום תוכנית קונסטליישן. ואולם עתה נראה כי האירועים האחרונים עלולים להכריח אותו לשקול מחדש.