שתף קטע נבחר

בית הדין: עובדי הנמלים יחזרו לעבודה

אתמול סגרו עובדי נמלי אשדוד וחיפה את הנמלים, לאחר ששיבשו את העבודה מאז אתמול בצהריים, במחאה על תוכנית האוצר להפרטה זוחלת של הנמלים. במקביל לחזרה לעבודה, הורה בית הדין להוציא מחוק ההסדרים את סעיף ההפרטה הזוחלת ולפתוח במשא ומתן עם העובדים

בית הדין הארצי לעבודה, בראשות השופט סטיב אדלר, הורה הלילה (ד') לעובדי הנמלים לחזור הבוקר מיד לעבודה מלאה.

 

עוד הודיע בית הדין לממשלה להוציא מהצעת חוק ההסדרים לתקציב המדינה לשנת 2009 את הסעיף לפיו חברת נמלי ישראל (חנ"י) תוכל להחכיר שטחי רציפים לחברות פרטיות שגם ינהלו ויתפעלו אותם. בנוסף, הורה בית הדין לעבודה לממשלה להקפיא את ההחלטה לפיה חברת נמלי ישראל (חנ"י) תחזור להיות מעורבת בניהול הנמלים, כפי שהיה לפני הרפורמה בנמלים בשנת 2005. החלטת בית הדין תקפה עד ל-21 לספטמבר, אז יכונס שוב דיון בנושא.

 

בית הדין קבע כי החלטת הממשלה הנוגעת לשינוי המבני בנמלים לא תהיה חלק מתזכיר חוק ההסדרים. התזכיר, שאמור להיות מופץ ביום חמישי הקרוב על ידי משרד האוצר ולכלל משרדי הממשלה והוא כולל את כל הסעיפים המרכיבים את הצעת חוק ההסדרים לשנת 2009 שתובא להצבעה בכנסת. כמו כן, הורה ביה"ד לממשלה לא לעשות כל פעולה לקידום הצעת חקיקה עד ל-21 לספטמבר.

 

עד למועד זה, הנחה ביה"ד את צדדים לקיים הידברות בנושא. ביה"ד המליץ שבהידברות ייקחו חלק שר האוצר, שר התחבורה ויו"ר ההסתדרות.

 

במקביל, הורה בית הדין לנציגי המדינה וההסתדרות לשוב עד לתאריך זה לשולחן המשא ומתן, כדי להגיע להסכם על הסעיף, לו מתנגדת ההסתדרות בתוקף.  

 

דיון מרתוני כדי למנוע את השביתה

הדיון בבית הדין הארצי לעבודה נמשך עד השעות הקטנות של הלילה. בדיון השתתפו נציגי התעשיינים, ההסתדרות והמדינה. במקביל המשיכו להפגין עד חצות הלילה עובדי הנמלים, מול בית הדין הארצי לעבודה בירושלים.

 

ניצחון לעובדים

בהסתדרות מביעים סיפוק רב מההחלטה וקוראים לעובדים סדירה ולקיים את החלטת ביה"ד במלואה. בהסתדרות מסבירים כי משמעות ההחלטה היא שביה"ד הוציא דה פקטו את הסעיף השנוי במחלוקת מחוק ההסדרים, כפי שדרשו מלכתחילה ההסתדרות וועד העובדים.

 

העובדים וההסתדרות התנגדו בחריפות לסעיפי ההפרטה הזוחלת בחוק ההסדרים, וגם לחוק המחזיר לחנ"י את סמכויותיה - כיוון שהחוק נועד גם הוא, לטענת ההסתדרות, לקדם את ההפרטה.

 

ראש הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, שי תקן, אומר: "ביה"ד קיבל את ההחלטה הנכונה שמאזנת בין הצורך להחזיר את יחסי העבודה בנמלים למסלולם מחד. ומאידך למנוע מהממשלה לנקוט בהחלטה חד צדדית בחקיקה במסגרת הכוללנית של חוק ההסדרים ללא הידברות עם ההסתדרות כפי שראוי ביחסי עבודה תקינים". 

 

מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, מסר ל-ynet במהלך הדיון הלילי: "העובדים חשים מעודדים מתמיכת יו"ר איגוד התעשיינים, שרגא ברוש, ומנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן,לדבריו, בטענותיהם ש"על הממשלה הייתה מוטלת החובה להידבר עם העובדים ולהגיע להסכמות, טרם הבאת הנושא לחקיקה". מוקדם יותר אתמול (ג') סגרו עובדי נמל אשדוד את הנמל, לאחר ששיבשו בו את העבודה בהדרגה החל משעות הצהריים. 

   

שלשום (ב') עתרו התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר לבית הדין בבקשה להורות לעובדים להפסיק את השיבושים. בתגובה, טען עו"ד שי תקן, היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, כי קבלת הממשלה את הסעיף בחוק ההסדרים מהווה הפרטה כפויה והפרה של ההסכמים בין המדינה להסתדרות שנחתמו ב-2005 ומסדירים את מתווה הרפורמה ויחסי העבודה בנמלים עד לשנת 2015. לדברי עו"ד תקן, הרפורמה שמציע האוצר עלולה לגרום לפגיעה קשה בעובדים וזכויותיהם.

 

צים הפסיקה לשוט לישראל

בינתיים, בנמלים מורגשת האטה משמעותית בתפוקה ושיבושים קשים, במיוחד בנמל חיפה. צים כבר הודיעה, כי אוניותיה יפסיקו לפקוד את נמלי ישראל עד לסוף השיבושים וחברות ספנות אחרות, כגון MSC, כבר העבירו את אוניות המטענים אל נמל אשדוד, שם השיבושים קשים פחות. יבואני האלקטרוניקה מדווחים על מוצרים שנשארו בנמלי טורקיה ורשתות הריהוט חושבות עתה איך להביא ארצה רהיטים וכלי בית שמצאו את דרכם לנמל אלכסנדריה.

 

לפי החוק, אמנם, יכולים העובדים לנקוט בעיצומים רשמיים רק ב10 בספטמבר, בתום 14 ימי הצינון מרגע הכרזת סכסוך העבודה, אולם כבר ביום שני שעבר החלו עובדי הנמלים בשיבושים. בבוקר אחרי אישור חוק ההסדרים על ידי הממשלה, כונסו עובדי נמלי חיפה ואשדוד לאסיפות הסברה. יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, תורג'מן, הסביר, כי "העובדים חסרי מוטיבציה". אל דבריו הצטרף גם אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, שסיפר כי העובדים עצבניים מאוד.

 

מופז רוצה להגיע להסכמות

חילופי ההאשמות הן גם בין משרד האוצר למשרד התחבורה. סעיף ה-Landlord בחוק ההסדרים משותף לשני המשרדים, אך שימוש ועדי הנמלים וההסתדרות בכוחם הפוליטי בקדימה לפני הפריימריז, הביא את שר התחבורה, שאול מופז, לבקש לדחות את הדיון ברפורמה עד שיגיעו להסכמות עם העובדים.

 

ראש אגף התקציבים, רם בלינקוב, שלח מכתב למנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, בו הוא בו הוא קורא להצעתו של מופז "מיותרת". בלינקוב אף כתב, כי "המבקש סמכות לצד אחריות מוטב שיבין כי האחריות על מהלך שמובל על ידו היא לא רק מס שפתיים". למרות זאת, הצעתו של מופז תובא לדיון בישיבת הממשלה ביום ראשון הבא. באוצר מדגישים, כי הרפורמה היא למעשה יישום המלצות ועדת טוניק שבחנה את הנמלים לאחר מלחמת לבנון השנייה.

 

מי שבינתיים חורק שיניים הם בעלי המפעלים. ישי ויסמן, מנכ"ל שיפר-מגם המייצא פסי מסוע מגומי ותושבות הידראוליות, אמר ל"כלכליסט", כי "עם המשלוחים שמתעכבים אני יכול להתמודד. הנזק לא נמדד בכסף כרגע, אלא בכך שאנחנו מאבדים לקוחות כי הם רואים שאי אפשר לסמוך על קשרים עסקיים עם ישראל. יש לנו הרבה יתרונות בעסקים, אבל החיסרון הוא שאין ודאות. לפני שנתיים הייתה מלחמה ועכשיו יש שיבושים כאלו. שני לקוחות כבר ביטלו אצלי הזמנות".  


פורסם לראשונה 02/09/2008 16:44

 

מיקי פלד, "כלכליסט"
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רוני שיצר
מכולות עומדות בנמל חיפה
צילום: רוני שיצר
מומלצים