שתף קטע נבחר

תיירות היא גם עבודה

במשרד התיירות מודאגים ממחסור כבד בעובדים בתעשיית המלונאות והתיירות - ופוצחים בגיוס נרחב. יצאנו לבדוק מה מחכה לכם שם ומה מסתתר מאחורי מקצועות כמו מורה דרך, מארגן תיירות נכנסת, מנהל משק או קונסיירז'

אתם חיילים משוחררים, סטודנטים, עולים חדשים, בני 40 פלוס שמחפשים שינוי תעסוקתי או פשוט קבורים בעבודה שאתם לא אוהבים? יכול להיות שלתעשיית התיירות יש עבודה להציע לכם.

 

במשרד התיירות מדווחים כי יש מחסור חמור בכ-5,000 עובדים בתעשיית המלונאות ותיירות הפנים - מספר שעלול לגדול בשנים הקרובות, וזאת עקב הגידול בתיירות הנכנסת לישראל. לכן החליטו במשרד לפעול להבאת עובדים חדשים בהקדם, בין היתר דרך ירידי תעסוקה ופתיחת אפשרויות להכשרה מקצועית. כך למשל זקוקים כעת ל-550 מנהלי ביניים, 900 טבחים, 250 קונדיטורים, 1,000 אנשי משק וחדרנות, 500 אנשי קבלה ומודיעין, 900 מלצרים, 150 אנשי ביטחון, ו-100 אנשי אחזקה, כמו כן ישנו מחסור של עשרות סוכני נסיעות מפעילי תיירות יוצאת ונכנסת, עשרות מארגני תיירות נכנסת, ועשרות מורי דרך בשפות השונות: רוסית, גרמנית, שפות המזרח הרחוק ושפות סקנדינביות.

 

מה מייחד את העבודה בתעשיית התיירות? מינה גנם, מנהלת האגף להכשרה מקצועית בתיירות, עונה: "סוד הקסם של תעשיית התיירות נעוץ בעובדה שהתעשייה הינה דינאמית, מגוונת ומעניינת אשר מציעה לעוסקים בה חלום של הזדמנויות: מגוון רחב של תעסוקה בתחומים בעלי עניין והנאה, וכרוכה בהיכרות עם תרבויות שונות, מגע עם אנשים רבים, ורכישת מיומנויות תקשורת ושירות מעמיקים". בנוסף, מסבירה גנם, "גם תפקידים כמו משק, מלצרות, ביטחון, ניהול ביניים ועוד יכולים להוות שלב ראשון בסולם קידום מקצועי, ורבות הן הדוגמאות של מנהלי מלונות שהחלו דרכם בתפקידים זוטרים". 

 

בואו להכיר ארבעה אנשים שעובדים בתעשייה ומספרים על מאחורי הקלעים. 

 

צ'יף קונסיירז'

שם: רונן אלקלעי, בן 41 מתל אביב

מקצוע: צ'יף קונסיירז' (12 שנה בתחום המלונאות)

איך הגעתי להיות צ'יף קונסיירז': סיימתי תואר ראשון במדעי המדינה ועשיתי הסבה לניהול מלונאי בטכניון. התחלתי במחלקת קבלה במלון גרנד ביץ' ואחר כך בדן אילת כאחראי משמרת קבלה. משם שבתי לתל אביב, למלון אינטרקונטיננטל לתפקיד הקונסיירג' והתקדמתי עד לצ'יף קונסיירז'.

למה אני אוהב את המקצוע: העזרה לזולת. המפגש עם אנשים מכל העולם, להכיר תרבויות שונות. להיות מחובר להתפתחות של העיר תל אביב וכל מה שקורה בה ומשתנה.

מה קשה במקצוע: מתן שירות בכל שעה משעות היום, כולל שעות לא שיגרתיות, וגם בקשות לא קונבנציונליות של לקוחות.

מה כיף במקצוע: חוויות חדשות בתל אביב.

טיפ למתעניינים במקצוע: לגלות סקרנות טבעית.

 

על המקצוע: יואב בכר, סמנכ"ל משאבי אנוש של התאחדות המלונות בישראל, מוסר כי הקונסיירז' הוא אחד מהתפקידים השירותיים החשובים ביותר במלון, וייעודו - למלא את חופשתו של התייר בתוכן, להביא לידיעתו אפשרויות בילוי מחוץ למלון, אטרקציות, מסעדות, אירועים, מקומות בילוי ובעצם לסייע לתייר בכל מה שעולה על דעתו. קונסיירז' מקצוען הינו בעל חושים מחודדים, עליו להכיר את המלון כמו גם את העולם מחוץ למלון על בוריים. יש מיתוס שרווח במלונות בעולם שמאחר והתחלופה בעולם הקונסיירז'ים היא מאד מועטה, הקונסיירז' הפורש ממנה את יורשו. בארץ מכהנים בתפקיד בערך 150 איש.

מה לומדים: בישראל אין קורס ייעודי למקצוע הקונסיירז', אלא קורסים של פקידי קבלה (אורכם כחצי שנה), אשר יכולים להוות בסיס התחלתי למקצוע זה.

כמה מרוויחים: מדובר בתפקיד מאוד מתגמל המבוסס על טיפים ולכן במקרה זה המשכורת לא כל כך רלוונטית ומהווה רק חלק ממגוון הצ'ופרים שבעל תפקיד כזה מקבל.

 

מורה דרך

שם: דוד וייסמן, בן 39 ממודיעין

מקצוע: מורה דרך לקבוצות, בשפות עברית, ספרדית, איטלקית ואנגלית

איך הגעתי למקצוע: תשע שנים לאחר שעליתי לארץ החלטתי שאני רוצה להכיר את הארץ יותר טוב. התחלתי את קורס מדריכי הדרך והתכוונתי לעסוק בזה כתחביב כי היה לי כבר מקצוע - טכנאי שיניים. תוך כדי הקורס ביקשו ממני במשרד מסוים לעזור, קפצתי למים וגיליתי שזה הייעוד שלי. החלטתי לעזוב את טכנאות השיניים ולהתפרנס מתיירות ומתיירות חינוכית. אני מדריך קבוצות של ישראלים ושל תיירים מחו"ל בשפות שונות ובהרכבים שונים: יהודים או נוצרים, משפחות עם ילדים או מבוגרים בלבד, וגם אנשי עסקים.

למה אני אוהב את המקצוע: אני אוהב אדם, את הארץ ואת העם שלי. אני מרגיש צורך לתת לאנשים אחרים, ולאפשר ליהודים ונוצרים להכיר את הארץ ואת העם היהודי באור כפי שאני מציג אותו.

מה קשה במקצוע: שני דברים - חוסר יציבות והמרחק מהבית, נכון שחוסר יציבות משפיע על כל מקצוע חופשי, אבל במקצוע שלי ישנם המון גורמים שיכולים להשפיע, החל ממזג אוויר, מצב בטחוני, שביתות מורים, מצב כלכלי בארץ ובחו"ל, ולכן מאוד קשה לתכנן כל דבר. דבר שני, קשה לי מאוד ההיעדרות מהבית. יש לי שתי ילדות קטנות וזה הולך ונהיה יותר ויותר קשה.

מה כיף במקצוע: להכיר אנשים מאוד מגוונים, וגם ליהנות מחוסר הוודאות שהופך ליתרון עבור אלה שלא אוהבים שגרה. כיף לעשות מה שאני אוהב ולקח לי המון שנים לגלות את זה. 

טיפ למתעניינים במקצוע: מי שרוצה להיות מורה דרך צריך לחשוב על איך הוא רואה עצמו בעוד עשר ועשרים שנה - האם מתאים לו להיות נע ונד בארץ, האם זה מתאים מבחינה משפחתית. כלומר, הוא צריך לבדוק טוב טוב אם הוא יכול לחיות עם חסרונות המקצוע. תנאי הכרחי ראשוני הוא לאהוב את הארץ ואת החיים האלה - מי שלא ממש אוהב את זה באמת סובל...

 

על המקצוע: מינה גנם, מנהלת האגף להכשרה מקצועית בתיירות, מספרת כי על מורי הדרך מוטלת משימה חשובה, הם המשמשים שגרירי המדינה בפני התיירים הבאים, צריכים לגרום לאותם מבקרים להתאהב בארץ ולשוב אליה עם חברים ובני משפחה. 

איך לומדים: ניתן ללמוד את מקצוע מורה הדרך במוסדות חינוך שונים ברחבי הארץ המפעילים קורסים בפיקוח משרד התיירות (ניתן למצוא את רשימת בתי הספר והקריטריונים באתר משרד התיירות). קורס מורה דרך נמשך בממוצע כשנה וחצי ונחשב לתובעני מבחינת היקף החומרים והעבודות. לקורס יכול להתקבל מי שהוא מעל גיל 30 וסיים 12 שנות לימוד, או מתחת לגיל 30 בעל תעודת בגרות או מי שהוציא בפסיכומטרי ציון של 550. מי שעובר את הקורס והמבחנים רשאי לגשת לבחינת הרישוי שמפעיל משרד התיירות פעמיים בשנה.

 

מארגנת תיירות נכנסת

שם: דינה רבקין, בת 29 מבנימינה

מקצוע: מארגנת תיירות נכנסת

איך הגעתי למקצוע: לגמרי במקרה. יש לי תואר ראשון במדעי התנהגות וניהול. בהתחלה עבדתי בתחום גיוס והשמה, עד שנשאבתי לתחום. לא ידעתי למה אני נכנסת, אבל אני עובדת בזה כבר שלוש שנים. אחרי שראיתי שזה מעניין המשכתי לתואר שני בתכנון ופיתוח משאבי תיירות.

למה אני אוהבת את המקצוע: יש בזה הרבה אקשן, הרבה עניין והרבה אחריות. כל הזמן יש משהו חדש שצץ.

מה קשה במקצוע: לפעמים יש הרבה לחץ - גם מבחינת כמות העבודה וגם מבחינת האחריות הגדולה.

מה כיף במקצוע: הקשר עם העולם והתקשורת עם הרבה אנשים.

טיפ למתעניינים במקצוע: חייבים להיות מאורגנים ומסודרים.

 

על המקצוע: מארגן תיירות נכנסת (Tour Operator) הינו מי שיוזם ובונה חבילות תיירות ללקוחות בחו"ל המגיעים לישראל. הוא מכין הצעות מחיר, מקבל הזמנות לסידורי קרקע בישראל, מבצע את ההזמנות, מנהל את ההזמנות וכל התיאומים הנדרשים בגינן עד הגעת הלקוחות.

איך לומדים: ניתן להתקבל לעבודה זו בסוכנויות נסיעות גם ללא ניסיון, ולעבור את ההכשרה במקום. יחד עם זאת, לשכת התיירות בשיתוף עם אוניברסיטת דרבי פתחה לאחרונה קורס מפעילי תיירות, וזאת במסגרת הלימודים לתואר ראשון במנהל עסקים. בקרוב יחלו קורסים דומים במקומות שונים ברחבי הארץ. הלשכה לתיירות נכנסת יצרה מעין "תו תקן" אשר מהווה את הבסיס ללמארגן מתחיל. תו זה מופץ בקרב המוסדות להכשרה ומי שמסיים את הקורס מקבל תעודת מהלשכה.

כמה מרוויחים: משכורת ממוצעת למארגן מתחיל היא כ-5,000 שקל. מארגן ותיק יותר יכול להגיע ל-12,000 שקל, תלוי בניסיון.

 

מנהלת משק

שם: דינה סעדון, בת 57 מרמת גן

מקצוע: מנהלת משק (אחראית על כל נושא ניקיון המלון למעט המטבחים) במלון קראון פלאזה סיטי סנטר.

איך הגעתי למקצוע: הגעתי לתחום התיירות לפני כשלושים שנה. חיפשתי עבודה בעיתון וראיתי מודעה שמחפשים חדרנים בשארם א שיח, כשהיא עוד הייתה בידי ישראל. עבדתי בשארם במשך שבע שנים, לאחר מכן עבדתי באילת 23 שנה במלונות שונים, ועכשיו אני עובדת שנתיים בתל אביב.

למה אני אוהבת את המקצוע: מאוד לא משעמם! כל יום יש משהו חדש. כיף לעבוד עם אנשים. בדרך כלל ניהול משק הוא מחלקה עם אנשים קשיי ים וזה מאתגר.

מה קשה במקצוע: כל יום את מרגישה שאת מתחילה מחדש - עובדים מתחלפים במהירות ולפעמים צריך בכל יום ללמד מחדש את הכל. בגלל זה החוכמה היא לשמור על מחלקה יציבה.

מה כיף במקצוע: יש סיפוק לראות מחלקה משגשגת למרות תחלופת עובדים ובסופו של יום אנשים יוצאים עם חייך.

טיפ למתעניינים במקצוע: לעולם לעולם לא תרגישו משועממים.

 

על המקצוע: יואב בכר, סמנכ"ל משאבי אנוש בהתאחדות המלונות, מספר כי מחלקת המשק הינה מחלקה חשובה ביותר בבית המלון - האחראית על ניקיון, סידור וארגון החדרים והשטחים הציבוריים במלון כולו. מנהל המשק אחראי על עובדי המחלקה, שגודלה יכול להגיע ל-60 איש, תלוי בגודל המלון. המחלקה כוללת חדרנים, מפקחי קומה (אחראי משק), עובדי ניקיון ותופר במלונות גדולים.

איך לומדים: במוסדות המקצועיים להכשרה במלונאות מוצעים קורסים לניהול משק. משך הקורס כחצי שנה.

כמה מרוויחים: שכר מנהל משק יכול לנוע בין 7,000 ל-12,000 שקל, תלוי בגודל המלון.

 

לעבוד בתעשייה

משרד התיירות בשיתוף התאחדות המלונות ושירות התעסוקה לקיים יריד תעסוקה והכשרה בתעשיית התיירות. היריד יתקיים בשלושה מוקדים ברחבי הארץ: ב-15.9.08 במלון כפר המכביה, ב-16.9.08 במלון רנסאנס בירושלים, וב-17.9.08 במלון מרידיאן בחיפה, מלון "מרידיאן". הירידים יתקיימו בין השעות 14:00 ל-18:00 ויכללו כ-40 דוכנים מגורמים שונים בתעשיית התיירות שיחשפו בפני המבקרים היצע תעסוקה רחב הכולל, בין היתר: מקצועות המלונאות, מורי דרך, סוכני נסיעות, מארגני תיירות נכנסת ועוד. כמו כן יוצגו בפני הבאים והמתעניינים מגוון אפשרויות הלימוד וההכשרה הקיימות בתעשיית התיירות למקצועות השונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים