לצאת לאומן? בעד ונגד
הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן, נשאל על יציאת חסידי ברסלב מהארץ, והשיב: "רבי נחמן עצמו סיכן את חייו על מנת להגיע בראש השנה לארץ ישראל". הרב ארז משה דורון בתגובה לביקורת בציונות הדתית: "תורת ברסלב מתפשטת. הם מקנאים"
רבני הציונות הדתית נגד ברסלב? עשרה ימים חלפו מאז פורסם מאמרו של הרב שלמה אבינר נגד הנסיעה לאומן, וכעת מצטרף אליו רב העיר רמת גן, הרב יעקב אריאל. בשו"ת שפרסם הרב אריאל, מבחירי הרבנים בציונות הדתית, הוא טוען: רבי נחמן מברסלב עצמו סיכן את חייו כדי להגיע לארץ ישראל לראש השנה. לפיכך מטיל הרב ספק בקביעת חסידי ברסלב לפיה תפס רבם כמצווה את היציאה לחו"ל כדי להשתטח על קברו.
בתשובה שפורסמה באתר "ישיבה" כתב הרב אריאל: "אסור לצאת מן הארץ אלא לדבר מצווה, פרנסה וכדומה, ומי שסבור שנסיעה לאומן היא מצווה מרשה לעצמו לנסוע".
"אולם האמת", ממשיך הרב אריאל, "היא שרבי נחמן עצמו סיכן את חייו על מנת להגיע לראש השנה לארץ ישראל, ונחת בחיפה של אז שהייתה כפר דייגים עלוב - שם חגג את ראש השנה. הוא אמר שההשגות שהגיע אליהם בראש השנה במניין קטן בחיפה היו הגבוהות ביותר בחייו. מסופקני אם רבי נחמן עצמו רואה מצווה בנסיעה אליו מארץ ישראל לאומן".
התגובה הברסלבית
בתוך כך פרסם הרב ארז משה דורון תגובה מפורטת למאמרו של הרב אבינר בעניין. הרב דורון, "מורה דרך" על פי משנתו של רבי נחמן, רומז כי הביקורת האחרונה על ברסלב היא תוצאה של צרות עין. "אם קנאת התפשטות תורת ברסלב כאן, במי יוצאים להילחם? במי שכל עניינו הוא רק לקרב רבבות בני ישראל לאביהם שבשמיים ולעבודתו באמת???".
"נסיעות לטיולים מאורגנים לחו"ל ואפילו להודו וארצות המזרח פשתה בזמננו גם בין יהודים שומרי תורה ומצוות (וביניהם אולי גם משומעי לקחו של הרב אבינר)", הוא כותב, "לא ראינו ולא שמענו התנגדות כזו לנסיעות התדירות של אלפי יהודים לקברי צדיקים במרוקו, במצרים, בפולין או בווילנא, וגם לא לעזיבה המונית של חסידים מכל הסוגים את בתיהם בימי החג כדי לשהות במחיצת רבותיהם".
על טענת הרב אבינר לפיה יש בעיה הלכתית ומוסרית בעזיבת המשפחה בראש השנה, השיב הרב דורון: "אין כל מקור הלכתי או תורני לכך". הוא הדגיש כי "כאמונים על ההלכה שאסור לבעל לנסוע לחו"ל ללא רשות אשתו, הרי במשפחות חסידי ברסלב הנסיעה הינה מתוך בחירה, הסכמה ואמונה משותפות".
עוד הוא מזכיר כי הנוסעים לאומן גם מאות "גאונים ורבנים, דיינים וראשי ישיבות, ממורי הוראה בעדה החרדית ועד רבנים דתיים-לאומים; מדיינים בני עדות המזרח ועד לרמ"ים חשובים מעולם הישיבות", ולכן "נשגב מבינתנו כיצד ניתן לחשוב בכלל שציבור כזה של גדולי תורה נכבדים לא שמו אל ליבם 'בעיות' מוסריות והלכתיות כאלה".
בהמשך כותב הרב דורון כי לרב אברהם יצחק הכהן קוק היה יחס מיוחד לרבי נחמן, אותו כינה "הגאון הקדוש המיוחד בהגיונותיו הנערצים". הוא מציין עוד כי אלפים בני הציבור הדתי-לאומי לומדים את תורתו ונוסעים לאומן. "מחשובי מורי דרכו של הציבור הזה בימינו יונקים מתורת ברסלב, ואיתם תלמידיהם בכל הישיבות והאולפנות".
את מאמרו חתם הרב אבינר בציטוטים מרבני ברסלב עצמם המתנגדים לנסיעה לאומן. על כך כותב הרב דורון כי מדובר ב"חוברת קטנה המציגה דעה שולית ולא מייצגת של קומץ זעיר הסובר שלא לנסוע לאומן לימי ראש השנה. כלל חסידי ברסלב נוסעים לאומן לימי ראש השנה, על כל רבניהם ותלמידי חכמים שבהם. וכל בר דעת מבין שיש להם לכך יסודות ומקורות נאמנים לכך. הצגת הדברים כ'חסידי ברסלב עצמם סוברים' אינה אלא טעות בוטה במקרה הטוב".
- ומה דעתכם? הצביעו והסבירו במנגנון התגובות:
"בעד" - נסיעה לאומן - התעלות רוחנית
"נגד" - עזיבת המשפחה בחג - בעיה מוסרית