בקרוב: הקץ לאיסור על הכנסת נוזלים למטוסים?
חברות התעופה האירופיות קוראות לבטל את ההגבלה על הכנסת מיכלי נוזלים למטוס. הסיבות: כעסם של הנוסעים ופיתוח טכנולוגיה חדשה לזיהוי חומרי נפץ נוזליים
איגוד חברות התעופה האירופיות קוראות לממשלותיהן וכן לנציבות האיחוד האירופי לבטל את ההגבלה על מיכלי הנוזלים שהנוסעים רשאים להעלות לטיסות.
לפני שנתיים, בחודש אוגוסט 2006, התגלה כי קבוצת טרור תכננה לפוצץ מטוס באמצעות פצצת נוזלים שהוכנה בייצור ביתי. זמן קצר לאחר מכן, הוציאו בתגובה שלטונות ארצות הברית הנחייה מחמירה האוסרת על הכנסת מיכלי נוזלים בעלי תכולה של מעל 100 מ"ל לאריזה לכבודת היד, למעט תרופות מיוחדות שמגיעות ארוזות ומלוות במרשם. האיסור התייחס גם לקרמים, לבשמים ולמוצרי קוסמטיקה אחרים, וכן לבקבוקי משקאות חריפים שנרכשו בנמלי התעופה.
בעקבות שלטונות ארצות הברית החליטו גם מדינות אירופה לאסור הכנסת מיכלים שגודלם עולה על 100 מ"ל (או מאה גרם) למטוסים.
לפי הנוהל שנקבע, נוסעים שהגיעו לנמלי התעופה התבקשו להוציא מתיק היד את כל בקבוקי הנוזלים, לשים אותם בשקית ניילון שקופה ואטומה, ולהראות כי אף אחד מהמיכלים שבתוכה אינו מכיל מעל 100 מ"ל. גם אם בבדיקה נמצא מיכל של 150 מ"ל, שהיה ריק ברובו, הוא היה מוחרם. הנוהל היה זהה גם לגבי בקבוקי מים מינרליים.
נוסעים מישראל הורשו להמשיך ולהעלות למטוס את כל המוצרים שרכשו בנמל בן גוריון, בדרכם לחו"ל. אולם אם הנוסעים הללו היו בטיסת מעבר, כלומר, נחתו באירופה והמשיכו לטיסת המשך, הם גילו כי המוצרים הוחרמו בהמשך על ידי אנשי הבטחון בנמלי התעופה באירופה.
מאז שנת 2007 פותחו מספר מוצרים טכנולוגיים חדישים שיכולים לזהות נוזל המכיל חומרי נפץ מכל סוג שהוא. ארגון חברות התעופה האירופי, בשיתוף עם הנהלות נמלי התעופה באירופה בחנו את המכשירים האלה וביקשו מנציבות האיחוד האירופי לבטל את האיסור בדבר העלאת נוזלים בתכולה של מעל 100 מ"ל למטוסים. זאת בעיקר משום שהאיסור גורם לכעס רב בקרב הנוסעים.
בתחילת השנה הכין האיחוד האירופי מפת דרכים להכנסת הטכנולוגיה החדישה לנמלי התעופה בתוך תקופה של 24-18 חודשים, אולם השבוע קראו חברות התעופה האירופיות לקצר את לוח הזמנים ולא להמתין עד סוף שנת 2009.