כמה זה 40% + 15% בניו-פארם?
במודעות הרשת לא היה הסבר על דרך חישוב ההנחה על בשמים. ההנחה הסופית לא הייתה 55% על המחיר המקורי. רשות ההסתדרות לצרכנות התרעמה, ולרשת היה הסבר מקורי
עיניו של האזרח ל' נפלו ביולי השנה על מודעה משותפת למשביר לצרכן ולניו-פארם, שבה הוצעו, בין השאר, בשמים במבצע: 40% הנחה + 15% הנחה לחברי מועדון 365 CLUB. הוא נכנס לסניף ניו-פארם ולקח מהמדף בושם שמחירו המקורי היה 499 שקל. לאור זאת, ציפה כי לבסוף ישלם כ-225 שקל. אלא שבהגיעו לקופה התבקש לשלם 255 שקל.
ל' ביקש להבין מנין נובע הפער הזה. אז הוסבר לו, שתחילה מחשבים הנחה של 40% מן הסכום המקורי, ואחר כך - על היתרה - מחשבים את ההנחה הנוספת של 15% בגין החברוּת במועדון. ל' פנה לרשות ההסתדרות לצרכנות, והמנכ"ל, עו"ד ירון לוינסון, פנה בעניין זה למנכ"ל ניו-פארם, ופירט את צורת החישוב הבעייתית.
"צרכן סביר אשר קורא מודעה זו", כתב לוינסון, "מקבל את הרושם כי מדובר בהנחה שיכולה להגיע ל-55% מערך המוצר הנמכר... בפרסומים אין כל הסבר לגבי חישוב אחוזי ההנחה". דבר זה, הוסיף, עלול להוות, לכאורה, הטעיה של הצרכנים.
מה חד ומה חלק?
לא זו בלבד שהמשנה למנכ"ל ניו-פארם לא ראה את הדברים מזווית זו, הוא אף הגן בלהט על צורת החישוב שבה נתקל ל'. "ברור לכל צרכן סביר המעיין בפרסומת האמורה, כי המדובר בהנחה משולבת, קרי, הנחה המיועדת לכלל הלקוחות (בשיעור של 40%) והנחה נוספת על המחיר החדש (בשיעור של 15%), שהינה ייחודיית לחברי מועדון 365 CLUB", כתב בתגובתו.
"אין ספק, כי לו היה מדובר בהנחה ששיעורה מגיע לכדי 55% ממחיר המוצר הנמכר, הייתה חברתנו מפרסמת הנחה זו בצורה שתבהיר זאת באופן חד וחלק, שהרי הנחה משמעותית כזו יכולה הייתה לשמש כלי שיווקי יעיל וחשוב בידי החברה".
בהמשך מתנאה המשנה למנכ"ל בכך שתנאי המבצע היו שקופים וברורים, והראיה - לטעמו: אלפי חברי המועדון שרכשו את המוצרים המוזלים, ואיש מהם לא התלונן שציפה להנחה גדולה יותר. הוא הוסיף: "מיותר לציין כי אופן חישוב ההנחה מופיע בצורה בולטת על גבי חשבונית הקנייה הנמסרת לכל לקוח".
אפשר גם אחרת
נתחיל בכך, שהעובדה שצרכנים אינם מתלוננים אינה בגדר הוכחה להתנהלות תקינה ובמסגרת החוק של ניו-פארם. יש להניח שרובם לא שמו לב להפרש, ונהנו מעצם הרעיון שזכו בהנחה ניכרת על המחיר המקורי של הבושם. וגם אם היו כאלו ששמו לב לתחשיב המוזר, הרי הניסיון בישראל מלמד כי צרכנים אינם ממהרים להתלונן.
אשר לפרשנות של ניו-פארם, בכל הכבוד, זו בקושי עומדת על כרעי תרנגולת. כאשר במודעה מופיע "40% הנחה + 15% הנחה לחברי מועדון 365 CLUB", אדם סביר יבין שמדובר בסך הכל בהנחה של 55% למי שמחזיקים בכרטיס חבר של המועדון הזה. כל פרשנות אחרת מעבירה את נטל ההוכחה אל מי שמפרסם בצורה כזו.
צודקת רשות ההסתדרות לצרכנות בעמדתה, כי הדבר עלול, לכאורה, להטעות צרכנים, מה עוד שאכן במודעה אין שום הסבר לגבי דרך החישוב.
נוסף על כך, בניגוד למה שכתב המשנה למנכ"ל ניו-פארם, בחשבונית הרכישה לא מופיע שום פירוט של אופן חישוב ההנחה. כל מה שיש שם הוא המחיר הרגיל, לאחריו מופיע מחיר CLUB 365, ולאחריהם הסכום לתשלום.
ואולם גם אילו הופיעה שם דרך החישוב, לא היה בכך כדי לשנות את העובדה שבנקודה הקריטית מבחינת חוק הגנת הצרכן - כלומר בשלב פרסום המבצע לעיני הצרכנים - היה הפרסום הזה עלול, לכאורה, להטעות אותם.
אבל מעבר לכל זה, אין כמו מודעות המתפרסמות ממש בימים אלו כדי ללמד על התנהלותה של ניו-פארם בפרשה זו. החברה השנייה השותפה ל-CLUB 365, המשביר לצרכן, עורכת מבצע בשמים חדש. וכך נכתב במודעותיה: "עד 50% הנחה + 5% הנחה נוספים על היתרה לחברי CLUB 365". מסתבר שאפשר גם אחרת.
הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות