הרכבת הקלה בבירה - טוב או רע לעסקים?
סוחרי מרכז ירושלים מתלוננים שעבודות הבנייה הורסות אותם, והסוחרים בשכונות אחרות חוששים לעתידם. אבל המתכננים מבטיחים: "בסוף העסקים ירוויחו. לא מאמינים? תמכרו"
כמו כל פרוייקט גדול במדינת ישראל, מעוררת הרכבת שבדרך מחלוקת כזה: המתכננים טוענים כי היא תביא חיזוק משמעותי לעסקים, בעיקר לאלה הנמצאים במרכז העיר. ואילו בעלי העסקים הקטנים שעל ציר השיפוצים מתלוננים כי הבנייה, הצפויה להימשך כ-20 חודשים, פוגעת בהם אנושות. בחשבון כולל, האם הרכבת טובה לעסקים בבירה?
שמוליק אלגרבלי, רכז תחום האסטרטגיה והתקשורת של הסעת ההמונים בעיריית ירושלים, משוכנע כי הרכבת תיטיב עם בעלי העסקים, ודווקא עם אלה שבמרכז העיר.
"העסקים במרכז העיר ייהנו מהפירות. קודם כל, ברגע שרחוב יפו יהפוך להיות מדרחוב, ערך העסקים יעלה בצורה משמעותית, ויביא לשינוי גדול במקום", אומר אלגברי, ומבסס את דבריו על ניסיון מן העבר: "רחוב בן-יהודה, למשל, היה פעם רחוב רגיל, מזוהם מאוד. מהרגע שהמקום הפך למדרחוב, הקופות שם לא מפסיקות לצלצל".
"יפו עוד יהפוך לרחוב יוקרתי"
לטענת אלגרבלי, תוך חמש שנים גם רחוב יפו יהפוך למושך באותה המידה, יוקרתו תעלה והעסקים יילחמו כדי למצוא בו מקום. "העסקים ישגשגו בצורה שהם לא חולמים עליה", מספר, "כשהתנועה זורמת, אין פקקים וההגעה ממקום למקום מהירה באופן דרמטי", אומר. "גם מבחינת זיהום האוויר יווצר שיפור משמעותי. יהיו פחות רעש, פחות פיח, פחות זוהמה, והרחוב יהיה נעים הרבה יותר. אנו רוצים להחזיר את החיים לרחוב".אבל השאלה המטרידה כיום את בעלי העסקים היא לא רק מה יקרה אחרי סיום השיפוצים, אלא גם מה יקרה בתקופת הביניים הנוכחית. כאשר העיר חפורה לאורכה ולרוחבה והרחובות הראשיים הפכו לשמש כנתיבי תחבורה ציבורית בלבד, הנגישות למרכז הופכת לכמעט בלתי אפשרית, אין חניה, ומחירי החניונים מאמירים שחקים. אך הנגישות היא לא הבעיה היחידה. הבעיה העיקרית היא דווקא האווירה - במרכז העיר, במצבו הנוכחי, פשוט לא נעים להסתובב.
"יש עסקים שצריכים לקחת בחשבון את סופם"
אורי שרף, מנכ"ל מט"י - המרכז לטיפוח יזמות עסקית, סבור כי הבנייה המתמשכת תגרום לפגיעה בעסקים. "אנשים לא אוהבים ללכת לקניות בין הריסות", אומר שרף, "במרכז העיר השיקול אינו כלכלי אלא טרחתי. תקופת השיפוצים יכולה לגרום להריסת עשרות או מאות עסקים, ואין מנגנון שיאפשר להם לקבל פיצוי. זוהי תופעה ידועה בהרבה מדינות בעולם".
"יש סברה שהעירייה לא תבכה אם כמה עשרות או מאות עסקים יפלו ובמקומם יבואו עסקים אחרים", אומר שרף.
על אלו עסקים מדובר?
"מניסיון בערים גדולות כמו פרנקפורט וציריך למשל, שגם מרכז העיר שלהן נמצא ליד רכבת מרכזית, עבודות של 4-5 שנים גרמו להרס איום של עסקים שנסגרו, ובמקומם באו דווקא רשתות. אין ספק שרבים מאנשי העסקים צריכים לקחת בחשבון שתבוא עליהם כליה".
מתכנני הרכבת מעידים כי ברצונם להפוך את מרכז העיר למקום יוקרתי. המגמה הזאת תיווצר מעצמה, לטענתם, לאחר שהמקום יהפוך להיות נגיש לציבור ותיווצר בו אווירה טובה יותר. שרף, לעומת זאת, סבור כי תהליך כזה ימשוך למרכז העיר רק סוג אחד של צרכנים – האמידים שביניהם. "קחו לדוגמא את קניון אלרוב-ממילא החדש. חלק גדול מהלקוחות תופסים אותו כיוקרתי ותיירותי. לאנשים שמעוניינים בקניות זולות לא יהיה תחליף", גורס שרף.
"רחוב יפו: חיים באבק"
"רוזנפלד צעצועים" היא אחת החנויות שנמצאות על ציר יפו וסובלות מפגיעה בהכנסות עקב העבודות. "חיים באבק", אומרת בעצב שרה רוזנפלד, בעלת החנות, ומביטה על הנוף הנשקף מדלת חנותה: בורות, גדרות ברזל, חול, טרקטור, שני פועלים ורעש חפירות ברקע. "יש פגיעה משמעותית בהכנסות. מי שלא חייב להגיע לפה, פשוט לא בא", אומרת רוזנפלד ומסבירה: "קשה להגיע, אין חניה ולא נעים לבוא לקנות בצורה כזאת. זה לא פשוט, המקום נטוש".
מחאת התושבים במרכז ירושלים: האם בטווח הארוך הם ירוויחו?
אלי לוי, יו"ר ועד סוחרי מרכז העיר, אובד עצות: "זאת קטסטרופה. מאז תחילת העבודות, הפרנסה נפגעה ב 50%-70% מאז תחילת העבודות. האנשים מבטלים מראש את האופציה של מרכז העיר. בשנים הקודמות, כשהתחילה שנת הלימודים, הייתה מחוץ לחנויות מלחמה על הציוד. והשנה? אף אחד. כולם הלכו למלחה, לתלפיות, גבעת שאול ולמקומות אחרים".
אולי המצב ישתפר כשהעבודות יסתיימו?
"מי יודע מה יישאר עד אז? כמה עסקים ימותו? כמה יפשטו רגל? זה לא קניון של 150 חנויות, מדובר במשפחות שצריכות לאכול".
קריית יובל: "לא מרגישים שינוי"
השאלה המתבקשת היא לאן מתנקז כוח הקנייה אשר עוזב את מרכז העיר? הסוחרים בשכונות אחרות נתנו תשובות מעורבות על השאלה, כיצד משפיעים השיפוצים על בתי העסק. במקומות שבהם עוברת המסילה ונערכת בנייה מאסיבית, כמו מרכז העיר ובית הכרם, העסקים נאבקים על קיומם. בשכונות הלוויין שמסביב לאזור, לעומת זאת, הסוחרים לא ממש מרגישים את השפעת המצב.
"העסקים בדיוק אותו דבר, כמו לפני חודש וכמו לפני שנה" אומר בעל חנות מכולת בשכונת קרית יובל. "לא שמנו לב לשינוי גדול", אומרת בעלת חנות בגדים בשכונת 'גאולה'". גם בעלי עסקים אחרים בשכונות קרובות למרכז העיר אינם מעידים על עלייה במכירות עקב הבריחה ממרכז העיר.
השאלה המתבקשת היא לאן מתנקז כוח הקנייה אשר עוזב את מרכז העיר. "מבחינה הגיונית, כשעסקים במרכז מוכרים פחות, קניונים גדולים או חנויות אחרות שלא נפגעו באזורים אחרים הקרובים למגורי הצרכן, ירוויחו" טוען שרף, "מרכז העיר נמצא כבר כמה שנים בתחרות עם הקניונים, והיא רק מחריפה בעת הזו. אני בטוח שמי שלא קונה באיזור, קונה במקום זאת בקניון".
מי שישרוד- ירוויח. וגם הקניונים, כמובן
גדעון אברהמי, מנכ"ל קניון מלחה, דווקא אינו מזהה מגמה שכזו. "אני לא מזהה תנועה צרכנית ממרכז העיר אלינו, זה לא המצב", הוא אומר. לדעת אברהמי, יש דווקא סיבה אחרת לפגיעה בהכנסות: "בתקופה זו של השנה יש גם ככה פחות פעילות מסחרית".
ומה יהיה בעתיד, כשלתושבי דרום העיר יהיה נוח יותר לתפוס רכבת קלה למרכז ולערוך שם את הקניות?
"אני לא חושש. אין אצלנו היערכות מיוחדת לקראת השנים הבאות. כשהרכבת תפתח ניערך בהתאם". הנהלת קניון "הפסגה" סירבה להתייחס לכתבה.
גם אותם העסקים שיצליחו לשרוד עד לסיום תקופת השיפוצים, יבואו, כנראה, על שכרם. כאשר יהפוך רחוב יפו למדרחוב חדש, אשר ההגעה אליו תהיה באמצעות רכבת קלה במהירות שיא וללא פקקים, ערך החנויות צפוי לעלות. ומי יצליחו להחזיק מעמד עד אז? "חנויות שמשלמות דמי שכירות כלכליים יתקשו לשרוד", גורס שרף, "לחנויות ששוכרות את העסק בדמי מפתח ומשלמות דמי שכירות סמליים, יהיה כדאי להחזיק את הראש מעל המים".
גם מנכ"ל מט"י אופטימי יותר כשמדובר על העתיד הרחוק: "אחרי הקמת הרכבת יהיה טוב יותר. גם רחובות במרכז ירושלים שהפכו למדרחוב ושודרגו, כמו רחוב 'שמעון בן שטח', גורם לשדרוג העסקים. בתי הקפה יוציאו כיסאות לרחוב, יהיה נעים להסתובב. אני מאמין כי גם מרכז העיר יראה תקופה טובה", מסיים שרף את דבריו באופטימיות.
לא השתכנעתם? דובר הרכבת הקלה משחרר הצעה מעניינת, הרומזת על רצינות כוונותיו: "אם מישהו במרכז העיר מוכן למכור את החנות שלו, אני אקנה אותה", מבטיח אלגרבלי.