שתף קטע נבחר
 

במבה של תפילה

"כמה התפללתי לביעור הנוהג הפסול מספסלי בית הכנסת, רק למעלה יודעים. אפילו תפילה מיוחדת לישועה מהתפוצ'יפס הייתה בשלבי חיבור מתקדמים. נערה בת 14 שרוצה מאוד להתפלל אבל לא מצליחה להתרכז". הורים לילדים, לטלי פרקש יש בקשה מיוחדת ליום כיפור: אל תתנו להם חטיפים

זיכרון ילדות הראשון שלי מבית הכנסת ביום כיפור מגיע בריח ביסלי גריל. החזן הזקן, המבוגרים תופחים על החזה בווידוי חרישי וילדה בשמלה, שהייתה לבנה לפני שעתיים בדיוק, עם שקית תפוחה ומרשרשת - "הפקאלך", גדושה בכל טוב חטיפי ארצנו צידה לתפילה ולשעמום.

 

גם היום עדיין לא התגלה מיהו הוגה הרעיון המבריק של ילדים מסתובבים עם שקיות חטיפים סביב אנשים צמים. אולי הייתה מעורבת בתמונה רכישת מניות בחברת אוסם, או סוג של תפיסה חברתית בנוסח "אם אין לחם תריחו קרקרים בצל". בכל אופן אין ספק שהטרנד עשה את שלו ברכישת מעריצים נלהבים בני שבע.

 

וכך ישבנו אני, ישראל, יענקל'ה ושושי על מדרגות בימת בית הכנסת ביום כיפור משווים את השקיות. מקנאים בסתר במי שאימו הוסיפה בפרץ נדיבות סוכריות ג'לי. סופרים עדשים צבעוניות, מתחרים מי ישמיע את רעש הכרסומים הרם ביותר, כזה שיצדיק נו! נו! ששש! מהגבאי.

 

כשגדלנו והחלפנו את השקית במחזור התפילות, היו אחרים במקומנו שהמשיכו במסורת. ממרומי עזרת נשים צפיתי בקטנים החדשים של כיפורים יושבים בדיוק באותו מקום, עם אותה שקית על סף התפקעות, מכינים שרשראות בטעם ברביקיו עם שיפודים בניחוח בצל, על רקע הפיוט "כחומר ביד היוצר". ברצותם חורזים, ברצותם נוגסים. רק שאז, אולי בזכות עמדת התצפית או הקיבה המשוועת למילוי משהו בתמונה כבר לא היה פסטורלי.

 

פתאום הבחנתי באדון שוורץ משתדל לתפוס מרחק מהילולת המלוחים. מתפללים שמחזוריהם עברו הסבה למגני אף- פה מפני ניחוחות המפתים. וחברי לזלילה של אז, בולעים את רוקם כשעיניהם עוקבות בכמיהה בלתי מוסתרת במסלול שקית - פה של חבורת המדרגות החדשה. עד היום מנהג "קטנטני ישראל" הספיק להתפתח ולהשתרש ואבוי למוחה. מצוות יום כיפורים בלתי כתובה אחריה ממלאים בחדווה ההורים דאגנים. וכל שאר המתפללים אוכלים את עצמם בשקט.

 

מגדל הקרקרים

"את יודעת כמה תעסוקה יש בבניית מגדל קרקרים?", אמרה חברה מתגוננת עם אספקת ממתקים שיכולה לבנות מחדש את הבית של עמי ותמי בגודל טבעי. "עוד קטע תפילה להעביר בשקט בלי נדנודים מהילדים", אמרה לי אחרת שניסיתי להבהיר בעדינות שאולי, במקרים נדירים מאוד, זה עלול להקשות על אנשים שצמים. סתם מחשבת כפירה על כך שיש מי שניחוחות "ארציים" שכאלה בזמן צום מוציאים אותו מהפוקוס. אנחנו הרי לא באמת מלאכים, רק בכאילו, ורק ליום אחד. אז למה "פסק זמן" אבינו מלכנו?, למה?

 

כמה התפללתי לביעור הנוהג הפסול מספסלי בית הכנסת, רק למעלה יודעים. אפילו תפילה מיוחדת לישועה מהתפוצ'יפס הייתה בשלבי חיבור מתקדמים. ילדה בת 14 שרוצה מאוד להתפלל אבל קשה לה. עוד ב"כל נדרי', ביקשתי בכוונה רבה, "רק לא ביסלי פיצה", כששכנתי לספסל אירחה את ביתה הקטנה והשקית על הכיסא שלידי. אבל איכשהו שערי שמיים ננעלו.

 

אין ספק כי ברשרושי השקיות העמוסות כל טוב פועלים כוחות נסתרים הזוכרים נשכחות. לא יעזרו וידויים וחרטות על חטאי הנעורים. ברור לי כשמש שמישהי פה משלמת את מחיר נזיד העדשים הצבעוניות בריבית דריבית.

 

היום, בניסיון לכפר על חטאי העבר, מגיע הילד לבית הכנסת בפרוסה פשוטה של גבינה עם זיתים. וגם את השלל העלוב הזה הוא אמור לאכול בדיסקרטיות מאחורי השער, ולהכניס את הנותר בזריזות לשקית, משום בל יראה ובל ימצא. אבל מה הועילו "חכמות בלילה" בתקנתם כשעוד ילדון עם יד מלאה במבה משאיר למזכרת שובל מתפורר על חצאיתה של בת השתים עשרה. כדי שחס וחלילה לא תזכה להפוגה מהחטיפים בצום הראשון שלה גם כשהזאטוט יהיה מזמן בבית.

 

איכשהו יום הכיפורים או לא, נאטמנו. הזולת ורגישויותיו כבר לא משחקים תפקיד מרכזי. אך במחשבה על אותם אנשים להם עשיתי שנה אחר שנה יום כיפור עם ספיישל עינוי בדמות "שקית ההפתעות" איתה - פשענו, אכלנו, פיתינו, עינינו,גירינו - לא נותר לי אלה להתנצל (שוב) ולאכול ת'לב גם השנה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הקרקר - בחוץ. בית הכנסת
צילום: ישראל ברדוגו
מומלצים