אל מי אנחנו מתפללים?
האם אלוהים הוא רואה חשבון קטנוני, או שמא הוא נמצא בכל אחד מאיתנו? לפני מי אנחנו עומדים ביום הדין? אסף וול בטור לחובבי ז'אנר הפלסף
"האדם הוא חיה תמימה הזקוקה לאמונה" (ברטרנד ראסל, פילוסוף, מתמטיקאי ולוגיקן).
בגן הילדים לימדה אותנו הגננת כמה מעובדות החיים הבסיסיות. אחת מהן גרסה, כי קיים אל במרומים, כזה המשגיח על כל צעד מצעדינו. השגחה פרטית. רוב מכַּריי עדיין נאמנים לרעיון זה ממש, ולא שינו את תפיסתם מאז עוצבה בין ארגז החול לארוחת עשר. האל, כך חונכנו, הוא עליון וחיצוני לאדם ולטבע (טרנסצנדנטי). הוא מביט ממעל, מנהל פנקסנות יעילה, "בוחן כליות ולב" ומחזיק בעוד כמה סגולות הדמיה רפואיות משוכללות. אלא שככל שהתקדמתי על ציר הזמן, נוכחתי לדעת שלמותג "אלוהים", יש ליין רחב מאוד של מוצרים ופנים.
לכן, משאני מגיע לבית הכנסת ביום כיפור, איני יודע בוודאות כיצד עליי לנהוג. אמנם היות שזכיתי לחינוך דתי, נהירים לי סדרי התפילה. אך עדיין מקננים בי ספקות. הרי מעל עמוד התפילה נכתב באותיות קידוש לבנה: "דע לפני מי אתה עומד". באמת לפני מי? איני יודע. מי שאינו חושב על כך פטור מהתלבטויות ויכול לגשת מייד לכתיבת טוקבקים זועמים. אך עבור מי שמקדיש מעט מחשבה לשאלה, התשובה אינה פשוטה כלל.
"הבעיה בעולם הזה היא שהטיפשים בטוחים בעצמם וגאים כתרנגולים, בעוד שהנבונים מלאים ספקות" (אותו ראסל, זוכה פרס נובל לספרות)
באופן טבעי רוב בני האדם משתדלים שלא להרהר בעניינים שוליים שכאלו. מחיר שעת עבודה של מוח אנושי יקרה מפז, ולכן משתדלים רוב בני האדם לחסוך בהן במידת האפשר. חשוב להם לדעת מה קורה בבורסות העולם ובפריימריז של קדימה. אך האם ייתכן למשל שהאל הוא יש כוללני (אימננטי), כזה המהווה בעצמו את כלל הטבע ושכל אחד מאיתנו הוא חלק שלו? זה כבר מסובך. לכן רבים מהם נכנסים לבית הכנסת, משלשלים כמה שקלים לקופת הצדקה ומעיפים מבט זועף בזה שלא ביקש מהם סליחה גם השנה. אחר כך הם גועים בתפילת "חטאנו לפניך" על פי כל כללי הטקס הריטואלי, רק כדי לרצות את אותו "רואה חשבון" זעוף.
אבל האימננטיות, אותה תפיסה כוללנית, כנראה שיש בה משהו. שמתי לב שיותר ויותר אנשים סביבי ערים לאחרונה לתפיסה הזו, שהתפרצותה מיוחסת ליהודי בשם ברוך (שפינוזה). חלק מהם למדו אותה, אחרים פשוט מרגישים אותה. התפיסה הזו מאפיינת גם תרבויות מסוימות במזרח. לגביהן, כל אחד מאתנו הוא טיפה מים האלוהות. אם תיספג הטיפה בים האינסופי, היא תתאחד איתו ולא ניתן יהיה להבחין בה עוד. לכן, אם יצליח האדם לבטל את האני שלו, באמצעים רציונאליים כפי שמציע שפינוזה או באמצעים רוחניים כפי שמציעים במזרח, יזכה לאושר אינסופי שאינו תלוי בדבר. ואולי ההכרה הזו היא מה שאנו קוראים "ה' אחד"?
נחזור לשאלה "לפני מי אתה עומד". הבלבול נובע מהעובדה שבמידה שאני חלק מהאל, כיצד יכול אני לעמוד לפניו? הרי "הוא" ו"אני" היינו הך. אז אל מי בדיוק אנחנו מתפללים?
ייתכן שלו היינו מתחנכים על פי הדרך האימננטית, לא היינו פוגעים זה בזה, היות שאנו חלקים של אותו גוף. אז גם לא היינו צריכים להמתין ליום כיפור כדי לבקש סליחה. אבל רגע, אם המאמינים לא יבואו לבית הכנסת, הם גם לא יתרמו כסף, לא ינפנפו תרנגולות ובוודאי שלא יצייתו לדברי בשר ודם המדברים בשם האל מפני שכל אחד מהם הוא חלק ממנו. ואז מה עשינו בזה?
"רוב האנשים ימותו לפני שיחשבו. למען האמת, כך הם נוהגים" (שוב ראסל, הזוכה הראשון ב"פרס ירושלים").
כנראה שבכל זאת עניינים אלה לא נועדו עבורי. יותר מדי פלסף, חבל בכלל להתעסק בזה. מה לי ולשפינוזה? מה כבר הוא יכול להציע לנו מעבר לשיטה המובילה לאושר אינסופי? זה תחום הראוי לפלספנים חסרי תקנה. אז אני אמשיך במנהגי כמדי יום כיפור, ללכת לבית הכנסת ולהתפלל בכוונה עצומה שעמ' 380 במחזור "רינת ישראל" יגיע כמה שיותר מהר. חתימה טובה.