רנו, קרייזלר, פורד ו-GM משוחחות על מיזוג
משבר שוק הרכב בארצות הברית מחייב את היצרניות הגדולות לנקוט בצעדים מרחיקי לכת - כולל לנהל מו"מ על מיזוג עם היריבות. רנו, ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר משוחחות בנושא
שיאים שליליים של מכירות רכב חדש בארצות הברית והמשבר הכלכלי, הביאו לכך שיצרניות הרכב הגדולות יפנו אחת לשנייה כדי לבחון אפשרויות למיזוג, או לפחות לבדוק דרכים שונות להקטנת עלויות. שלוש היצרניות הגדולות באמריקה ומהגדולות בעולם כולו, ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר, מקיימות בשבועות האחרונים סבב שיחות בנושא אפשרויות רכישה ומיזוג של עסקיהן. על-פי הדיווחים, גם רנו האירופית מעורבת בשיחות אלה.
יתכן והעדות הטובה ביותר לכך, היא הודעתה של רנו כי שיחות אלה לא התקיימו, יחד עם שלילת הדיווחים על פנייה שקיבלה לכאורה מסרברוס, בעלת קרייזלר, לרכוש ממנה את מותג השטח ג'יפ. אנשים הקרובים לשיחות אמרו שסרברוס ניהלה מגעים למכירת קרייזלר או חלקים ממנה לידי רנו או ג'נרל מוטורס.
מנכ"ל רנו, קרלוס גוהן. כל האפשרויות פתוחות (צילום ארכיון: רויטרס)
שלוש האמריקניות הגדולות מחפשות דרכים לצמצם הפסדים ולבלום את צניחת המכירות - במיוחד בשוק המקומי. זאת, נוכח מחירי דלק גבוהים והמיתון הכלכלי. הזמנים הקשים פירושם שאף מותג לא בטוח, והיצרניות עשויות להציע למכירה נכסים הן בארצות הברית והן בשווקים נוספים. המצב הקשה דוחק אותן גם לשיחות על איחוד כוחות.
"אין שיחות. אנחנו ממוקדים בהתמודדות עם המצב הנוכחי במשק", כך הגיבה לפרסומים דוברת רנו, פרדריקה לה גרווה. כדאי לציין כי פטריק פלטה מונה לאחרונה למנהל התפעולי הכללי של רנו, במטרה לאפשר לקרלוס גוהן, מנכ"ל רנו, חופש להתמקד בפיתוח אסטרטגיה ארוכת טווח, כולל בחינת מיזוגים ורכישות. גוהן, המכהן גם כמנכ"ל ניסאן - בה מחזיקה רנו ב-44% מהמניות - לא הסתיר מעולם את רצונו להחזיר את רנו לשוק האמריקני. לאחרונה אמר כי המצב בשוק האמריקני פירושו ש"משהו חייב לקרות", ושכל עסקה גדולה אפשרית.
מקורות אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי רנו הביעה עניין בקרייזלר, ובכלל זה נשקלו אפשרות למיזוג שתי היצרניות, או לרכישת ג'יפ. עסקה כזו תחזיר את המותג לידיים צרפתיות, לאחר שבשנת 1987 מכרה רנו את ג'יפ, יחד עם המותג הנשכח אמריקן מוטורס, לידי קונצרן קרייזלר.
נכסים אותם שוקלת ג'נרל מוטורס לקנות מידי קרייזלר, כוללים את פס הייצור של מיניוואן הוויאג'ר המצליח, שהמציא את הקטגוריה לפני כרבע מאה. כמו כן, GM מתעניינת בפס הייצור של קרייזלר במכסיקו.