שתף קטע נבחר
 

הצרות של קרייזלר מחמירות

הצניחה במכירות וברווחים נותנת את אותותיה ביצרנית הרכב השלישית בגודלה בארה"ב, וכ-5,000 עובדים יפוטרו. מיזוג עם ג'נרל מוטורס עשוי להוביל לפיטוריהם של 30,000 עובדים נוספים

המשבר ההולך ומחריף בתעשיית הרכב גורם לגל פיטורים נוסף, הפעם בקרייזלר. יצרנית הרכב השלישית בגודלה באמריקה, שסובלת כבר שנים מבעיית מכירות קשה, הודיעה בסוף השבוע כי תפטר רבע מעובדיה, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. במילים פשוטות - לא פחות מ-5,000 איש ואישה יאבדו בקרוב את מקום עבודתם. ואיך יוצאים מהמשבר?

 

לא ממש ברור. השוק האמריקני ספג חבטה קשה בעקבות המשבר הכלכלי, ואחת הנפגעות הגדולות ממנו הן יצרניות הרכב. עם צניחה של עשרות אחוזים, במיוחד בפלחי שוק רווחיים במיוחד (טנדרים ורכבי כביש-שטח), שלוש הגדולות עברו מרווח להפסדים כבדים. ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר, איבדו נתח משמעותי מהמכירות בשוק האמריקני. ערך מניותיהן נמצא בשפל של שנים רבות, הן נדרשות למאמצים כבירים כדי להשיג מימון לפעילותן, וסובלות לא מעט מוועדי עובדים חזקים במיוחד.


מה יעלה בגורל קרייזלר?

 

קרייזלר עצמה נמצאת בשנה האחרונה בבעלות חברת ניהול ההון סרברוס, שרכשה בעבר 80% ממניותיה מידי דיימלר (יצרנית מרצדס). לפי מקורות בתעשייה, סרברוס צפויה לרכוש בעתיד הלא רחוק את 20% הנותרים במחיר נמוך במיוחד. מדוע במחיר כזה? גורמים בדיימלר הסבירו לאחרונה לסוכנויות הידיעות, כי מניות קרייזלר נחשבות כיום כ"חסרות ערך" מבחינת הקונצרן הגרמני.

 

פתרון אחד עשוי להגיע ממקור בלתי צפוי דווקא. כדי לנסות ולצמצם נזקים, מנהלות ג'נרל מוטורס וסרברוס דיונים קדחתניים הנוגעים למיזוג אפשרי של שני הקונצרנים הגדולים. הדרך בה יאחדו כוחות אינה ברורה בינתיים, אך אם ישלבו המתחרות הוותיקות ידיים, ויהפכו מעשית ליצרנית מאוחדת, תחוסל קרייזלר ככל הנראה לחלוטין. וחדשות רעות עוד יותר לכוח האדם בשני הקונצרנים, בעיקר בקרייזלר. הערכות בתעשייה הן כי במידה והסכם מיזוג שכזה ייחתם, 30,000 עובדים משתי היצרניות - בעיקר של קרייזלר - יפוטרו כחלק מתהליך הייעול.

 

בשני הצדדים מנסים כרגע להשיג לפחות עזרה ממשלתית לתוכנית, במטרה להקל על מיזוג היצרניות ולצמצם את הצורך בפיטורים. בהיעדר מימון שכזה, GM צפויה לפנות לגורמי מימון פרטיים - אם כי לא ידוע איזו הצלחה תהיה לה נוכח דירוג האשראי הבעייתי שלה. כחלק מההסכם, סרברוס תשמור בידיה את עסקי המימון של קרייזלר, ותקבל לרשותה את זרוע המימון של GM, המכונה GMAC, בה היא מחזיקה כיום ב-51% מהמניות.

 

ויש עוד פתרון אפשרי. במקביל לשיחות עם GM, מנהלת סרברוס מנהלת מגעים לשיתוף פעולה גם עם ניסאן. על-פי דיווחים של סוכנות הידיעות רויטרס, קרלוס גוהן, מנכ"ל ניסאן ורנו, מעוניין להכניס את קרייזלר לשותפות הצרפתית-יפנית, על-ידי רכישת 20% ממניות קרייזלר. זאת, לאחר שניסיון דומה לשותפות עם GM לפני כשנתיים, לא יצא לפועל. גוהן מאמין כי הכנסת שותפה שלישית תאפשר חסכון נוסף בעלויות פיתוח וייצור המכוניות, מה שיסייע לרנו להתמודד עם המשבר הכלכלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ריק ווגוניר, מנכ"ל GM. רוצה מיזוג בסיוע ממשלתי
צילום: רויטרס
קרלוס גוהן, מנכ"ל רנו וניסאן. מחפש שותפים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים