ג'נרל מוטורס מבקשת מהממשל 10 מיליארד דולר
יצרנית הרכב האמריקנית הגדולה ביותר מבקשת סיוע חסר תקדים, בכדי שתוכל להוציא לפועל מיזוג בינה לבין קרייזלר
ג'נרל מוטורס וסרברוס (בעלת קרייזלר) ביקשו מהממשל האמריקני קרוב ל-10 מיליארד דולר, סיוע חסר תקדים בגודלו במסגרת חבילה שתאפשר מיזוג GM וקרייזלר. כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס, על-פי שני מקורות המעורבים ישירות במגעים.
משרד האוצר האמריקני שוקל בקשה לסיוע ישיר למיזוג, והחלטה בנושא עשויה להתקבל עוד השבוע, כך על-פי מקורות. המענק יכלול בין היתר סכום של כשלושה מיליארד דולר, שישמש לרכישה של קרייזלר על-ידי GM.
מזכירת המדינה, קונדוליזה רייס, ושר האוצר הנרי פולסון. יאשרו את המענק חסר התקדים? (צילום: איי פי)
ומדוע למשרד האוצר האמריקני לשתף פעולה במהלך? קודם כל, מכיוון שקריסת קרייזלר או ג'נרל מוטורס תביא לפיטוריהם של מאות אלפי אמריקנים. כמו כן, התערבות בתהליך תאפשר שליטה של הציבור האמריקני במיזוג, ושמירה על האינטרסים של העובדים. לצורך כך צפוי הממשל להקצות כ-4.5 מיליארד דולר. שלושה מיליארד נוספים ישמשו לכיסוי החובות הפנסיוניות של עובדי הקונצרנים.
ג'נרל מוטורס, קרייזלר ופורד נדחפו לעבר פשיטת רגל בגלל שורה של כשלים ניהוליים, ירידה בביקוש העולמי ומשבר האשראי - כך על-פי אנליסטים.
איחוד ג'נרל מוטורס, הגדולה ביותר באמריקה, וקרייזלר, מקום שלישי, יוביל לקונצרן ענק שישלוט על כשליש מהמכירות בשוק הרכב האמריקני. מנגד, קונצרן שכזה יידרש לעבור הליך התייעלות חריף, שיכלול פיטורי ענק, סגירת סוכנויות וסגירת מפעלים. עם זאת, בתעשייה מעריכים כי היקף הפיטורים יהיה נמוך בהשוואה לקריסת אחת היצרניות, וזו הסיבה העיקרית לכך שהממשל האמריקני שוקל זאת בחיוב.
במידה ו-GM תצליח לשכנע את הממשל להתגייס למהלך המיזוג, יצטרפו 10 מיליארד הדולרים לסכום שכבר הובטח ליצרנית, כחלק מ-25 מיליארד דולר שהוקצו לתעשיית הרכב. סכום זה נועד לאפשר ליצרניות לפתח טכנולוגיות שיחסכו דלק וזיהום אוויר במכוניות.